Gå til innhold

Syden med et 1,5 år gammelt barn. Erfaringer?

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vi skal bestille sydentur i Februar, dette blir vår første reise til utlandet etter at han ble født.

Nå ser jeg på reiser til Gran Canaria som har barnebasseng og er nære stranden. Vi skal også ha to soverom (ett til han og ett til oss), med balkong.

Noen andre som har noen tips eller erfaringer å dele om hvordan det var å reise med et så lite og aktivt barn? Var det en hyggelig ferie, eller var det mest stress så det nesten hadde vært bedre å bare holdt seg hjemme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror folk gjør seg veldig delte erfaringer med å reise med ettåring. Jeg har droppet det med begge mine, hadde ikke blitt noe ferie av det uansett. For det første er de ofte syke første året i barnehagen, og mine har også vært veldige aktive i den alderen med maur i rompa, så å ha med de på fly.. Nei 😂 jeg var med en venninne og hennes ettåring på ferie for å hjelpe henne da hun er kronisk syk, og det er den mest slitsomme ferien jeg har hatt. Amen. Flyturene var mye hyl (kanskje vondt i ørene), søvnmønsterer hennes ble helt krøll der nede, ville bare rundt å utforske hele tiden osv. Min yngste er 16 mnd nå og vi drøyer den type ferie til hun har bikket 2 år tror jeg. 

Anonymkode: 62f56...0a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i Irland, Amerika, Italia og Tyskland med vår som snart er 2. 

Aldri problemer på fly, og masse moro på ferie, både med byvandring og lek i bassenget. 

Anonymkode: b47be...42f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Energi-jenta said:

Vi skal bestille sydentur i Februar, dette blir vår første reise til utlandet etter at han ble født.

Nå ser jeg på reiser til Gran Canaria som har barnebasseng og er nære stranden. Vi skal også ha to soverom (ett til han og ett til oss), med balkong.

Noen andre som har noen tips eller erfaringer å dele om hvordan det var å reise med et så lite og aktivt barn? Var det en hyggelig ferie, eller var det mest stress så det nesten hadde vært bedre å bare holdt seg hjemme? :)

Har gjort det masse, med alle våre - fra ca 9 mnd alder. Hyggelig, god ferie, fin avkobling

kan opplagt ikke regne med 8 timer på strand hver dag, men bra ferie for det.

ville dog valgt noe nærmere enn kanariøyene første gang, er jo endel timer i fly.

Anbefaler små hoteller fremfor store anlegg, langt mer barnevennlig (og voksenvennlig) etter min erfaring, samt steder med ikke alt for mye turisme.

Anonymkode: 30539...75c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alle en tjeneste og ikke reis med barna før de kan oppføre seg. Og ikke minst, de får jo ikke noe glede av sånne turer da de ikke husker det

Anonymkode: c75be...8b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør alle en tjeneste og ikke reis med barna før de kan oppføre seg. Og ikke minst, de får jo ikke noe glede av sånne turer da de ikke husker det

Øh, man har da glede av ferien selv om man ikke husker det som voksen?

Anonymkode: 771f1...6e5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe vits å gjøre noe som helst med barna før de er 4-5 år da? De husker det ikke uansett :skratte:  jaja, da skal vi bare sitte inne i stua de neste 3,5 åra :hoppe: 

Anonymkode: 799bd...bdd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mange turer med vår på 1,5. Har kost oss masse, og flyturene har også gått bra. Vi passer på å velge flighter som faller til sovetider. Vi skal til Thailand til jul og har booket kveldsflight så det blir mest mulig soving på flyet. Vår elsker å bade, så hun storkoser seg med basseng hele dagen. Strand med sand og sånt synes jeg er pes pga all sanden da. Så det har vi unngått. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, men dere voksne må selvsagt være klar over at ferie med småbarn ikke er som ferie uten barn. Husker vi var på tur da vår eldste var på den alderenog vi møtte et annet par som og var på sin første familiereise. De var så skuffet over at de nærmest bare hadde flyttet hverdagen sin til et varmere sted. Men slik er det jo. Det er like mye bleieskift, barnepass, søvnavbrudd etc som hjemme. Men det ef selvsagt hyggelig å være på ferie. 

Anonymkode: 3afd8...b63

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med barn, men akkurat i alderen mellom 1 og 2 synes jeg er skikkelig masete å reise med barn! 

De vil utforske hele tiden, men må ha konstant tilsyn. Må sove på kvelden, men sovner ikke i vogn på restaurant. Masse trapper og snublefeller overalt. Markterrasse, ikke balkong på rommet er tryggest.

Anonymkode: 6b1e1...c6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på balkongen. Mange balkonger har møbler barnet lett klarer å skyve bort - og klatre opp på.. og da er det lett at de kan falle utenfor😱  Jeg tar møblene inn dersom vi ikke har på bakkenivå, når jeg reiser med så små.. 

Anonymkode: 06ac5...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste alderen! En 1,5-åring på fly i 4 timer. Det blir lite tid til å lese på solsenga og avslapning tipper jeg. Jeg har personlig mye bedre erfaring med Danmark og lignende når barna er så små. Mer for deres behov enn for barnets

Anonymkode: ff85c...aa7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint, men dere voksne må selvsagt være klar over at ferie med småbarn ikke er som ferie uten barn. Husker vi var på tur da vår eldste var på den alderenog vi møtte et annet par som og var på sin første familiereise. De var så skuffet over at de nærmest bare hadde flyttet hverdagen sin til et varmere sted. Men slik er det jo. Det er like mye bleieskift, barnepass, søvnavbrudd etc som hjemme. Men det ef selvsagt hyggelig å være på ferie. 

Anonymkode: 3afd8...b63

Enig i denne. Derfor sparer jeg sydenferier til barna blir 8-9 år, så får vi foreldre også litt ferie. 

Anonymkode: ff85c...aa7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS.

Jeg ser det er veldig delte meninger her, nå ble jeg litt usikker om vi bare skal vente litt til han blir større.. Tenker og det hadde vært deilig å kommet ned til varmen i de tidene der.

Spent på hva flere svarer videre i tråden her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har vært på mange turer med vår på 1,5. Har kost oss masse, og flyturene har også gått bra. Vi passer på å velge flighter som faller til sovetider. Vi skal til Thailand til jul og har booket kveldsflight så det blir mest mulig soving på flyet. Vår elsker å bade, så hun storkoser seg med basseng hele dagen. Strand med sand og sånt synes jeg er pes pga all sanden da. Så det har vi unngått. 

Så lurt å legge flytidene opp mot sovetid! Det tenkte jeg vi også skulle gjøre dersom vi reiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har reist mye med barn, men akkurat i alderen mellom 1 og 2 synes jeg er skikkelig masete å reise med barn! 

De vil utforske hele tiden, men må ha konstant tilsyn. Må sove på kvelden, men sovner ikke i vogn på restaurant. Masse trapper og snublefeller overalt. Markterrasse, ikke balkong på rommet er tryggest.

Anonymkode: 6b1e1...c6c

Har tenkt litt på dette. Kan jeg spørre deg om hvor du har reist hen?

Jeg har også begynt å lure litt på om det kunne vært en bedre idé å reise på cruise. Der har de jo alt samlet på en og stor plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Vi har hatt både sydenferier, byferier og lange bilreiser med småbarn, og vi har til og med to barn med aldersforskjell på 1,5 år, og vi reiste selv da de var babyer. Det er vanskelig og problematisk hvis man gjør det det. Jeg mener at man må kunne leve sitt liv nesten som man gjorde før man fikk barn, og det har vi gjort fra starten. Selvfølgelig er det ikke det samme som før, det forstår jo alle, dere skal altså ikke kunne ligge ved bassenget og drikke cocktails i fire timer, eller hva en det er dere pleide å gjøre. Men man kan jo ha en kjempefin ferie med små barn, og i den alderen (1,5 år) sover de jo ganske mye også slik at foreldrene kan slappe av litt.

Hvis dere skal til Gran Canaria så sjekk at barnebassenget er oppvarmet. Hvis det ikke er det så blir det ikke mye svømming. Velg et hotell der det er et godt lekerom.

Anonymkode: aa385...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når skal du kunne oppføre deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Vi har hatt både sydenferier, byferier og lange bilreiser med småbarn, og vi har til og med to barn med aldersforskjell på 1,5 år, og vi reiste selv da de var babyer. Det er vanskelig og problematisk hvis man gjør det det. Jeg mener at man må kunne leve sitt liv nesten som man gjorde før man fikk barn, og det har vi gjort fra starten. Selvfølgelig er det ikke det samme som før, det forstår jo alle, dere skal altså ikke kunne ligge ved bassenget og drikke cocktails i fire timer, eller hva en det er dere pleide å gjøre. Men man kan jo ha en kjempefin ferie med små barn, og i den alderen (1,5 år) sover de jo ganske mye også slik at foreldrene kan slappe av litt.

Hvis dere skal til Gran Canaria så sjekk at barnebassenget er oppvarmet. Hvis det ikke er det så blir det ikke mye svømming. Velg et hotell der det er et godt lekerom.

Enig. Når vår har lagt seg kl 19-20 så sitter vi på balkongen å koser oss med bok eller skravler, ser på TV eller slapper av. En av oss stikker ut å kjøper noe dessert eller is som vi kan kose oss med. 

Ved bassenget byttet vi på å bade, leke og underholde. Vi storkoser oss med varme, fri, tid til hverandre og avslapping. For vi synes det er mer avslappende enn å bære hjemme. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Når vår har lagt seg kl 19-20 så sitter vi på balkongen å koser oss med bok eller skravler, ser på TV eller slapper av. En av oss stikker ut å kjøper noe dessert eller is som vi kan kose oss med. 

Ved bassenget byttet vi på å bade, leke og underholde. Vi storkoser oss med varme, fri, tid til hverandre og avslapping. For vi synes det er mer avslappende enn å bære hjemme. 

Sant det :) Dette høres herlig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...