Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg postet et innlegg tidligere om dette. Nå har saken bare blitt merkeligere. Kort sagt: Jeg er utdannet faglærer (bachelor) med videreutdanning i to fag á 60 stp. Jeg er altså adjunkt med opprykk. 

I min stilling underviser jeg i et fag jeg har utdanning i, og et fag jeg ikke har utdanning i.

Fikk beskjed av kommunen at jeg skal få lønn som lærer u/ godkjent utdannelse i de timene der jeg underviser i faget jeg ikke har utdanning i. 

Jeg har en kollega med grunnskolelærerutdanning. Hn har samme type vikariat som meg (fast sykevikariat), og hn får betalt som adjunkt for hele stillinga selv om hn underviser i fag hn ikke har utdanning i. 

Jeg spurte kommunen hvorfor min kollega får som adjunkt for hele stillinga, men ikke jeg. 

Svaret jeg fikk da, er fordi jeg har faglærerutdanning i bunn. 

Nå lurer jeg på hva det er som er «feil» med utdanningen min, som gjør at jeg skal få mindre betalt enn en med GLU, for samme jobb? 

I følge tariffavtalen skilles det ikke på type utdanning, og det står ingenting der om at en faglærerutdanning skiller seg fra GLU mtp lønn. En lærer u/ godkjent utdannelse har ikke pedagogisk utdannelse. Men det har jeg jo. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/vedlegg-6-ks-hovedtariffavtale/

Jeg har kontaktet Utdanningsforbundet igjen og venter på svar.

Utdanninga mi er i følge kommunen altså ikke godkjent som lærerutdanning på lik linje som grunnskolelærer. Er det sånn, må jeg jo kontakte høgskolen jeg gikk på for å høre hva dette er for noe?

Mangler jeg noe ped? Må jeg ta noen ekstra fag? 

Anonymkode: 810f9...67e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok 3 år på lærerskolen et sted, og 4. året et annet sted. Tilslutt måtte jeg sende søknad til det første studiestedet med vitnemål fra det siste for å få det implementert og få «godkjent» tittelen adjunkt, og få utskrevet vitnemål med allmennlærerutdanning. Kan det være noe slikt du mangler? 

Anonymkode: b9ffe...198

Skrevet

Hva er du faglærer i? Kan det ha noe å si? Om du er faglærer i musikk, mat og helse, Kroppsøving og kunst og håndverk +ped... Eller om du har norsk, engelsk, matte typ. fag? Den ene kollegaen min er faglærer i kroppsøving, tatt bacheler i dette +ppu, men måtte ta norsk og matte også for å få jobb og lønn som lærer (ung skole) . Så tror det er mye rart av regler ute og går i kommunenorge.... 

Anonymkode: 61871...677

Skrevet
På 5.11.2019 den 6.58, AnonymBruker skrev:

Mangler jeg noe ped? Må jeg ta noen ekstra fag?

For å svare på dette, trenger jeg at du sier helt konkret hvilken utdanning du har. Har du 60 stp i to fag + en faglærerutdanning med integrert ped? Hvilke fag og hvor mange studiepoeng er den i så fall?

Anonymkode: b24f3...9f0

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For å svare på dette, trenger jeg at du sier helt konkret hvilken utdanning du har. Har du 60 stp i to fag + en faglærerutdanning med integrert ped? Hvilke fag og hvor mange studiepoeng er den i så fall?

Anonymkode: b24f3...9f0

TS her.

Faglærerutdanningen har integrert ped, som alle andre lærerutdanninger. Det er en bachelor. Så tok jeg 60 stp i to andre fag. 

Fikk svar fra fagforeningen om at det visstnok er riktig å gi meg lavere lønn fordi jeg har fordypning fra faglærerutdanningen. Noe mer begrunnelse enn det fikk jeg ikke. Og grunnen til at GLU får «fullt» betalt for hele stillingen, selv om de underviser i fag de ikke har kompetanse i, sånn var det bare. Fikk jeg beskjed om.

Jeg fikk også beskjed om at det var ingenting jeg kunne videreutdanne meg i for å få rett på lik lønn som en med GLU. Vurderer likevel å høre med høgskolen. 

Har undersøkt saken en del, og kommet i kontakt med andre lærere. Har fått vite at dette har blitt gjort i flere kommuner. En jeg snakket med sa at fagforeninga i deres kommune hadde fått det gjennom at vikarer skal få betalt etter utdanning og tittel. Altså at de ikke skal få delt stillingen sin sånn som jeg. 

Det er visst mye uenighet (og uvitenhet?) om regelverket for dette rundt om kring. Jeg tok videreutdanning i god tro om å få lønn som adjunkt m/ tillegg. Det står jo i KS. Hvis det er unntak for faglærere, så burde det jo stå der.

Anonymkode: 810f9...67e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...