Gå til innhold

Sliter med å bruke linser pga. øyefobi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et så teit problem... Kjenner jeg blir helt matt. Det virker som "alle" fint klarer å bruke linser, men jeg var nylig hos optiker for opplæring i å sette inn linser. Og det gikk skikkelig dårlig, som forventet. Jeg har øyefobi og synes øyne er utrolig ekle. Får vondt av tanken på å ta meg på øyet. Synes det er helt forferdelig rett og slett. Endte opp med at optiker satte inn linsen på meg, kun på det ene øyet fordi det tok såpass lang tid og vi skulle jo få linsen ut igjen også. Kom tilbake et par timer senere og klarte ikke ta ut linsen heller. Etter mye om og men klarte optiker å få den ut, og sa at jeg ikke får linser før jeg klarer å ta de inn og ut selv.

Greit nok, har forståelse for det. Samtidig er det så kjipt siden jeg neste uke skal gjøre noe veldig spesielt som er en "once in a lifetime"-greie. Og jeg MÅ ha linser i den forbindelse. Har veldig dårlig syn og det kan være farlig om jeg skal delta i det jeg skal uten briller. Og det er ikke mulig å bruke briller heller. Så nå er jeg skikkelig fortvilt. 

Tror jeg skal klare fint å sette inn linser etter hvert, klarte det nesten i dag. Men å ta linsen ut var veldig utfordrende. Både når jeg skal ta linsen inn og ut begynner øynene mine å blinke febrilsk automatisk fordi jeg er så redd.

Lurer på om noen har vært i samme situasjon og har noen tips for å overkomme fobien snarest mulig, senest i løpet av onsdag neste uke. Skal øve meg på å ta meg på øynene hver dag, men det gjorde jeg også i forkant av i dag. Øvde meg på å ta på det hvite på øyet. Synes det er så ekkelt når jeg må dra ned øynene og se opp og samtidig ta meg på øynene... Grusomt rett og slett. Håper derfor noen har erfaring med dette eller råd å komme med.

Anonymkode: 93f86...b59

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det sånn i begynnelsen. Grudde meg sånn til første optikertime hvor vi skulle prøve linser at jeg kastet opp. Og satt og gråt og vred meg da han tok dem på. 

For meg vant forfengeligheten, og det at jeg trener mye og ikke kan bruke briller da. Det var utfordrende og ekkelt i en måned, så vennet jeg meg til det. Nå har jeg brukt linser i tre år, og er så dreven at jeg kan poppe de inn uten speil. Det går seg til!

Anonymkode: c6b4d...41b

• Liker 1
Skrevet

Dette skulle du tenkt på for LENGE siden. Det tar tid å komme over denne fobien og IKKE noe man skal haste seg frem med. Du må nesten bare godta at dette går ikke og bruke briller, og heller miste den muligheten du har fordi du ikke tenkte på linser før

Anonymkode: cbe0e...eb3

• Liker 1
Skrevet

BarrenWideAsiandamselfly-size_restricted.gif

Anonymkode: aa664...f85

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det sånn i begynnelsen. Grudde meg sånn til første optikertime hvor vi skulle prøve linser at jeg kastet opp. Og satt og gråt og vred meg da han tok dem på. 

For meg vant forfengeligheten, og det at jeg trener mye og ikke kan bruke briller da. Det var utfordrende og ekkelt i en måned, så vennet jeg meg til det. Nå har jeg brukt linser i tre år, og er så dreven at jeg kan poppe de inn uten speil. Det går seg til!

Anonymkode: c6b4d...41b

Tusen takk for svar. Hvor lang tid tok det til optiker lot deg få kjøpe linser? Hvordan øvde du hjemme? 

TS

Skrevet
På 5.11.2019 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Dette skulle du tenkt på for LENGE siden. Det tar tid å komme over denne fobien og IKKE noe man skal haste seg frem med. Du må nesten bare godta at dette går ikke og bruke briller, og heller miste den muligheten du har fordi du ikke tenkte på linser før

Anonymkode: cbe0e...eb3

Haha. Jeg klarte det i dag og fikk meg linser i dag!!! Øvelse gjør mester. Ja, jeg burde tenkt på dette tidligere, helt klart. Men heldigvis gikk det bra takket være hard jobbing. 

Reiser i morgen og gleder meg masse! Så glad for og lettet over at det løste seg! 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha. Jeg klarte det i dag og fikk meg linser i dag!!! Øvelse gjør mester. Ja, jeg burde tenkt på dette tidligere, helt klart. Men heldigvis gikk det bra takket være hard jobbing. 

Reiser i morgen og gleder meg masse! Så glad for og lettet over at det løste seg! 

TS

Så glad på dine vegne! 

Sønnen min slet veldig med det samme som deg, han ga opp til slutt. 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Så glad på dine vegne! 

Sønnen min slet veldig med det samme som deg, han ga opp til slutt. 

Trist at han ga opp. For meg hjalp det å se flere videoer på youtube som viser hvordan man tar inn og ut linser. Både norske og engelske videoer. Så øvde jeg samtidig foran speilet, 15-25 min hver dag i 7-8 dager. I starten øvde jeg meg mye på bare det å holde øynene oppe og ikke blinke når fingeren nærmer seg øyet. Synes fortsatt det er vanskelig og må nok øve mer før det sitter 100 prosent, men har troa på at jeg får ut linsene i kveld. Nå synes jeg egentlig at det vanskeligste er å sette linsene inn. Skal øve masse i kveld i hvert fall. 

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men flere som har "solskinnshistorier"? 

Klarte etter MYE styr å få inn én linse på opplæringstime, og å få den ut. Det var helt forferdelig.... (alltid hatt øyefobi). Men er fast bestemt på å prøve å overvinne dette. Har øvd meg hjemme i etterkant, men ikke klart å få den inn en eneste gang. Bare blunker og mister linsa i vasken.....🙈 Er det håp eller må jeg bare innse at jeg blir stuck med briller?

Anonymkode: 39246...553

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gammel tråd, men flere som har "solskinnshistorier"? 

Klarte etter MYE styr å få inn én linse på opplæringstime, og å få den ut. Det var helt forferdelig.... (alltid hatt øyefobi). Men er fast bestemt på å prøve å overvinne dette. Har øvd meg hjemme i etterkant, men ikke klart å få den inn en eneste gang. Bare blunker og mister linsa i vasken.....🙈 Er det håp eller må jeg bare innse at jeg blir stuck med briller?

Hahaha, TS her, så tilfeldigvis at noen hadde skrevet her! 
Jeg bruker nå linser hver dag, bruker så å si aldri briller lenger faktisk. Det er ingen problem for meg nå å ta på/av linser, har blitt kjempedreven (ikke så rart, det har snart gått seks år!). Det er så befriende å kunne bruke linser, spesielt på trening, turer etc. 

Siden jeg klarte det (og min øyefobi er ille) så har jeg veldig tro på at du også klarer det. Se på YouTube-videoer der folk viser hvordan man bruker linser, og øv deg på å nærme øyet med fingeren uten å blunke, og å ta på det hvite i øyet (med rene hender selvsagt). Man må bare øve masse. 

Ønsker deg masse lykke til! 
TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hahaha, TS her, så tilfeldigvis at noen hadde skrevet her! 
Jeg bruker nå linser hver dag, bruker så å si aldri briller lenger faktisk. Det er ingen problem for meg nå å ta på/av linser, har blitt kjempedreven (ikke så rart, det har snart gått seks år!). Det er så befriende å kunne bruke linser, spesielt på trening, turer etc. 

Siden jeg klarte det (og min øyefobi er ille) så har jeg veldig tro på at du også klarer det. Se på YouTube-videoer der folk viser hvordan man bruker linser, og øv deg på å nærme øyet med fingeren uten å blunke, og å ta på det hvite i øyet (med rene hender selvsagt). Man må bare øve masse. 

Ønsker deg masse lykke til! 
TS

Tusen hjertelig takk! Har gradvis begynt å miste helt trua på at linser kan funke med såpass øyefobi.. men jeg vil ikke gi opp heller! Skal prøve tipsene dine❤️😁

Jeg er litt redd for å faktisk klare å få den på også, fordi da kommer utfordringen etterpå med å få den av🙈 Også er jeg superstressa for at linsa skal havne bak øvre øyelokk🤮 Har lest at det er ganske vanlig😭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen hjertelig takk! Har gradvis begynt å miste helt trua på at linser kan funke med såpass øyefobi.. men jeg vil ikke gi opp heller! Skal prøve tipsene dine❤️😁

Jeg er litt redd for å faktisk klare å få den på også, fordi da kommer utfordringen etterpå med å få den av🙈 Også er jeg superstressa for at linsa skal havne bak øvre øyelokk🤮 Har lest at det er ganske vanlig😭

Det er ikke vanlig og ikke noe jeg ville bekymret meg for. Jeg var også veldig redd for det i starten, men det har aldri skjedd. Noen ganger, spesielt i starten, har jeg slitt med å få av linsene, men det har alltid gått til slutt. Viktig at fingrene er helt tørre når man skal ta ut linsene. Og får man ikke til etter å ha prøvd noen ganger, ta en pause og prøv igjen litt senere. Kan være øyet har blitt litt for våt/for tørr og da blir det vanskelig, så må bare vente litt før man prøver på nytt. Som med alt annet gjør øvelse mester, så det blir bare lettere og lettere for hver gang.

Skrevet

Jeg sleit veldig i starten men fikk god opplæring av de hos optikeren og bruker det nå daglig.

Før dette taklet jeg ikke tanken på å ta på egne øyne så jeg var veldig nervøs. Men det gikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Øyefobi 🙄

Anonymkode: 3640b...621

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...