Gå til innhold

Styre døgnrytmen til tenåringer i sommerferien?

Anbefalte innlegg

Gjest ii Persille
Skrevet

Vi har en diskusjon her i heimen.

I hele skolens sommerferie kommer vi til å være sammen, både voksne og tenåringer. Vi har tenåringer på 14 og 15 år (samme klassetrinn), en på 17 og en på 18 år. Vi voksne ser for oss en gjeng med tenåringer som snur døgnet på hodet. Som legger seg midt på natta og står opp midt på dagen og at hver og en lager sin døgnrytme.

Vi ønsker at det ikke skal flyte helt ut, men synes det er vanskelig å sette grensene. Skal alle ha like grenser? 18-åringen gjør jo egentlig som hun vil (så lenge husregler følges) Kan de tre under 18 få samme grenser og fri flyt for den over 18?

Noen tips og ideer der ute?

Videoannonse
Annonse
Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg hadde alltid frie grenser når det kom til slikt i sommerferien. Det er jo tross alt ferie. Fikk dog mamma til å vekke meg tidlig dersom det var fint vær ute, slik at jeg fikk slikket litt sol. Så lenge jeg klarte å snu døgnet til skolen begynte, gikk det greit - og det klarte jeg alltid.

Skrevet

Sommerferie er ferie .. og vi må nok innse at vi "gamle" legger oss før ungdommen. :wink:

Men her hos meg må de gjerne sitte oppe "hele" natten - så lenge de ikke bråker for oss som skal sove - MEN de får ikke sove utover dagen.. De skal ut av sengene senest ved 11tiden ... må gjerne gå ut og legge seg og sove/sløve i solen - når de har ferie - men de skal ut av sengene.

De skal også komme hjem til "rimelig" tid selv om det er ferie.. - og hva som er rimelig kommer an på hva de skal/hvor de er.

I tillegg er det middag etc. til faste tider - og det må de innrette seg etter.. utover det har de ferie og kan styre mest mulig selv - men de skal gi beskjeder om hvor de er - og når de kommer hjem.

Dette har fungert fint for både 14/15 åringen og 17/18 åringen min. Nå styrer 18 åringen det meste selv - men er flink til å ta hensyn - så det har ikke blitt noen problemer ut av det for oss.

Forøvrig tar jeg ingen hensyn med å være stille etter kl. 0930-1000.

(selv om jeg ikke er så ille som mor min var.. hun brukte metallrive på singelen utenfor vinduene våre sikkert en halv time hver eneste morgen - hele ferien.. og jeg tror hun startet sånn ved 0830 tiden .. eller kanskje det er bare sånn det huskes :ler: )

Skrevet

Kommer jo ann på åssen dere bor også da.. Har alle hvert sitt rom + div. studer/andre rom så de som er våkne ikke forstyrrer de som vil sove er det jo ikke så farlig... Men hvis dere bor tettere på hverandre synes jeg godt det går ann å ha regler som skal følges av alle. Også de som er over 18 bør rette seg etter foreldrenes meninger. Synes jeg. Så lenge foreldrene er setter rimelige grenser og lar tenåringene være med og si sine meninger...

Skrevet

jeg har hatt sommerjobb siden jeg var 13, så å snu døgnet skjedde ikke da.. Men i de kortere feriene så snudde jeg døgnet.. (Og i helger var det skjelden jeg var oppe før 13..)

Gjest ii Persille
Skrevet

Takk for gode innspill.

Vi voksne har tenkt litt i de baner som LilleBille. At de får legge seg når de vil, men at alle skal opp på formiddagen, innen et visst klokkeslett. Og at innetider blir jusert etter hva de skal og hvor de er (og selvfølgelig når vi voksne vil legge oss. Ingen tenåringer på rek ute mens vi sover).

De har egne rom, men det er relativt lytt her. Det betyr at de må ta hensyn til resten av familien når det er kveld/natt, men at ingen lister seg rundt på tå kl. 10 på formiddagen.

Fordi vi har så mange tenåringer samlet under samme tak, så blir det viktigere å ha regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...