Wagner Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Tuba naboen Jeg bor i en blokk langs brygga, i blokka er det rundt 50 leiligheter. Alle som bor her er pensjonister bortsett fra meg og kvinnen i naboleiligheten min, vi er i 30 årene. Blokka ble bygd i 2014 og jeg flyttet inn da. Hver dag klokken 12:00 spiller naboen 2 etasjer over meg tuba i 1 time. Det har for meg vært en av idyllen som gir et veldig harmonisk særpreg til området. Jeg mistenker at mannen i 80 årene enten er en pensjonert musikklærer eller at han har vært et aktivt medlem at et korps, en ting er sikkert og det er at han er utrolig dyktig. Men nå ser det kanskje ut som idyllen er over da jeg så en lapp på hovedinngangen hvor det stod "Nå er jeg så lei den tuba støyen. Dette må opphøre eller så kontakter jeg styret" Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette. Må da vel være greit at en eldre mann sitter å koser seg med musikk 1 time om dagen i sitt eget hjem? Hva tenker dere, er dette uakseptabel eller akseptabel "støy"? Vil legge til at musikken fortoner seg slik : Tuba naboen er forøvrig også opphavsmannen til nicket mitt. Rett før jeg registrerte meg på KG så hørte jeg naboens tuba pumpe ut vakre toner fra Wagner's Ride of the Valkyries. Så da ble nicket mitt Wagner. Med de mest tubavennlige toner og hilsener fra Herr Wagner 🎷 6
Emmelise Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Det er jo koselig at du syntes det gir et harmonisk særpreg av at en dyktig musiker spiller Tuba til fast tid. Det betyr ikke at alle andre syntes det er like hyggelig. Lyd har det med å forplante seg og selv om du hører pen musikk, så er det godt mulig at en annen nabo hører noe helt annet uten at de har et ØNSKE om å høre det. F. eks. Jeg har hjemmekontor, og jeg hadde blitt skrullete hvis en tuba skulle begynne å overdøve meg når kunder ringer for å få hjelp med eposten sin. Det ville ikke spille noen rolle hvor dyktig vedkommende var til å spille instrumentet sitt, det er alikevel en ufattelig høy lyd som ikke kan ignoreres eller sperres ute på noe vis. Det er også godt mulig at vedkommende som klager er denne andre yngre naboen, og denne naboen kan godt mulig ha en nattjobb som gjør at de prøver å sove når han kjører igang med tubaen. Lykke til med søvnen da. 6
SardintrollReturns Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 Når det er en som faktisk kan spille det, synes jeg man bør tåle det en time midt på dagen. Bedre det enn å måtte høre på en nabo som skamklipper plenen fra kl. 8 om morgenen på en hviledag. 13
Petra75 Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, Emmelise skrev: Det er jo koselig at du syntes det gir et harmonisk særpreg av at en dyktig musiker spiller Tuba til fast tid. Det betyr ikke at alle andre syntes det er like hyggelig. Lyd har det med å forplante seg og selv om du hører pen musikk, så er det godt mulig at en annen nabo hører noe helt annet uten at de har et ØNSKE om å høre det. F. eks. Jeg har hjemmekontor, og jeg hadde blitt skrullete hvis en tuba skulle begynne å overdøve meg når kunder ringer for å få hjelp med eposten sin. Det ville ikke spille noen rolle hvor dyktig vedkommende var til å spille instrumentet sitt, det er alikevel en ufattelig høy lyd som ikke kan ignoreres eller sperres ute på noe vis. Det er også godt mulig at vedkommende som klager er denne andre yngre naboen, og denne naboen kan godt mulig ha en nattjobb som gjør at de prøver å sove når han kjører igang med tubaen. Lykke til med søvnen da. Uansett så er dette vanligvis greit regulert i husordensreglene, og musikkøving er som regel lov innenfor et visst tidsrom. Kl. 12.00 på dagtid mener jeg må være absoutt innafor. 23
The Kitten Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, SardintrollReturns skrev: Når det er en som faktisk kan spille det, synes jeg man bør tåle det en time midt på dagen. Bedre det enn å måtte høre på en nabo som skamklipper plenen fra kl. 8 om morgenen på en hviledag. Det er forskjell på hver dag og av og til. 4
SardintrollReturns Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, The Kitten skrev: Det er forskjell på hver dag og av og til. Joda, men de fleste er på jobb på den tiden uansett, de som fortsatt er hjemme kan bruke hodetelefoner dersom det er så plagsomt. Skulle ha skjønt det dersom det bare var ulyder som kom fra tubaen. 7
SoWhat? Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 Så trist. Har hatt tre naboer som har spilt instrumenter, og det var ikke mer enn en time eller to hos dem heller. Syns som deg at det var helt nydelig og godlyder som bare det. De kunne spille da, og det er jo et must vil jeg si. Dolk burde tåle en times musikk. En time midt på dagen liksom. Kjipe folk. Ikke sikkert styret gir den misfornøyde naboen medhold da. Noen burde bo vekk fra sivilasjonen helt ærlig. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 12 minutter siden, Emmelise said: F. eks. Jeg har hjemmekontor, og jeg hadde blitt skrullete hvis en tuba skulle begynne å overdøve meg når kunder ringer for å få hjelp med eposten sin. Det ville ikke spille noen rolle hvor dyktig vedkommende var til å spille instrumentet sitt, det er alikevel en ufattelig høy lyd som ikke kan ignoreres eller sperres ute på noe vis. Det at du velger å ha arbeidsplassen din hjemme skal jo heller ikke hindre andre til å leve sitt liv. Du har ikke mer rett til stillhet enn det naboen har til å lage lyd -ikke midt på dagen. Før klokka sju og etter klokka elleve på kvelden kan du klage, men du kan ikke si "nei, du får ikke støvsuge tre-fire ganger i uka, selv om du er/må være hjemme med småbarn -neihei, for jeg har valgt å ha hjemmekontor og da krever jeg total stillhet!! Fra alle i nabolaget! Basta!" Høres tullete ut for meg Tror du bør tenke deg litt om Anonymkode: 339a7...850 18
Emmelise Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det at du velger å ha arbeidsplassen din hjemme skal jo heller ikke hindre andre til å leve sitt liv. Du har ikke mer rett til stillhet enn det naboen har til å lage lyd -ikke midt på dagen. Før klokka sju og etter klokka elleve på kvelden kan du klage, men du kan ikke si "nei, du får ikke støvsuge tre-fire ganger i uka, selv om du er/må være hjemme med småbarn -neihei, for jeg har valgt å ha hjemmekontor og da krever jeg total stillhet!! Fra alle i nabolaget! Basta!" Høres tullete ut for meg Tror du bør tenke deg litt om Anonymkode: 339a7...850 Det sa jeg da heller ikke. Dessuten er det stor forskjell på å ha hjemmekontor og sitte og spille et enormt blåseinstrument i en time. Førstnevnte er ganske stille av seg, med mindre du er typen som brøler i telefonen så folk blir døve. Jeg sier heller ikke at tubamannen ikke skal få lov, heller mer at jeg annerkjenner at det ikke er alle som syntes at tubaspilling (hvorenn dyktig man er) er spesielt hyggelig å bli påtvunget i sitt eget hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 23 minutter siden, Emmelise said: F. eks. Jeg har hjemmekontor, og jeg hadde blitt skrullete hvis en tuba skulle begynne å overdøve meg når kunder ringer for å få hjelp med eposten sin. Det ville ikke spille noen rolle hvor dyktig vedkommende var til å spille instrumentet sitt, det er alikevel en ufattelig høy lyd som ikke kan ignoreres eller sperres ute på noe vis. Lyden fra tubaen er neppe så høy at kundene ikke klarer å høre deg i telefonen. Tubaspillingen er jo i en annen leilighet. Selv bor jeg i Bergen og om våren marsjerer deg buekorps forbi oss. Selv om jeg hører bråket inn i leilgiheten min så er det ikke så høyt at vi må skrike for å bli hørt. Er tubespillingen så høy at du ikke klarer å snakke i telefon så er jeg enig i at det er høyere enn hva man må godta. Anonymkode: f578c...9ca 6
Petra75 Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, Emmelise skrev: Det sa jeg da heller ikke. Dessuten er det stor forskjell på å ha hjemmekontor og sitte og spille et enormt blåseinstrument i en time. Førstnevnte er ganske stille av seg, med mindre du er typen som brøler i telefonen så folk blir døve. Jeg sier heller ikke at tubamannen ikke skal få lov, heller mer at jeg annerkjenner at det ikke er alle som syntes at tubaspilling (hvorenn dyktig man er) er spesielt hyggelig å bli påtvunget i sitt eget hjem. Vel, jeg syns ikke det er spesielt hyggelig at de fem ungene over meg bruker stuegulvet som trampoline, men det er liksom noe av det med å bo i blokk, da. Så lenge naboene overholder husordensreglene må man bare akseptere at de høres. 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 Enkelt og greit- du spiller ikke musikkinstrument når du bor i LEILIGHET. Anonymkode: 27197...85c 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt og greit- du spiller ikke musikkinstrument når du bor i LEILIGHET. Anonymkode: 27197...85c I love you. Anonymkode: 8bcd2...f17
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 Sånn er det å bo i blokk, borettslag. Man hører hverandre. Samme med folk som røyker. Jeg liker det ikke, men får ikke gjort noe med det. Hvis man vil ha det lydstille så får man flytte ut på landet. Anonymkode: 98a8a...3e3 8
Emmelise Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 14 minutter siden, Petra75 skrev: Vel, jeg syns ikke det er spesielt hyggelig at de fem ungene over meg bruker stuegulvet som trampoline, men det er liksom noe av det med å bo i blokk, da. Så lenge naboene overholder husordensreglene må man bare akseptere at de høres. Jeg er ikke uenig, jeg har tidligere bodd under lignende omstendigheter hvor to unger løper over gulvet i leiligheten hver lørdag morgen i over 20 minutter rett over soverommet mitt. Og sånt hører man uansett hvor godt man prøver å lydisolere dessverre.
Wagner Skrevet 5. november 2019 Forfatter #16 Skrevet 5. november 2019 (endret) Enig med de fleste her. Tenk på de som bor i blokker ved siden av et jernbanespor og blir plaget av toget mange ganger om dager, det er jo bokstavelig talt bare støy og ulyd mens denne tuba spillingen er som sagt bare 1 time per dag og det har foregått i 5 år. I starten la jeg jo godt merke til det selv, men det er jo en tilvenning som skjer gradvis. For meg er det blitt en bakgrunnslyd som man ikke aktivt og bevisst registrerer men bare hører. Jeg har ikke aktivt tenkt på dette før jeg så den lappen på hoveddøren idag. Men jeg er også enig i det @Emmelise sier, kan hende at lydene er mer plagsomme for de som bor i leilighetene ved siden av hans. Det er jo mye volum og kraft i en tuba. Jeg bor jo 2 etasjer under og jeg hører det godt, men garantert ikke så godt som de på samme plan eller rett over og rett under. Endret 5. november 2019 av Wagner 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #17 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enkelt og greit- du spiller ikke musikkinstrument når du bor i LEILIGHET. Anonymkode: 27197...85c Joda. Anonymkode: 4790a...d25 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #18 Skrevet 5. november 2019 For noen dritkjipe naboer. En time midt på dagen burde alle kunne godta. Fest og dunkemusikk på kvelden, er mye verre. Det burde vært forbudt ved lov. Anonymkode: a2216...7c6 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #19 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det at du velger å ha arbeidsplassen din hjemme skal jo heller ikke hindre andre til å leve sitt liv. Du har ikke mer rett til stillhet enn det naboen har til å lage lyd -ikke midt på dagen. Før klokka sju og etter klokka elleve på kvelden kan du klage, men du kan ikke si "nei, du får ikke støvsuge tre-fire ganger i uka, selv om du er/må være hjemme med småbarn -neihei, for jeg har valgt å ha hjemmekontor og da krever jeg total stillhet!! Fra alle i nabolaget! Basta!" Høres tullete ut for meg Tror du bør tenke deg litt om Anonymkode: 339a7...850 Så om naboen din vil spille piano, gitar eller tuba høyt sånn kl 22.30 så er det ok for deg? Fordi det er lov å bråke mellom 07 og 23.? Anonymkode: 8bcd2...f17
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #20 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Emmelise skrev: F. eks. Jeg har hjemmekontor, og jeg hadde blitt skrullete hvis en tuba skulle begynne å overdøve meg når kunder ringer for å få hjelp med eposten sin. Det ville ikke spille noen rolle hvor dyktig vedkommende var til å spille instrumentet sitt, det er alikevel en ufattelig høy lyd som ikke kan ignoreres eller sperres ute på noe vis. Ser jo mange har kommentert dette tidligere, men vil bare skyte inn - jeg har også hjemmekontor av og til, og det innbefatter øving fordi jeg er frilansmusiker. Forstår at det er et helt annet lydnivå fra spilling enn fra dataskriving, men det er like fullt arbeidsoppgaver som må utføres fra hjemmekontoret. Hvordan burde dette eventuelt reguleres? (Jeg ser at dette mulig kan leses spydig men det er ikke intensjonen, jeg er stadig vekk i en skvis mellom dårlig samvittighet for å plage naboer med øvinga mi samtidig som jeg er pent nødt, hver eneste dag året rundt). Anonymkode: b9b63...189 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå