AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Er det kildene du setter opp mot hverande, og det du skriver med egne ord som er drøftingen? Når sensor vurderer skriftlig arbeid, så står karakteren A til utmerket selvstendig arbeid, hva menes med det? at du har funnet riktige kilder i forhold til probelmstilling og klarer å bruke dem på en slik måte at det svarer på problemstillingen? Anonymkode: b3b50...700
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Ja, enkelt sagt er drøfting å sette ulike kilder opp mot hverandre, og du må gjlre dette for å vise at temaet kan forstås på ulike måter og at det finnes flere synsvinkler. På spørsmålet om hva som skal til for å få A: Det du beskriver om å finne riktige kilder og bruke dem slik at du svarer på problemstillingen er vanligvis det man må gjøre for å få en C. For å få bedre enn dette må du vise en dypere forståelse for stoffet gjennom å utøve kritisk refleksjon og å problematisere stoffet. Det er først da det kan sies at du viser selvstendighet. Anonymkode: d02ab...44a 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, enkelt sagt er drøfting å sette ulike kilder opp mot hverandre, og du må gjlre dette for å vise at temaet kan forstås på ulike måter og at det finnes flere synsvinkler. På spørsmålet om hva som skal til for å få A: Det du beskriver om å finne riktige kilder og bruke dem slik at du svarer på problemstillingen er vanligvis det man må gjøre for å få en C. For å få bedre enn dette må du vise en dypere forståelse for stoffet gjennom å utøve kritisk refleksjon og å problematisere stoffet. Det er først da det kan sies at du viser selvstendighet. Anonymkode: d02ab...44a Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye Anonymkode: b3b50...700
Gjest RosaMystica-O-P-N Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye Anonymkode: b3b50...700 Mye av dette finnes i pensum. Du presenterer typisk to ulike modeller før du sammenligner styrker og svakheter ved dem i lys av kjente innvendinger i pensum. Alle teorier har svakheter som andre gjerne har påpekt, det du gjør er å ta disse med inn i drøftingen din. Mot slutten konkluderer du med hvilken teori du synes er best, også dette med gjenklang i pensumlitteraturen. Ofte pleier jeg å sy sammen en syntese om det lar seg gjøre. Jeg får ofte toppkarakterer altså A, B og C Endret 5. november 2019 av RosaMystica-O-P-N
Yrsa Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, dette var til stor hjelp. Nå gjelder det å finne ut av hvordan jeg skriver kritisk refleksjon og å problimatisere stoffet. Er det noen som har ekesempler på det? Hadde hverfall hjulpet mye Anonymkode: b3b50...700 Problematisere stoffet: Ved å lese deg opp på relevant teori, og se om det dukker opp noe som er (relativt) ubesvart/nytt, som du føler du kan bidra med noe til, ELLER noe du finner svært interessant. Kritisk refleksjon: Hvem sier hva, hvorfor, hvordan. Er det noe usagt? Hvor pålitelig er kilden? Hvor pålitelig er forskningen? Kan du finne ut noe som underbygger påstand "x" og/eller motbeviser påstand "y"? Hva er det du har kommet frem til? Hvem sier noe som underbygger din påstand? Samsvarer dette med din problemstilling?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Yrsa skrev: Problematisere stoffet: Ved å lese deg opp på relevant teori, og se om det dukker opp noe som er (relativt) ubesvart/nytt, som du føler du kan bidra med noe til, ELLER noe du finner svært interessant. Kritisk refleksjon: Hvem sier hva, hvorfor, hvordan. Er det noe usagt? Hvor pålitelig er kilden? Hvor pålitelig er forskningen? Kan du finne ut noe som underbygger påstand "x" og/eller motbeviser påstand "y"? Hva er det du har kommet frem til? Hvem sier noe som underbygger din påstand? Samsvarer dette med din problemstilling? Enig med deg. Til TS: bare for å gi eksempler, kan det hende at du kan problematisere stoffet og å komme med kritiske refleksjoner ved å trekke inn momenter som at 1. Det meste av forskning på området er gjort i utlandet, og av «en eller annen grunn» (sett inn selv) passer det ikke helt inn i norske forhold. eller 2. Det er gjort lite forskning på området de senere årene, og pga utviklingen i samfunnet (på det relevante området) og at vi vet mer om xxx i dag, kan deler av faglitteraturen ha redusert relevans. Anonymkode: d02ab...44a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå