Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kildene du setter opp mot hverande, og det du skriver med egne ord som er drøftingen?

Når sensor vurderer skriftlig arbeid, så står karakteren A til utmerket selvstendig arbeid, hva menes med det? at du har funnet riktige kilder i forhold til probelmstilling og klarer å bruke dem på en slik måte at det svarer på problemstillingen?

 

 

Anonymkode: b3b50...700

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, enkelt sagt er drøfting å sette ulike kilder opp mot hverandre, og du må gjlre dette for å vise at temaet kan forstås på ulike måter og at det finnes flere synsvinkler.

På spørsmålet om hva som skal til for å få A: Det du beskriver om å finne riktige kilder og bruke dem slik at du svarer på problemstillingen er vanligvis det man må gjøre for å få en C. For å få bedre enn dette må du vise en dypere forståelse for stoffet gjennom å utøve kritisk refleksjon og å problematisere stoffet. Det er først da det kan sies at du viser selvstendighet. 

Anonymkode: d02ab...44a

  • Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enkelt sagt er drøfting å sette ulike kilder opp mot hverandre, og du må gjlre dette for å vise at temaet kan forstås på ulike måter og at det finnes flere synsvinkler.

På spørsmålet om hva som skal til for å få A: Det du beskriver om å finne riktige kilder og bruke dem slik at du svarer på problemstillingen er vanligvis det man må gjøre for å få en C. For å få bedre enn dette må du vise en dypere forståelse for stoffet gjennom å utøve kritisk refleksjon og å problematisere stoffet. Det er først da det kan sies at du viser selvstendighet. 

Anonymkode: d02ab...44a

Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye :) :)

Anonymkode: b3b50...700

Gjest RosaMystica-O-P-N
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye :) :)

Anonymkode: b3b50...700

Mye av dette finnes i pensum. Du presenterer typisk to ulike modeller før du sammenligner styrker og svakheter ved dem i lys av kjente innvendinger i pensum.

Alle teorier har svakheter som andre gjerne har påpekt, det du gjør er å ta disse med inn i drøftingen din. Mot slutten konkluderer du med hvilken teori du synes er best, også dette med gjenklang i pensumlitteraturen. 

Ofte pleier jeg å sy sammen en syntese om det lar seg gjøre. 

Jeg får ofte toppkarakterer altså A, B og C 

Endret av RosaMystica-O-P-N
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye :) :)

Anonymkode: b3b50...700

Problematisere stoffet: Ved å lese deg opp på relevant teori, og se om det dukker opp noe som er (relativt) ubesvart/nytt, som du føler du kan bidra med noe til, ELLER noe du finner svært interessant.

Kritisk refleksjon: Hvem sier hva, hvorfor, hvordan. Er det noe usagt? Hvor pålitelig er kilden? Hvor pålitelig er forskningen? Kan du finne ut noe som underbygger påstand "x" og/eller motbeviser påstand "y"? Hva er det du har kommet frem til? Hvem sier noe som underbygger din påstand? Samsvarer dette med din problemstilling?

Skrevet
2 minutter siden, Yrsa skrev:

Problematisere stoffet: Ved å lese deg opp på relevant teori, og se om det dukker opp noe som er (relativt) ubesvart/nytt, som du føler du kan bidra med noe til, ELLER noe du finner svært interessant.

Kritisk refleksjon: Hvem sier hva, hvorfor, hvordan. Er det noe usagt? Hvor pålitelig er kilden? Hvor pålitelig er forskningen? Kan du finne ut noe som underbygger påstand "x" og/eller motbeviser påstand "y"? Hva er det du har kommet frem til? Hvem sier noe som underbygger din påstand? Samsvarer dette med din problemstilling?

Enig med deg.
Til TS: bare for å gi eksempler, kan det hende at du kan problematisere stoffet og å komme med kritiske refleksjoner ved å trekke inn momenter som at  
1. Det meste av forskning på området er gjort i utlandet, og av «en eller annen grunn» (sett inn selv) passer det ikke helt inn i norske forhold.
eller
2. Det er gjort lite forskning på området de senere årene, og pga utviklingen i samfunnet (på det relevante området) og at vi vet mer om xxx i dag, kan deler av faglitteraturen ha redusert relevans.

 

Anonymkode: d02ab...44a

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...