mari Skrevet 25. mai 2005 #1 Del Skrevet 25. mai 2005 er det noen som har en god oppskrift på brokkoligrateng med bacon ell. Har en sønn på 3 hvis favoritt rett er brokkoli, men jeg bare koker den til vanlig... Har masse brokkoli, så tenkte at jeg kunne lage en rett ut av det til han idag (siden vi vannlig vis har det ved siden av spiser han bare det og ikke noe annen mat) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 25. mai 2005 #2 Del Skrevet 25. mai 2005 Gratengsaus til 4 personer 3 ss smør 2 ss hvetemel 6 dl buljong/melk salt hvit pepper 1-2 egg (2 sjarlottløk) Stek finhakket løk i smøret og ha i melet. Tilsett kraft/melk og rør godt. Smak til med salt og pepper. Kok opp og la det putre i 8-10 minutter. Avkjøl litt før du har i eggene. Helles over grønnsakene (blomkål og bacon etter eget ønske) og gratineres i ovnen i ca 20 minutter, eller til grønnsakene er møre (jeg tror jeg ville ha stekt bacon'et før jeg har hatt den i, men jeg vet ikke om det er nødvendig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 25. mai 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 25. mai 2005 tusen takk, skal lage det med en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 25. mai 2005 #4 Del Skrevet 25. mai 2005 Det er enda bedre med ostesaus etter min smak. Ha i ost i den hvite sausen, og litt ekstra på toppen før du setter inn formen i ovnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. mai 2005 #5 Del Skrevet 25. mai 2005 Synes det er kjempegodt med skinke og brokkoli. Og ostesaus, pluss ost på toppen..mmmmm! Synd kjæresten min ikke er overbegeistret for brokkoli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 25. mai 2005 #6 Del Skrevet 25. mai 2005 Synes det er kjempegodt med skinke og brokkoli. Og ostesaus, pluss ost på toppen..mmmmm! Synd kjæresten min ikke er overbegeistret for brokkoli. Blomkål kan også brukes, evnt en blanding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 25. mai 2005 #7 Del Skrevet 25. mai 2005 Deler dere opp brokkoli/blomkål før gratinering? Høres veldig godt ut, men er ikke så glad i brokkoli, så jeg går for blomkålvarianten. Hva slags tilbehør har dere evt. til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2005 #8 Del Skrevet 26. mai 2005 Deler dere opp brokkoli/blomkål før gratinering? Høres veldig godt ut' date=' men er ikke så glad i brokkoli, så jeg går for blomkålvarianten. Hva slags tilbehør har dere evt. til?[/quote'] Deler og forveller brokkolien først. Har selv vurdert blomkål, men er redd det blir litt smaksløst? Men skal nok prøve det en dag Blomkålgrateng er en semi-latmannsmiddag hos oss, så vi spiser bare det. Men en salat hadde vel gjort seg ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liz2005 Skrevet 31. mai 2005 #9 Del Skrevet 31. mai 2005 Hei! Jeg lagde brokkoligrateng idag og gjorde det på denne måten. 1 pose frossen brokkoli lages etter anvisning på pakken. ca2.5 dl makaroni kokes etter anvisning på pakken. (dette tar ca 10-12min tilsammen) Sausen lages samtidig som makaronien og brokkolien. Gratengsaus: 4 personer (ildfast form) ca 10min 2ss smør 4ss hvetemel 5 dl melk 2dl ost 2stk eggeplommer 1 ts salt 1krm pepper (muskatnøtt 2krm) Smelt smør. Løft kjelen fra varmen. Rør i melet og hell i all melken på en gang Sett kjelen tilbake på platen og rør til det koker opp. La sausen koke 3-5 min. Trekk kjelen fra varmen og ha i ost. Rør eggeplommene ut med litt melk. Visp dem i sausen. Rør i sausen mens den varmes et par minutter. (Får sausen koke kan den skjære seg og osten blir seig) Smak til med krydder. Hell sasuen over det som skal gratineres. Strø ost på toppen hvis ønskelig. Gratiner 225grader i ca 30min. Jeg synes gratengen blir best når den har "satt" seg,(blitt litt fast) så hvis jeg har tålmodighet lar jeg den hvile etter at jeg har tatt den ut av ovnen. Med dårlig tid spiser jeg den som den er, selv om det ofte er veldig varmt! ! Brokkolien kan selvsagt byttes ut med hva man måtte ønske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå