Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver velge å holde igjen feriepenger til neste år, ved oppsigelse ? 

Anonymkode: 28bac...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b2031...e55

Skrevet

Feriepengene har du krav på å få utbetalt når du slutter. 

Såklart så kan man selv velge å vente med å få dem utbetalt til året etter hvis man vil det, sånn at man får det rundt den tiden man har ferie året etter. (Da slipper man også at det må betales skatt av dem, siden det må skattes av feriepenger som er spart opp fra samme året som de betales ut i) 

Men arbeidsgiver kan på ingen måte holde igjen feriepengene hvis man ikke vil det. Og det høres veldig useriøst ut. 

Skrevet
4 minutter siden, bergenser skrev:

Feriepengene har du krav på å få utbetalt når du slutter. 

Såklart så kan man selv velge å vente med å få dem utbetalt til året etter hvis man vil det, sånn at man får det rundt den tiden man har ferie året etter. (Da slipper man også at det må betales skatt av dem, siden det må skattes av feriepenger som er spart opp fra samme året som de betales ut i) 

Men arbeidsgiver kan på ingen måte holde igjen feriepengene hvis man ikke vil det. Og det høres veldig useriøst ut. 

Det stemmes at feriepenger som utbetales i året de er opptjent blir beskattet. Men denne skatten får man tilbake på skatteoppgjøret året etter. Omtrent på den tiden feriepengene normalt sett utbetales. 

Anonymkode: 5fc4c...1a0

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmes at feriepenger som utbetales i året de er opptjent blir beskattet. Men denne skatten får man tilbake på skatteoppgjøret året etter. Omtrent på den tiden feriepengene normalt sett utbetales. 

Virker som at det er mange som får en negativ overraskelse når de får utbetalt feriepengene i samme år som de er i, for det virker ikke som at folk er klar over det. Så heller si ifra en gang for mye enn en en gang for lite

Skrevet

Feriepenger er skattepliktige uansett når man får dem!

Men årets beregnede skatt fordeles på 10,5 måneder istedenfor 12. Dermed får man trekkfri juni og halvt trekk i desember eller november. Hvis man får årets opptjening utbetalt i tillegg til fjorårets må det trekkes skatt, ellers blir det baksmell neste år. Men faktisk utlignet skatt blir den samme (med mindre man krysser en bruttoskattgrense).

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om TS skatter av feriepengene i år, får h*n det tilbake på skatteberegningen av 2020 som kommer til utbetaling i 2021. 

Anonymkode: d6dbd...d4f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om TS skatter av feriepengene i år, får h*n det tilbake på skatteberegningen av 2020 som kommer til utbetaling i 2021. 

Anonymkode: d6dbd...d4f

Nope. Feriepengene skattes av i år og utbetales i 2020. Feriepengene er opptjent i 2019. Og kommer på skatteoppgjøret for 2019. Som utbetales i 2020. 

Hvordan du kommer til at de utbetales i 2021 må du nesten forklare. For det henger ikke på grip i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Feriepengene skattes av i år og utbetales i 2020. Feriepengene er opptjent i 2019. Og kommer på skatteoppgjøret for 2019. Som utbetales i 2020. 

Hvordan du kommer til at de utbetales i 2021 må du nesten forklare. For det henger ikke på grip i det hele tatt. 

Jeg er enig med ...d4f.  Og du tar feil.

Feriepenger beskattes det året de utbetales, uansett når de er opptjent. Hvis ts får feriepengene sine nå, får h*n ikke noen i 2020. Da blir skattetrekket for 2020 for høyt, siden det ikke blir noen trekkfri måned. Og det kommer igjen i 2021. 

Men jeg vil nok anbefale å justere trekket resten av året i 2020 istedenfor.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Mynlen skrev:

Feriepenger beskattes det året de utbetales, uansett når de er opptjent. Hvis ts får feriepengene sine nå, får h*n ikke noen i 2020. Da blir skattetrekket for 2020 for høyt, siden det ikke blir noen trekkfri måned. Og det kommer igjen i 2021. 

Dette er riktig.

Skrevet
4 minutter siden, Mynlen skrev:

Dette stemmer ikke. Jeg har selv opplevd dette 2 ganger. Fått utbetalt feriepenger som sluttoppgjør, skattet av disse og fått pengene igjen på skatten året etter. 

Feriepenger utbetalt i 2019 blir beskattet i 2019. Det er da skattet for 11,5 måneder mot 10,5 som er normalen. Disse pengene blir en del av skatteoppgjøret 2019 og utbetales i 2020. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Jeg har selv opplevd dette 2 ganger. Fått utbetalt feriepenger som sluttoppgjør, skattet av disse og fått pengene igjen på skatten året etter. 

Feriepenger utbetalt i 2019 blir beskattet i 2019. Det er da skattet for 11,5 måneder mot 10,5 som er normalen. Disse pengene blir en del av skatteoppgjøret 2019 og utbetales i 2020. 

Nei. Det er skattet for en måned ekstra, ja. Men det er utbetalt en måned ekstra også.

At du fikk igjen penger betyr bare at du har trukket for mye skatt året før, det sier ingenting om årsaken. Hvis alle andre tall er riktige må det trekkes skatt av feriepengeutbetaling nummer 2 hvis man skal unngå restakatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...