Gå til innhold

Middagskabalen og planlegging i forkant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest en tråd hvor trådstarter fikk mange gode tips til hvordan forenkle kabalen vedr. middag i ukedagene. Det var bl.a mange tips på klargjøring av mat på søndager, samt konkrete retter man kan lage på forhånd og varme opp før middag. 

Søker tips i samme retning, hvordan ser middagsplanene deres for uka ut og hvordan forbereder dere dere? 

Konkrete middagstips mottas også med takk

Anonymkode: 94022...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke så flink til å gjøre klart på forhånd, men prøver å velge retter som ikke tar så lang tid (maks 30 min). Handler for flere dager i slengen, vanligvis mandag/tirsdag til torsdag i en omgang og fredag til søndag/mandag i en omgang. Det sparer vi masse tid på, både til selve handlingen og til planleggingen.

Denne uka spiser vi dette:

mandag: chili con carne med ris og salat (selve chilien var rester fra lørdagsmiddag, men da brukt som fyll i burritos)

tirsdag: phad thai

onsdag: fiskepinner/fylt torsk fra frysedisken med poteter og råkost

torsdag: pytt-i-panne (ferdig fra frysedisken) med speilegg

Mandagens restemiddag og torsdagens pytt-i-panne er eksempler på superkjapp middag, ferdig på 15-20 min. Dagens phad thai og morgendagens fiskemiddag tar litt mer tid, i overkant av 30 min, kanskje.

Andre kjappe middager vi ofte kjører:

- fiskekaker/fiskeburger med burgerbrød eller ris og grønnsaker og/eller salat

- pasta med kjøttdeig/pølser og tomatsaus

- supper av ulike slag (REMA 1000 sine ferdige supper, posesuppe eller hjemmelaget tomatsuppe eller blomkålsuppe)

- wok med laks eller kylling (kjappeste som finnes hvis man bruker ferdigkuttede grønnsaker og ferdig saus), ris eller nudler til

- fiskepinner, søtpotetfries og ertepuré

- pastasalat med Salatkylling og ulike grønnsaker og salat

Anonymkode: 91547...1c2

Skrevet (endret)

Ukeshandler hver lørdag. Da handler vi inn alt av både mat og husholdningsartikler. 

Lager en oversikt over hvilke middager vi kan lage ut fra det vi allerede har i skapet (og vanligvis fryser, men nå de neste mnd fyller vi opp fryseren til barselsperiode 😛 ). Planlegger også ut fra andre div aktiviteter/jobbvakter vi har den uka, som kan sette hinder for matlagingen. De dagene vi slutter tidlig på jobb/er hjemme, brukes det lengre tid på matlagingen. Ideelt sett lages det doble porsjoner slik at vi kan fryse ned 1 porsjon til de dagene vi har dårlig tid. 

Planlegger ukesmenyen slik at vi kan bruke ingrediensene opp/på nytt. Har kanskje annenhver/hver tredje uke ostesmørbrød 1 dag i uka for å bruke rester av ost, skinke, pølse og brød.

Har generelt lite matsvinn og bruker i snitt 6000 i mnd på mat + husholdning, og er veldig fornøyd med det :) 2 voksne og 1 barn. Dette inkluderer også frukt/grønnsaker.  

Denne uka har sett slik ut: 

Mandag: ostesmørbrød 

Tirsdag: fiskegrateng 

Onsdag: rester av fiskegrateng (feilberegning 😛

Torsdag: tacosuppe eller karbonader 

Fredag: pizza 

Lørdag og søndag planlegger vi lørdag :)

Endret av Mrs Robinson
Skrevet

Vi kutter opp alt som må kuttes kvelden før. I går skrelte og kuttet jeg grønnsaker for bøde i dag og i morgen.

I går hadde vi fiskepinner, med pasta og frysediskgrønnsakspose.

I dag, ratatouille (kuttet alt i går) med bakt kylling og ris.

I morgen, lapskaus. Den lager jeg i kveld, er bare å hive grønnsakene jeg kuttet i går i pannen og la stå og koke mens vi spiser dagens middag, og hive pølse i og varme opp i morgen.

Anonymkode: da6ff...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...