Gå til innhold

Fått beskjed om at 1,5 åringen er tykk🤨

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde ikke de var så ivrige på vekt så tidlig, men sist vi var på helsestasjonen fikk vi beskjed om at hen var for tykk. De sa ikke direkte at vi burde slanke hen, men «det er nå dere kan ta tak i det», «dere må ta jobben nå». «Dere må passe på hvor mye hen spiser»

Hverken jeg eller faren er tykke, vi spiser bare god og sunn hjemmelaget mat, og hen har enda ikke smakt godteri eller saft. Vi føler vi gjør alt rett, og har ikke spesielt lyst til å si nei til mere mat. 

hva ville du gjort? 

Anonymkode: 905f7...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang og tung er han/hun da..? 

Anonymkode: 51979...05a

• Liker 6
Skrevet

Dette er bare tull skjønner ikke at noen sier det. Vi alle har vært runde som barn og det er helt normalt og man vil barn skal være litt runde og søte og ikke tynne og svake 

Anonymkode: 132e7...dab

• Liker 5
Skrevet

Vanskelig å gi råd uten å vite vekt og lengde synes jeg. Om det er voldsomt overvektig eller om det er litt lubben liksom. Det blir forskjellig innfallsvinkel. 

Hvordan ser en vanlig dag ut med mat? Hva med aktivitet? Spiser hen mye og ofte? Hva slags mat? Hvilke mengder? Alltid sulten? Løper hen rundt? Går hen enda? Hvor lenge har hen Evt gått? Barnehage eller ikke? 

Anonymkode: 6f46d...4a7

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke de var så ivrige på vekt så tidlig, men sist vi var på helsestasjonen fikk vi beskjed om at hen var for tykk. De sa ikke direkte at vi burde slanke hen, men «det er nå dere kan ta tak i det», «dere må ta jobben nå». «Dere må passe på hvor mye hen spiser»

Hverken jeg eller faren er tykke, vi spiser bare god og sunn hjemmelaget mat, og hen har enda ikke smakt godteri eller saft. Vi føler vi gjør alt rett, og har ikke spesielt lyst til å si nei til mere mat. 

hva ville du gjort? 

Hva spiser han da?

Høres jo ut som om dere gjør mye rett, men anbefaler følgende om dere ikke gjlr det alt:

- Bytt ut melk og industrigrøt med yoghurt (gjerne naturell) eller hjemmelaget grøt. Server gjerne litt frukt ved siden av. Det er mer krevende å spise med sje, enn å drikke melk. I tillegg er industrigrøten veldig kaloritett.

- Ikke mat han - la han spise selv, det er mer krevende enn å bli matet, så ikle så lett at han spiser mer enn han trenger.

Anonymkode: 9f091...e72

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang og tung er han/hun da..? 

Anonymkode: 51979...05a

Å, det husker jeg ikke nå. Skal finne det kortet når jeg kommer hjem. «Problemet» var at hen hadde hoppet fra en vekstkurve til en annen. 
ts

Skrevet

Føler dere at han spiser veldig mye da? Har bhg sagt noe om det?

Er han normalt aktiv for alderen eller uvanlig rolig? Har han blitt sjekket for om det kan være noe galt som gir unormalt mye vekt?

Tenker vel det skal litt til at en 1,5åring regnes som overvektig, spesielt om han får normal kost og ikke blir foret på ekstremt usunn mat.

Anonymkode: a0e1e...a89

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Har han begynt å gå? Mye renner av da.

Skrevet

Jatt med og dra hjem og gjør som dere vanligvis gjør. Mine har vært lubne/tjukke i perioder, og veldig slanke i andre perioder, det er ikke uvanlig. Så lenge de spiser sunt og ikke spiser mye usunt mellom måltider så justerer sånt seg vanligvis sjøl. 

• Liker 32
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å gi råd uten å vite vekt og lengde synes jeg. Om det er voldsomt overvektig eller om det er litt lubben liksom. Det blir forskjellig innfallsvinkel. 

Hvordan ser en vanlig dag ut med mat? Hva med aktivitet? Spiser hen mye og ofte? Hva slags mat? Hvilke mengder? Alltid sulten? Løper hen rundt? Går hen enda? Hvor lenge har hen Evt gått? Barnehage eller ikke? 

Anonymkode: 6f46d...4a7

Typisk dag. 3 skiver hjemmelaget brød med smørepålegg ( leverpostei/makrell i tomat.) Hen har alltid veldig  god appetitt til frokost. 

varm lunsj i barnehagen ( appetitten varierer etter hvor godt hen syntes maten er)

1 skive og frukt til mellommåltid

vanlig middag hjemme. I dag var det kjøttdeig, tomatsaus, bønner og linser. En vanlig barnetallerken full. Noen ganger vil hen ha påfyll, andre dager ikke. 

kanskje en yoghurt til kvelds, eller oppskåret frukt

ts

Skrevet
4 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Har han begynt å gå? Mye renner av da.

Ja, løper og klatrer dagen lang. 
ts

Gjest RødeFare
Skrevet

Mine har alltid hatt en litt bollete periode før de vokser masse i lengden. Ville fokusert på å fortsatt spise sunt og fornuftig og hatt et øye med utviklingen over tid. 

Barn skal uansett ikke slankes. Hvis de er veldig overvektige skal de heller prøve å ikke gå opp i vekt mens de strekker seg i lengden. 

Skrevet

3 brødskiver i et måltid til en knært med magesekk som en fugl er for mye. Så ja, dere burde stoppe opp litt ang prosjoner. Noen har rett og slett ikke begrensninger ang mengde, og blir det ikke regulert tidlig, så er det ofte en meget syk overvektig voksen.

Anonymkode: 8a4aa...14b

• Liker 37
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

3 brødskiver i et måltid til en knært med magesekk som en fugl er for mye. Så ja, dere burde stoppe opp litt ang prosjoner. Noen har rett og slett ikke begrensninger ang mengde, og blir det ikke regulert tidlig, så er det ofte en meget syk overvektig voksen.

Det er små skiver da. Det er hjemmelaget brød, så tenk sånne skiver som får plass i en brødform. Jeg spiser selv 4 av de skivene.  Ellers så syntes jeg ikke det er så mye mat. 
ts

Skrevet

Noen helsesykepleiere leser vekstkurvene som fanden leser Bibelen, og har knapt skjønt hva de ulike strekene betyr. At et barn krysser noen linjer er ikke verdens undergang. Sammenlignet hn i det minste vekt og høyde? Tok stilling til fordeling av vekt? Hvis barnet er på øverste strek med lav høyde, eller hn vurderte vekt for høyde, er det nå en ting. Hvis barnet har flyttet seg fra en strek til en annen og ikke erpå toppen av skjemaet ville jeg jattet med. 

Anonymkode: 0976a...3f7

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er små skiver da. Det er hjemmelaget brød, så tenk sånne skiver som får plass i en brødform. Jeg spiser selv 4 av de skivene.  Ellers så syntes jeg ikke det er så mye mat. 
ts

Du spiser 4, en liten unge på 1.5 år spiser 3. Sier seg vel da selv eller? Din magesekk er mer enn 1 skive større en et lite barn

• Liker 48
Skrevet

Hvorfor gir dere ikke jernberiket grøt? 

Anonymkode: c224a...8e6

Skrevet

Jeg har ikke noe svar til deg, jeg bare kom på egen erfaring. 

Jeg var en liten blubb da jeg var liten, og foreldrene mine fikk samme beskjed som du har fått. Mamma ble ufattelig fornærmet og mente at jeg aldeles ikke var for tykk.  Jeg er nå 38 år, og mamma blir fortsatt irritert når hun tenker på det (eller at pappa minner henne på det) og står på sitt, at jeg overhode ikke var for stor (mødre tenker tydeligvis på slike episoder innimellom). Det er jo litt åpenbart på bilder at jeg var godt polstra da. Anyway. Fra jeg var ca 3 år og til nå i en alder av 38 har jeg vært slank. Var bare ekstremt glad i mat! Men vekten regulerte seg da jeg ble mer aktiv med alderen:-) 

Anonymkode: b4e3b...9be

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser 4, en liten unge på 1.5 år spiser 3. Sier seg vel da selv eller? Din magesekk er mer enn 1 skive større en et lite barn

Èn brødskive om dagen "for mye" gjør ikke en unge overvektig. TS skriver at ungen løper rundt og klatrer dagen lang og går i barnehage, så ungen har nok å forbrenne det på.

Men jeg kan være enig i at 3 brødskiver kan høres mye ut for en unge på bare halvannet år. Min spiste 1 brødskive i den alderen.

Anonymkode: 99a03...188

• Liker 8
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva spiser han da?

Høres jo ut som om dere gjør mye rett, men anbefaler følgende om dere ikke gjlr det alt:

- Bytt ut melk og industrigrøt med yoghurt (gjerne naturell) eller hjemmelaget grøt. Server gjerne litt frukt ved siden av. Det er mer krevende å spise med sje, enn å drikke melk. I tillegg er industrigrøten veldig kaloritett.

- Ikke mat han - la han spise selv, det er mer krevende enn å bli matet, så ikle så lett at han spiser mer enn han trenger.

Anonymkode: 9f091...e72

Yoghurt er fy-fy, fikk jeg vite for ca. 9 år siden på helsestasjon med mitt barn. Det inneholder jo så mye sukker, må du vite! 

Anonymkode: 5bc64...063

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...