Gå til innhold

Skatt på salg av arvet bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet meg ihjel, brukt alt for lang tid i telefonkø hos skatteetaten, men jeg finner rett og slett ikke ut av svaret. 

For nesten ti år siden arvet jeg en bolig etter min mor (skilte foreldre og jeg er enebarn) jeg har siden den gang leid den ut. Nå ønsker jeg å inn på boligmarkedet selv sammen med mannen min, og ønsker derfor å selge denne boligen. Da jeg arvet den hadde den en verdi på ca 2 mill, den dag i dag er den verdt ca 3 mill. 

Det jeg lurer på er hvor mye må jeg skatte etter salget? Jeg har ikke bodd i boligen selv det siste året. 

Jeg blir ikke helt klok på hvilke regler som gjelder, da jeg arvet boligen før de fjernet den arve-skatt-loven i 2013. 

Prøver selvsagt å ringe skatteetaten igjen i morgen, men om noen her har peiling så setter jeg veldig pris på det.

Anonymkode: ac1d9...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter av differansen mellom inngangsverdi (2mnok) og salgsverdi, med fradrag av salgsomkostninger. Sats 22% . 

Arveavgift på arven ble gjort opp i 2013, så dette gir ingen effekt nå. 

Men ring skatteetaten. Ikke akkurat mitt fagfelt dette her. 

Anonymkode: f7f33...e90

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skatter av differansen mellom inngangsverdi (2mnok) og salgsverdi, med fradrag av salgsomkostninger. Sats 22% . 

Arveavgift på arven ble gjort opp i 2013, så dette gir ingen effekt nå. 

Men ring skatteetaten. Ikke akkurat mitt fagfelt dette her. 

Takk for svar. 

Skjønte ikke helt hvilke regler jeg skulle forholde meg til da jeg innbiller meg at jeg har lest at hvis det er arv fra før 2013 så gjelder de gamle reglene, men jeg vet ikke. 

Utifra det du skriver så vil jeg da måtte skatte ca 220 000? Siden det blir 22% av verdiøkningen? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Skjønte ikke helt hvilke regler jeg skulle forholde meg til da jeg innbiller meg at jeg har lest at hvis det er arv fra før 2013 så gjelder de gamle reglene, men jeg vet ikke. 

Utifra det du skriver så vil jeg da måtte skatte ca 220 000? Siden det blir 22% av verdiøkningen? 

Du må skille mellom skattepliktig salg av bolig. Og arveavgift. Det er to helt forskjellige ting. Sistnevnte er nok gjort opp den gang, førstnevnte skjer ved salg. 

Ja, omtrent 220`. Salgsverdi og omkostninger vil jo gjøre at dette beløpet blir lavere/høyere. 

Men som alt annet på nett - dobbeltsjekk. Ikke helt stødig i skatterett og arverett lenger. 

Skrevet

AB som skriver at du må skatte av differansen mellom inngangsverdi og salgsverdi har helt rett. 
Dette såfremt at du kan dokumentere inngangsverdien såklart. 
alternativt for å slippe å skatte så kan du selvfølgelig bo i leiligheten i et år og så slippe å skatte. 
Dersom du gjør oppgraderinger på leiligheten før salg kan dette også skrives av før skatt. 

Skrevet

Ettersom du arvet før arveavgiften ble avskaffet, er inngangsverdien det som ble oppgitt som arveavgiftsgrunnlag da du arvet den. Om det var 2 mill og den selges for 3 mill, så blir skattepliktig gevinst 1 mill, og skatten er 22 % av dette.
om arveavgiftsgrunnlaget var satt lavere, blir skattepliktig gevinst høyere. 

Anonymkode: 3ab2e...dd0

Skrevet
Sitat

Inngangsverdi for objekt ervervet ved gave før 1. januar 2014, er i utgangspunktet omsetningsverdien. Tidspunkt for verdivurdering er normalt det tidspunkt objektet anses overført og mottakeren har blitt eier, se emnet «Eierbegrepet». Medførte gaven/kjøpet plikt til å svare arveavgift, kan inngangsverdien likevel ikke settes høyere enn den verdi på formuesobjektet som er lagt til grunn ved beregningen av arveavgift, se lov om endringer i lov 26. mars nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) av 13. desember 2013 nr. 110 VIII femte avsnitt. Inngangsverdien settes alltid til det laveste beløp av omsetningsverdi og den verdi som er lagt til grunn ved arveavgiftsberegningen.

Fra skatte-abc.

Anonymkode: 3ab2e...dd0

• Liker 1
Skrevet

Kan være ganske lønnsomt å melde flytting til arvet hus. Du sparer ett års leiekostnader, i tillegg slipper du unna omtrentlig 200'000 i skatt. Det er kjekt å få med seg om boligen ligger et fornuftig sted.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok forsøkt å bo i huset et par år om det er praktisk mulig med tanke på jobb/familie. Det er mye penger på å spare dersom man fyller botiden før salg, da slipper man skatt ved salg. Hvis ikke er det som andre skriver 22% på differansen mellom inngangs- og utgangsverdi, fratrukket salgsomkostninger. 

Anonymkode: 68578...938

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Det er egentlig mye de samme reglene som vanlig når du skal selge arvet bolig som vanlig bolig.

Ref denne artikkelen: https://meglervalg.no/selge-arvet-bolig/

Sitat

Dersom du selv har bodd i boligen 12 av de siste 24 månedene før salget, kan det medføre skattefritak for gevinsten ved salget. Hvis du som arving eller gavemottaker ikke har brukt den solgte boligen, er gevinsten alltid skattepliktig.

Anonymkode: a7dbd...9a3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er egentlig mye de samme reglene som vanlig når du skal selge arvet bolig som vanlig bolig.

Ref denne artikkelen: https://meglervalg.no/selge-arvet-bolig/

Anonymkode: a7dbd...9a3

3 år senere.................................................

Anonymkode: c2023...e16

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.11.2019 den 20.59):

Takk for svar. 

Shit der ble jeg en del av tråd nekrofili........

Endret av NakenPanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...