Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er i uke 19 nå, og jordmor ville ha meg til glukosebelastning siden jeg hadde bmi på 26.7 før graviditeten. Jeg lurer litt på hvordan dette foregår. Jeg har hyperemsis og kastet opp av ingenting så jeg er redd jeg skal kaste alt opp igjen. Jeg har ikke noe problem med fastende. Har noen opplevd dette selv? 

Når jeg kommer fastende får jeg svaret på blodsukkeret med engang da? Også når jeg er ferdig med den drikken? 

Beklager masse spørsmål, jeg bare følte at jordmor sa at det var ingenting å bekymre seg over (og det er jeg enig i) men det hadde vært kjekt å vite da, spesielt ift hyperemsis. 

Anonymkode: 4d074...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer inn på laben, får tatt fastende blodsukker i fingeren, svaret kommer med engang. Praksisen kan være ulik, det er i hovedsak lege som skal formidle svar, evt deligere det videre. Du sitter inne på laben å drikker drikken, den skal drikkes opp forholdvis fort. Så får du sitte på venterommet ca 2 timer, så kommer du inn igjen for å ta et blodsukker til. Jeg har enda ikke opplevd at noen har kastet opp, men drikken er veldig søt og pasienter sier de blir uggen/kvalm. Siden du har dette problemet så skal du dessverre ikke se bort fra at du kaster det opp igjen, dette kan du si ifra om på forhånd. Gjør du det så får du ikke riktig svar den dagen. Jeg har egentlig ingen råd å gi deg, for blir du dårlig så blir du det. Men kanskje det kan hjelpe å ha med deg noe som kan avlede. Forhåpentligvis går kvalmen over etterhvert, men det er sikkert individuelt. Jeg har aldri prøvd det selv. Du kan ikke spise eller drikke noe hverken før eller på de 2 timene, har jeg lært. Men du kan selvfølgelig spørre om du kan ta litt vann i løpet av de 2 timene, men kan hende det gjør blodsukkeret mindre konsentrert. 

Anonymkode: 1dbb5...699

Skrevet

Den drikken var ikke så ille som jeg hadde blitt forespeilet. Som jeg forsto så hadde de fått en ny type, en forholdsvis liten flaske hvor du kunne velge med sitron/lime smak eller appelsin. Jeg valgte sitron/lime og det gikk veldig greit, det smaker som veldig sterk saft. Det verste var egentlig å måtte sitte å vente så lenge 😅 Lykke til! 😊

Skrevet

Kom inn og til blodprøve med en gang; fikk ikke vite verdien. Drakk glukosen (synes ikke det var så ille som mange skal ha det til). Satt to timer på venterommet (ta med bok, iPad, strikketøy eller annen distraksjon). Tok så ny blodprøve. Spiste og drakk litt med en gang.

Har gjort dette i to svangerskap. Første gang kom jeg inn til legen og fikk resultatet. Denne gangen fikk jeg svar på helsenorge. 

Skrevet (endret)

Da jeg var gravid for 6 år siden så tok jeg glukose belastning. Dette både på grunn av alder og overvekt.  Da jeg kom på legekontoret ville ikke bioingeniøren ta glukosebelastning på meg. Hun så at var det mistanke om svangerskapsdiabetes ville det ver en alvorlig belastning for kroppen og en kunne få svangerskapsforgiftning. Hun snakket med legen min, han holdt på sitt. Det ble eg glukosetest. Og den viste litt forhøyede verdier. Jeg tok også en test noe senere i svangerskapet. Drn hadde ikke for høye verdier. Da jeg kom på ultralyd på sykehuset ble jeg samtidig henvist til lege for mulig svangerskapsdiabetes. Da jeg fortalte han at jeg hadde tatt 2 glukose tester ble han rasende. Han  sa, i dag behandler vi ikke mulig svangerskapsdiabetes med å påføre mødre glukose belastning. Vi gir de et apparat for å måle blodsukker, vi følger tett opp og gir kostholdsveiledning. 

Så jeg ente med å måle noen uker, førte logg over hva jeg spiste og var inne til kontroll. 

Glukosetesten ble jeg skikkelig dårlig av. Den var så kvalmende å ekkel at den var på veg i retur flere ganger. Siste gangen gav jeg beskjed om at det bli ikke aktuelt å ta flere . 

Endret av Idylloghverdag
Skrevet

Tok glukosebelastning for ca et år siden.

møtte opp på labben hvor de tok blodsukkeret med stikk i finger. Drakk så den væsken, og jeg syns det var værre enn forventet. Jeg ble utrolig kvalm (lik så greit å være forberedt i tilfelle du også blir det). Fikk dra hjem da jeg bor rett ved sykehuset, tilbake etter ca 2 timer. Da tok de stikk i finger, i tillegg til «vanlig» blodprøve i armen. Resultatene ble sendt til jordmoren jeg gikk fast til som ga meg beskjed om svaret (som var greit). 
lykke til☺️

Anonymkode: 14374...070

Skrevet

Hei! Jeg var også veldig dårlig i svangerskapet, og ble kvalm av glukosebelastningen. Ble i utgangspunktet kvalm av å ikke spise frokost og drikken var fryktelig søt, så kastet opp etter halvannen time venting på resultatet 

Skrevet

Det er fortsatt noen uker til du skal ta den, så kanskje kvalmen har gitt seg. 

Anonymkode: 89057...721

Skrevet
3 timer siden, Idylloghverdag skrev:

Da jeg var gravid for 6 år siden så tok jeg glukose belastning. Dette både på grunn av alder og overvekt.  Da jeg kom på legekontoret ville ikke bioingeniøren ta glukosebelastning på meg. Hun så at var det mistanke om svangerskapsdiabetes ville det ver en alvorlig belastning for kroppen og en kunne få svangerskapsforgiftning. Hun snakket med legen min, han holdt på sitt. Det ble eg glukosetest. Og den viste litt forhøyede verdier. Jeg tok også en test noe senere i svangerskapet. Drn hadde ikke for høye verdier. Da jeg kom på ultralyd på sykehuset ble jeg samtidig henvist til lege for mulig svangerskapsdiabetes. Da jeg fortalte han at jeg hadde tatt 2 glukose tester ble han rasende. Han  sa, i dag behandler vi ikke mulig svangerskapsdiabetes med å påføre mødre glukose belastning. Vi gir de et apparat for å måle blodsukker, vi følger tett opp og gir kostholdsveiledning. 

Så jeg ente med å måle noen uker, førte logg over hva jeg spiste og var inne til kontroll. 

Glukosetesten ble jeg skikkelig dårlig av. Den var så kvalmende å ekkel at den var på veg i retur flere ganger. Siste gangen gav jeg beskjed om at det bli ikke aktuelt å ta flere . 

Reglene er strammet betydelig inn siden sist jeg gikk gravid (2016), og nå må «nesten alle» ta den (bl.a alle førstegangsfødende over 25)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nettopp tatt glukosebelastningstesten selv, i uke 24. Har hyperemesis. Jeg synes det var tøft å møte fastende, så mannen min kjørte meg. Tok ordentlig blodprøve først, og fikk svaret med en gang (4,1). Så fikk jeg velge smak, appelsin eller lime. Jeg valgte lime og kan anbefale den. Det var en veldig liten flaske, og den var ikke så verst å drikke. Smakte lime og sukker. Jeg ble litt kvalm mens jeg drakk den, men det ga seg fort. Jeg nektet å sitte på venteværelset i to timer (harde stoler, høy musikk), så jeg fikk ligge på en undersøkelsesbenk på et undersøkelsesrom med pledd over meg, og klarte faktisk å sovne. Derfor gikk de to timene veldig fort. Så tok jeg ny blodprøve. Jeg hadde legetime rett etterpå (siden jeg er 100 % sykmeldt) og fikk svaret med en gang (6,1). Det gikk veldig greit!

Lykke til!

Anonymkode: e8e76...5d5

Skrevet

Det er vel ikke slik at kun folk med høy BMI må ta slike tester?
Jeg er liten og slank, men må fortsatt ta testen. Trodde alle førstegangs over 25 måtte det? 🙉

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Nysgjerrig1 skrev:

Jeg er liten og slank, men må fortsatt ta testen. Trodde alle førstegangs over 25 måtte det? 🙉

Alle førstegangs over 25, alle med bmi over 25, alle med diabetes i familien og et par andre grupper. 7 av 10 gravide må ta testen med dagens retningslinjer.

Jeg ble ikke kvalm av drikken selv om jeg slet med kvalme. Derimot ble jeg veldig svimmel etter en time når blodsukkeret var på vei ned igjen. Jeg er glad jeg var nødt til å bli værende på venterommet, så jeg ikke var på biblioteket eller noe når jeg nesten besvimte.

Anonymkode: 930fe...3ec

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle førstegangs over 25, alle med bmi over 25, alle med diabetes i familien og et par andre grupper. 7 av 10 gravide må ta testen med dagens retningslinjer.

Anonymkode: 930fe...3ec

Takk!

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar. Jeg vil tipse deg om å ta med et sugerør for å drikke sukkerdrikken, syns det var lettere å få den ned da.

Anonymkode: db38c...74a

Skrevet

Tusen takk alle sammen for gode tips og råd. Jeg ble litt mindre engstelig - og tenker at dette skal gå helt fint eller håper på det. 
Skal ta med meg alle tipsene så tenker jeg at det forhåpentligvis går bra. 

1 time siden, Nysgjerrig1 skrev:

Nei, jeg er over 25 - og bmien var litt for høy så det ble ganske naturlig at jeg skal ta den - det er jo ikke noe man burde nekte tenker jeg. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt noen uker til du skal ta den, så kanskje kvalmen har gitt seg. 

Det hadde vært det beste. Jeg spyr jo 5-15 ganger daglig enda, så om det hadde gitt seg så hadde jeg blitt veldig glad :) 

10 timer siden, Anonym6789 skrev:

Hei! Jeg var også veldig dårlig i svangerskapet, og ble kvalm av glukosebelastningen. Ble i utgangspunktet kvalm av å ikke spise frokost og drikken var fryktelig søt, så kastet opp etter halvannen time venting på resultatet 

Måtte du ta den igjen da? Eller hva gjorde de da? Det er nettopp det jeg er litt redd for skal skje, jeg spyr av ingenting. 😛 

Skrevet

Siden jeg nesten satt ut tiden så sa de at det gikk greit. Fikk først beskjed om at jeg måtte ta den på nytt på kk,men trengte ikke likevel. Støtter ene forslaget her om å ta med sugerør, da slipper du kjenne så mye av smaken! 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Anonym6789 skrev:

Siden jeg nesten satt ut tiden så sa de at det gikk greit. Fikk først beskjed om at jeg måtte ta den på nytt på kk,men trengte ikke likevel. Støtter ene forslaget her om å ta med sugerør, da slipper du kjenne så mye av smaken! 

Så bra! Tusen takk :) Jeg er også i Bergen men skal ta den på Haraldsplass. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Tusen takk :) Jeg er også i Bergen men skal ta den på Haraldsplass. 

Kk står for kvinneklinikk og det finnes kvinneklinikk over hele Norge 😉🙂

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kk står for kvinneklinikk og det finnes kvinneklinikk over hele Norge 😉🙂

Haha, der ser du! Nå lærte jeg noe nytt i dag, takk 😄 

Skrevet
10 timer siden, Bokdamen skrev:

Reglene er strammet betydelig inn siden sist jeg gikk gravid (2016), og nå må «nesten alle» ta den (bl.a alle førstegangsfødende over 25)

Ingen må ta den, de kan ikke tvinge oss, men det er sterk anbefaling :) 

Jeg har tatt den to ganger, syns ikke drikken var noe problem i det hele tatt, og heller ikke å vente de to timene - annet enn at det var litt kjedelig. 

Anonymkode: bca4b...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...