Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det enkleste her i livet er å ikke stille spørsmål. Ingenting kreves dersom man ikke gidder begrunne sitt ansvar og sine handlinger og sine tanker...

Handlinger som anses for å være kriminalitet er en uutømmelig naturressurs. Vi kan ta ut en liten del av denne form for kriminalitet eller vi kan ta ut store mengder. Mellom land og mellom tid har det vært enorme forskjeller på hvordan man møter kriminalitet. Er ikke dette en erkjennelse verdt å stifte bekjentskap med? Hvorfor diskuteres dette så sjeldent?? Hvor mye kan vi forebygge, og hvor mye kan vi kriminalisere, og hva kan vi møte med andre virkemidler?

Er kriminalitet skjebne eller valg? Det er ihvertfall spørsmål alle burde stille seg selv. Jeg spør som christie, hva er passende mengde kriminalitet? Straffens type og omfang er en kulturell manifestasjon. Ved bruk av straff sier man litt om hvilket samfunn vi befinner oss i, og hvilket samfunn vi har skapt oss, og hvem vi er. Kriminalitet og straff er jo ikke kun et spørsmål om strafferetten, men av avgjørende betydning for hele samfunnet. Hvor mye kan vi avse av straff uten at grunnleggende samfunnstrekk blir truet? Kriminalitet er jo ingen stabil enhet. Men derfor er kriminalitetsbegrepet særdeles velegnet for å kontrollformål. Begrepet er som en svamp. Det kan absorbere en rekke handlinger, og mennesker, når forholdene ligger til rette for det. Men svampen kan også gjøre mindre innholdsrik, når dette er gunstig for dem med hånd på svampen. Denne forståelse åpner for en diskusjon om når nok er nok. Den åpner for en diskusjon, hva er passenede mengde kriminalitet. Så mye kan være kriminalitet. OG slett ingenting.

Dette er her er ikke mine ord... men at ikke flere mennesker synes det er greit å kanskje prøve å forståt noen av mekanismene og sammehengende i samfunnnet er for meg en stor gåte.

waco

Jeg er straffet, derfor føler jeg at jeg har rett til å snakke om den...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

:-? Dette ble so en helt stor smørje for meg. Minst mulig krinminalitet er vel alltid verd å tilstrebe..?

Skrevet

Hvorfor klikker du ikke på linken min?

Gjest Anonymous
Skrevet

Waco; du skriver i en annen tråd at du elsker løgnen.

Her linke du til en mann som, hvis ikke jeg tar feil, sier i denne "samtalen" at det er en hedersbetegnelse å være naiv... Tror du sliter litt, jeg!

På tide med litt krydder igjen, kanskje? Lenge siden sist nå?

:ler:

Skrevet

Skal man være naiv eller forutinntatt trøffel....?

Når man er naiv er man i det minste glad om man tar feil,....og det er vel det jeg er, - man diskuterer jo for å se om man har rett. Jeg skulle jo ønske at jeg tok feil, at det lønner seg veldig og det er veldig godt for individ og samfunn at enkeltmennesker blir straffet veldig hardt.

hadde samfunnet sett omvendt ut, - dvs at verdier som amensty og tilgivelse var lederfaktorer og ikke straffeformer som innesperring og bøter hadde jeg nok vært omvendt, - Da kanskje jeg hadde skreket høyest om JAAAA til INNESPERRING og JAAA til bruk av håndjern....

men det er i en annen verden, i vår verden hvor lov og rett gir rett og lov til å innesperre og bruke håndjern, - da må jeg vel kunne få lov til å ønske meg tilgivelse og forståelse i stedet for straff og pine?

Den eneste årsaken til at man blir straffet er jo at man skal kjenne pine. Pinens lengde skal være motivasjon for noe godt. Det bare det jeg ikke klarer å forstå.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det første jeg hadde gjort i ditt samfunn uten straff hadde vært å skaffe et kvalitetshåndvåpen. Det ville nok bli nødvendig.

Skrevet

Ja er det noen som skal plaffe deg? Eller er det noen du vil plaffe ned?

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg ville brukt det i selvforsvar, ved innbrudd f.eks.

Skrevet

Du har mange fine ting og sånt da? Ja det er viktig å bruke mange penger på hengelåser og alarmkompanier og diverse.

Når Oslopolitiet bruker securitas til å passe på sine egne eiendommer, parkeringsplasser og lokaler som majorstua, sentrum og grønland politistasjon er det ikke gitt at politiet ønsker å passe på din eiendom. Så den må du allerede idag passe på sjæl.

Hvis en tok innbrudd i leiligheten min ville jeg vært mer hypp på å finne ut hvorfor han gjorde det enn å skyte ham ned.

Menmen, for enkelte er privat eiendomsrett viktigere enn menneskeliv, men dem om det, noen blir glad av å passe på materielle ting, andre blir glade for å diskutere med andre, hver sin lyst...

Mennesker som tror tingene vet hvem som eier dem, bare fordi eieren tror han eier tingene, jaja...hva kan jeg si?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det finnes gode mennesker, det finnes dårlige mennesker og det finnes onde mennesker. Jeg tror ikke man kan snakke med alle folk og komme til en slags enighet. Mens du er opptatt med å forstå hvorfor personen stjeler ting fra deg vil jeg være opptatt at han kommer seg ut av mitt hus, hvorfor han vil ta mine ting er likegyldig.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det første jeg hadde gjort i ditt samfunn uten straff hadde vært å skaffe et kvalitetshåndvåpen. Det ville nok bli nødvendig.

Ja, denne støtter jeg. Det hadde jeg også gjort fordi det hadde nok blitt en nødvendighet ja

Gjest Gjesta
Skrevet

Waco, det nytter vel ikke å forstå et annent menneske fullt ut. Det kan være mange grunner til at han gjør innbrudd hos deg. Narkotika, pengegjeld, spenning eller rett og slett ikke noen spesiell grunn. Jeg tro ikek jeg hadde lagt noe vekt på hvorfor han eller hun gjorde det... bare blitt forbanna og fått han bort..

Skrevet

Valhalla, du er en sånn type som kan kose deg med maten og spise deg stappmett mens naboen holder på å sulte ihjel.

sånne mennesker trenger pistol, det er klart det.

Skrevet

foxy, så mennesker man ikke forstår burde man straffe?

Haha, lurt lurt....hehe...

Gjest Gjesta
Skrevet
foxy, så mennesker man ikke forstår burde man straffe?

Haha, lurt lurt....hehe...

Å forstå var dine ord. Jeg mener man burde straffe dem som gjør noe galt , ikke bare prøve å forstå dem...

Skrevet

jammen hallo foxy =) hvis en vet hva han har gjort galt så er det ikke vits å straffe, - fordi personen har skjønt årsaken, - og hvis personen ikke skjønner hva han har gjort galt, - så er det heller ingen vits å straffe, - fordi han skjønner det jo ikke allikevel....

Forstår du hva jeg mener? Skal du overbevise andre at man har rett, så behøver man ikke straffe.

Ta f eks 100 år siden, da var det like mange kvinner som menn som ble straffet fordi horeri og prostitusjon og aborter var ulovlig.

Idag er det en selvfølge å ikke straffe horer.

Når er det det blir selvsagt å ikke straffe mennesker for deres medisinbruk, - at tvangen med å spise legemidler tilfredstiller til sykebehandling og ikke straffebehandling?

Dersom det er sant at narkotika er skadelig så er vel skaden skjedd på straffetidspunktet, - og da straffer man mennesker man forutsetter er skadet, noe som er mer motbydelig enn å straffe uskadde mennesker. Hvis det medfører riktighet at medisinbruk fører til hjerneskade, - er vel sykehuset et mer egnet sted enn glattcelle for å oppbevare mennesker?

Gjest Gjesta
Skrevet

Når noen forstår at det en gjør er galt og likevel gjør det, da bør en straffes. En fyllekjører skjønner sikkert at det er galt å kjøre i fylle også, men skal han slippa straff på grunn av det?

Skrevet

Hvis du er sikker på at en fyllekjører slutter å kjøre i fylla så er jeg enig med deg. Men fyllekjørere er som regel alkiser, og alkiser har aldri sluttet å drikke pga straff.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis du er sikker på at en fyllekjører slutter å kjøre i fylla så er jeg enig med deg. Men fyllekjørere er som regel alkiser' date=' og alkiser har aldri sluttet å drikke pga straff.[/quote']

Men mange av dem har sluttet å kjøre i fylla, noe som vel understreker et poeng for andre enn deg her...

:wink:

Skrevet

Waco

Jeg tror du har rørt ved et veldig viktiv og aktuelt tema her. Vi hører jo stadig om kriminalitet hvor gjerningsmannen, eller kvinnen, er vel kjent av politiet, eller er straffedømt flere ganger.

Straffen har altså ikke endret disse til det bedre.

Straff kan sikkert virke preventivt på mange, som dermed avholder seg fra straffbare handlinger, men dette kan sikkert også være situasjonsbestemt.

Voldelige mennesker bør selvfølgelig tas hånd om, og en bør forsøke å endre deres holdninger.

Når det gjelder vinningsforbrytere, så bør en klarlegge deres bakgrunn og nåværende situasjon, slik at dette kan endres.

Selvfølgelig er enhver ansvarlig for sine handlinger, og bør straffes, men istedet for lange og harde straffer, tror jeg at både samfunnet og lovbryterne er best tjent med et framtidsrettet opplegg hvor både vedkommendes situasjon og holdning endres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...