Gå til innhold

Katt ute på vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har ei huskatt jente som er ute på natta. Det er rutine for henne og hver kveld før vi legger oss slipper vi henne ut, og hver morgen står hun klar til å komme inn. Og går ikke ut før på kvelden igjen.

Lurer på om noen vet om hun kan være ut hele vinteren når det blir som kaldest? Eller kan det være skadelig for potene hennes? 

Hun er 1.5 år om det har noen betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pus kan være ute om hun har et lunt sted å være der ute. Men det kan hende hun ikke vil ut når det blir på det kaldeste. Katter fryser om vinteren. Husker min katt var bare ute på do og kom inn igjen rett etterpå

Skrevet

Mine katter syns det blir for kaldt å være ute lenge om det er under -5.

Anonymkode: b80e4...56e

Skrevet

Lag en isolert kasse til henne, gjerne med elektrisk varme i form av en ovn eller noe i taket, og masse tepper. Sett den på trappen/terrassen. Når det blir minusgrader så fryser de fryktelig lett. Det er ørkendyr det er snakk om her! Hvis dere slipper henne ut før dere legger dere så er dere jo ikke våkne for å sjekke om hun vil inn før om morgenen. Ikke rart hun sitter og venter på at dere skal åpne. Hun er jo kald! 

De får frostskader på ørene. Ørene kan falle av, rett og slett! Og det er SVÆRT smertefullt. Ørene og nesa er de kaldeste punktene på en katts kropp, og disse får de ikke varmet når de er ute i minusgrader. Enten installerer du en katteluke som du lærer henne å bruke, så hun får styre selv, eller så gjør du som jeg først skrev og gir henne tilbud om varme utendørs. 

Anonymkode: e0aa3...90b

• Liker 5
Skrevet

Nå om høsten og vinteren når det er kaldt vil ikke min katt være ute mye mer enn fem minutter. Av og til så jeg lurer på om hun kan tisse i fart. Slipper henne ut nede og til jeg er kommet opp så vil hun inn der. 

Jeg slipper henne ut på ettermiddagen når jeg kommer hjem fra jobb, da kommer hun som oftes inn i god tid før jeg legger meg.  Hvis ikke hører jeg at hun mjauer på soveromsvindet. 

Anonymkode: b087b...573

Skrevet (endret)

Bygg en sovekasse (et lite "hundehus") til katten, isolert med isopor i spesielt gulvet, men også vegger og tak. Åpningen trenger ikke være så stor, katter klemmer seg inn overalt. Heng et stoffstykke som "dør" foran åpningen i fronten på kassen.

Legg inn et gammelt ullteppe, eller gjerne noe fluffy. Ull holder veldig godt på varmen, og luner godt. Dette merker varmekjære katter, og elsker å ligge i. Legg gjerne inn flere tepper om du har. Du får kjøpt billige fleecetepper også, typ 30-50 kr stk på f.eks. Jysk. Har du en gammel avlagt dyne kanskje? Bruk den!

Husker min mor tok en gammel fuskepelsjakke hun hadde og la i bunnen av kattens sovekasse ute. Den jakken elsket katten!

Jeg ville IKKE latt katten være ute om vinteren UTEN at den har et slikt isolert sovehus å søke tilflukt i. Katter kan få frostskader, både på poter, ører og hale, kroppsdeler som stikker ut. Fryser katten ofte, kan den også begynne å vandre langt for å finne et bedre sted å være og bli borte.

Så sett i gang, du og mannen din, og lag et lite kattehus. Fort gjort å snekre sammen på en kveld eller en formiddag. Kjøp isopor, noe plank og tepper. La gjerne sovehuset stå på fire "klossebein" av isopor også, så det ikke står rett på den kalde bakken. Kulde forplanter seg oppover, og det er derfor veldig viktig å spesielt isolere bunnen i kassen.

Plasser kassen i nærheten eller ved siden av verandadøren eller der dere slipper inn katten om morgenen, eller helst under tak ute så ikke kassen blir våt. Kan den ikke stå under overbygg/tak ute, så må taket på kassen gjøres vanntett med enten en bit takpapp av tjære, eller plast.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Katter får frostskader på poter, nese og ører fordi de stedene er uten noe særlig pels. Dessuten er ikke pelsen til katter beregnet på kulde, så den isolerer ikke særlig godt. Skal dere ha katten ute om vinteren uten mulighet for å la den komme inn så MÅ dere ha et isolert og lunt sted den kan oppholde seg. 

Skrevet

Kommer jo an på hvor du bor. Men jeg ville installert katteluke, veldig greit hele året. Eller hatt katten inne om natten om det er minusgrader.

• Liker 1
Skrevet

Vi har katteluke til vår katt, og det er virkelig å anbefale. På de kaldeste dagene kan luka fryse, så må bare være obs på det. Vi setter da en varmeovn/vifte i nærheten av luka. 

Han er ikke lenge ute på vinteren, eller generelt når det er kaldt/snø/regn. Bare ut for å tisse. Og det er så fint at han bare kan gå ut og inn som han vil:-) 

Anonymkode: 0006a...184

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...