Gå til innhold

Dårlig miljø og baksnakking. Føler universitetet er som å gå på ungdomsskolen igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går 1. året på universitetet nå og føler det er som å gå på ungdomsskolen igjen i forhold til at det er så dårlig miljø og baksnakking i klassen. Selvfølgelig ikke blant alle, men er ikke sjeldent en overhører enkelte snakke negativt om enten en eller flere i klassen. Kanskje spesielt om en enkeltperson. Enkelte ganger virker det nesten verre enn det man enkelte ganger kunne oppleve på ungdomsskolen, bare at det ikke er like direkte skjellsord og mobbing som det kunne være da. 

Har gått i en del forskjellige klasser på videregående og har aldri opplevd noe lignende der, selvfølgelig var det ikke alle man gikk like godt overens med, men hadde inntrykk av at alle prøvde å gjøre det beste ut av det likevel og håndterte uenigheter eller lignende på en mye bedre måte. Ellers ignorerte de fleste det som ikke var så nøye med, føler det var mye mer takhøyde for å være den man var og at man hadde mye mer respekt for hverandre osv.

Man skulle jo tro at de fleste var ferdig med baksnakking for lengst når man har kommet i 20-årene og at de var modne nok til å ta slike ting opp med den eller de saken gjelder i stedet for å heller velge å baksnakke og diskutere det med alle andre?

Vil si vi er en ganske vanlig, typisk klasse med forskjellig alder, hjemsted, bakgrunn osv. Men må si jeg ble ganske overrasket over hvor dårlig klassemiljøet er. Jeg føler jeg er litt utenforstående til alt dette så man kan jo kanskje tenke seg at det egentlig er verre enn det jeg oppfatter det? Selvfølgelig er jo ikke alle perfekte, men tenker en burde håndtert det annerledes, spesielt med tanke på klassen fremover og ikke minst yrket man utdanner seg til. Eller er det bare jeg som overreagerer her, er det slik man "bare må regne med"? 

Er det noen som har opplevd lignende? Eller kan fortelle litt om hvordan klassemiljøet var/er da du gikk høyere utdanning? Tenker ikke jeg kommer til å ta det videre, om det i det hele tatt er vanlig eller mulig å gjøre. Tenker det ikke ville endret noe eller at andre ikke ser på det som et like stort problem som det jeg gjør. Men akkurat nå føler jeg egentlig mest til å ikke fortsette studiene her neste år om det forsetter slik. 

Anonymkode: a1f33...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleie?

Skrevet
31 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Sykepleie?

Nei, men er en annen helserettet utdanning der man jobber tett på mennesker, og kollager.

Anonymkode: a1f33...011

Skrevet

NTNU? Har vært endel om mobbing, trakassering og utestengelser der i det siste. Enig med deg Ts, voksne burde være mere skikket enn som så. Spesielt innenfor helserettet utdanning. Jeg håper du sier fra. For slik oppførsel er ikke greit i deg hele tatt. 

Anonymkode: 327dc...383

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NTNU? Har vært endel om mobbing, trakassering og utestengelser der i det siste. Enig med deg Ts, voksne burde være mere skikket enn som så. Spesielt innenfor helserettet utdanning. Jeg håper du sier fra. For slik oppførsel er ikke greit i deg hele tatt. 

Det du nevner på NTNU har vært på Institutt for historiske studier, rettere sagt Europa studier. Ikke helserelaterte studier.

Anonymkode: b31b4...7b2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du nevner på NTNU har vært på Institutt for historiske studier, rettere sagt Europa studier. Ikke helserelaterte studier.

Anonymkode: b31b4...7b2

Neineinei. Det er ikke det jeg nevner. Det du nevner er blant ansatte. Jeg snakker om studentmiljøet! 

Skrevet

Det du beskriver finner du overalt. Barn starter allerede med mobbing og utestengelse allerede i barnehagen. Og det slutter ikke før du ligger i graven. Du finner arbeidsmiljø som er så ille at folk ender opp i sykemelding og rettssak. Det er rett og slett noe man må regne med.

Gjør heller ditt beste for å få et godt miljø. Snakk positivt om de det snakkes negativt om. Inviter med de som utestenges. Vis de som baksnakker at du ikke aksepterer det. Noen må gå foran, for det kan være lett for mange å henge seg på baksnakkingen. Det handler om å være inne eller ute av gruppen. Er man enig er man med, protesterer man er man ute. Dessverre.

Anonymkode: f4c84...f7f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...