Gå til innhold

Blir skremt av standarden på barnebursdager i klassen til ungen min... hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt sjokkert over hva folk har råd til i nærmiljøet, min sønn har begynt i førsteklasse og alle bursdager uten unntak frem til nå har vært på lekeland og trampolinepark. Da har vertsforeldrene betalt for alt, både inngang og mat for alle ungene. Her har foresatte en avtale om at alle guttene i klassen skal inviteres, i min sønns klasse er det 13 gutter. 

Grunnen til at jeg tar det opp er at det nærmer seg min sønns bursdag og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I barnehagen feiret jeg kun familiebursdag, og da var det kun å bake kake og lage en gryterett til gjestene. Nå er standarden litt annen, og jeg vet ikke hvor mye jeg må punge ut. Jeg er alenemor og må stå for utgiftene alene, nå har jeg heldigvis økonomi til å spare litt. Men er redd det blir så dyrt at enkelte julegaver må ryke. Hva hadde dere gjort? Er det mulig å gjøre disse bursdagene billigere? 

Må legge til at det er godt miljø blant barna i min sønns klasse, alle er inkludert og alle blir bedt overalt. Så det er synd å ødelegge det med å ekskludere noen...

Anonymkode: 150c5...9cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om et møte med læreren og si det som det er; du kan bare be noen få fordi du ikke har råd til et overdådig festkalas. Inviterer du kun noen få og de får invitasjon utenfor skoletid så ekskluderer du ingen. Du kan ikke heller ikke risikere å ruinere deg selv!

Anonymkode: 0ff57...de1

• Liker 5
Skrevet

Alternativt kan du sjekke om det er andre som feirer noenlunde samtidig. Her er det ofte 3 som holder bursdag sammen.

Anonymkode: c81d0...971

• Liker 30
Skrevet

Hva koster det med slikt opplegg da? Ofte har jo disse stedene egne pakkeløsninger for bursdagsfeiringer eller?

Ellers trenger du jo ikke bry deg om hva andre velger å gjøre. Du lager et opplegg som passer for dere. Kinobursdag hjemme? Spillbursdag? etc. 

Anonymkode: c5058...398

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Bloated skrev:

Ha bursdag heime med pølser, is og brus, lag til nokre gøye leikar og kos deg med ungane! Forstår følelsen av presset, men dei fleste ungar syns det er minst like kjekt med heime bursdag 😊 får du noko negativt rundt det er det foreldra som er problemet, og då er det berre å gi dei inn 😜

Finnes mange aleneforeldre som ikke har plass til å ha fest hjemme. Enkelte bor i 50 kvm leiligheter, så da sier det seg selv..

• Liker 7
Skrevet

Kanskje noen flere i klassen til sønnen din har bursdag i samme måned? Isåfall kan dere slå sammen feiringen? 😊

• Liker 5
Skrevet

Har dere en uteplass i nærområdet der dere kan grille? Pølse og kake med utelek er alltid populært her 😊

• Liker 9
Skrevet

Bål, pølse, pizzadeig på spidd, kakao, lommelykt og utelek i skogen 

Anonymkode: ea57b...368

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes mange aleneforeldre som ikke har plass til å ha fest hjemme. Enkelte bor i 50 kvm leiligheter, så da sier det seg selv..

Ja det var meint som eit alternativ til dyre, fancy bursdager. Om ikkje ho har plass heime hos seg sjølv kan ho høyre med skulen eller nærmiljøet kva muligheter som fins, veit mange Sfo låner ut lokalet feks og bygdehus 😊 og so kjem det jo an på størrelse på klassen osv, kor trangt ein orker å ha det ein dag ++. Og innstillinga til den som arrangerer, sjå løysinger i staden for problem :)

• Liker 14
Skrevet

Er slike opplegg så dyre da? Sjekket prisen selv tidligere ognhuaket jeg var overasket over hvor lite det kostet. Men husker ikke hva det kostet da.

• Liker 2
Skrevet

Du er i din fulle rett til å ikke gjøre akkurat som alle andre. Og jeg tenker nok det er andre som blir lettet også, når noen først begynner med en klassisk hjemmebursdag. Sønnen min har vært i både hjemmebursdager og lekeland-bursdager, og han synes alt var stas fordi det var kake og leking og popcorn!

• Liker 13
Skrevet

Barna kan syns det er vel så gøy med en godt gjennomført "gammeldags" barnebursdag, med kake, is, pølser/pizza og brus, samt morsomme leker.

Kult å være den som gjør noe annet, og kanskje sitter det flere som syns at det har gått helt over stokk og stein? 

Trenger ikke gjøre som alle andre :) Tror barna og sønnen din kan ha det minst like gøy uten å dra på lekeland hele tiden.

• Liker 28
Skrevet

Hjemmebursdag er like bra 😊 her har vi råd men velger heller å ha det hjemme. Gidder ikke være med på det kjøret der. 

Anonymkode: 1fd1c...7fb

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bål, pølse, pizzadeig på spidd, kakao, lommelykt og utelek i skogen 

Anonymkode: ea57b...368

Av alle de barnebursdagene jeg deltok i på barneskolen er dette den jeg husker best! Vi grilte pølser på bål, akte i bakken, snøballkrig, og koste oss rundt bålet med kakao og marshmallow da det begynte å bli mørkt. 

Anonymkode: efa10...5a8

• Liker 24
Skrevet

Min erfaring er at ungene faktisk syntes det er kjekkere med hjemmebursdag. 

Utebursdag med grilling er et topp alternativ om du ikke har plass hjemme. Lag en skattejakt for guttene, del dem inn i lag og send dem rundt. Natursti med 5-10 poster, med gøye spørsmål. Da blir det garantert spørsmål om ikke du kan lage en slik bursdag neste år også.

• Liker 22
Skrevet

Jeg ville vurdert å låne lokaler hvis det er trangt hjemme hos deg. Vi bodde på 70 kvm, hadde 12 barnehageunger hjemme. Eneste i bhg som hadde hjemmebursdag, og det gikk helt fint. Vi har råd til å feire andre steder, men alle ungene synes det er kjekkere med pølser, kake og litt popcorn samt et par organiserte leker. Bursdagen var vel toppen et par timer, svosj så skal de hjem igjen. 

Anonymkode: b982a...e3d

• Liker 4
Skrevet

Mulighet for å låne en gymsal? Eller en barnehage? 

Temabursdag? Halloween med litt billige effekter. 

Besøke en bondegård? Eller om venner/familie bor på annen spennende eiendom? Eier en hytte i nærområdet? 

Bowlinghall en tidlig ettermiddag/hverdag er ofte rimelig. 

Anonymkode: 30661...187

• Liker 1
Skrevet

Om en eller flere gutter har bursdag i samme måned kan dere feire i sammen. Mitt barn har siden 1.klasse feiret med et annet barn i klassen. De har bursdag med 3 dagers mellomrom. Man kan enten ha utebursdag eller lekeland o.l. da blir det bare halvparten av utgiftene. Skulle man betalt alt alene er jeg helt enig i at det blir for dyrt. 

Anonymkode: 485f5...90d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...