Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er innafor å dra på jobbintervju i arbeidstiden. Sier man til arbeidsgiver at man skal på jobbintervju? Tar man fri den dagen eller deler av dagen? Jeg har søkt litt på nettet og sett at noen skriver at man kanl si man har legetime. Men hva om man får jobben og den tidligere sjefen skjønner at man ikke var hos legen. Jeg har veldig lange arbeidsdager, og det er umulig for meg å møte etter eller før arbeidstid.. Hva gjør man i slike situasjoner? En stor takk til alle innspill! :) 

Anonymkode: 75573...89d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok meg en fridag sist jeg hadde jobbintervju. Liker ikke å lyve om ting, samme hva. 

Så er det jo litt dritt når arbeidsgivere nå vil ha både to og tre intervjuer, men men.. 

Anonymkode: a8860...079

• Liker 4
Skrevet

Hos oss kunne du nok fått kommet på intervju på ettermiddag, vi tilpasser oss. Dersom det ikke er mulig, ville jeg bare spurt om fri til et privat ærend.

Anonymkode: 465b8...3fa

Skrevet

Det er vanlig å komme på intervju på ettermiddag.

Anonymkode: bc814...f53

Skrevet

Jeg har heldigvis fleksitid, så jeg avspaserer eller tar hjemmekontor (og skriver da selvfølgelig kun timer for når jeg jobber).

Anonymkode: 83dd4...b48

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit å bruke arbeidstiden på, nei. Da må man ta fri/bytte vakt eller avspasere noen timer. 

• Liker 3
Skrevet

Etter jobb for min del blir da i 18 tiden, og tviler på at vanlige kontorjobber er interessert i det.. hva gjør man da?

Skrevet

har forresten kontorjobb, og kan ikke bytte vakt

Skrevet

Klarer du ikke si at du skal til lege, tannlege, psykolog eller har en privat avtale så blir du nødt til å beholde jobben du har. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, FrodeF skrev:

Klarer du ikke si at du skal til lege, tannlege, psykolog eller har en privat avtale så blir du nødt til å beholde jobben du har. 

Er ikke alle som får fri til sånt uansett i dagens dysfunksjonelle arbeidsliv. 

Anonymkode: a3474...f27

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som får fri til sånt uansett i dagens dysfunksjonelle arbeidsliv. 

Ulønnet fri har alle rett på. 

Anonymkode: 7e7ae...ceb

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ulønnet fri har alle rett på. 

Anonymkode: 7e7ae...ceb

Ulønnet permisjon kan man ha krav på i en del  tilfeller, jobbintervju i arbeidstiden er ikke et av dem. Dessuten er intervju i annen virksomhet gjerne noe som er upopulært blant mange arbeidsgivere, så man kan ikke regne med å få fri til dette. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et vikariat som går ut snart, og bedriften vet jeg søker jobber. Dersom man spør om å få halve dagen fri, må man da begrunne det?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et vikariat som går ut snart, og bedriften vet jeg søker jobber. Dersom man spør om å få halve dagen fri, må man da begrunne det?

Om bedriften vet at du søker jobber, så ville jeg bare vært ærlig :) 
Du kan selvfølgelig si at det er privat, men så lenge arbeidsgiver vet at du er på jakt etter noe nytt og de heller ikke kan tilby noe, så er det ikke noe farlig i å si at du skal på intervju og gjerne vil ha fri noen timer på grunn av det. 

Anonymkode: cd050...9ad

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er feil å lyve om legebesøk eller lignende for å gå på intervju . Det er ikke riktig å bruke tid nåværende arbeidsgiver har betalt for arbeidskraften din, på å gå på  intervjuer andre steder.

Løsningen er å be om intervju etter arbeidstid. Da viser du deg som en god arbeidstaker som tar dine plikter mot arbeidsgiver seriøst. Det må jo ny arbeidsgiver sette pris på. 

Den andre løsningen er å be om ulønnet permisjon. Men det er ikke noe man har rett på, som en over hevder. 

Anonymkode: b0661...c30

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er feil å lyve om legebesøk eller lignende for å gå på intervju . Det er ikke riktig å bruke tid nåværende arbeidsgiver har betalt for arbeidskraften din, på å gå på  intervjuer andre steder.

Løsningen er å be om intervju etter arbeidstid. Da viser du deg som en god arbeidstaker som tar dine plikter mot arbeidsgiver seriøst. Det må jo ny arbeidsgiver sette pris på. 

Den andre løsningen er å be om ulønnet permisjon. Men det er ikke noe man har rett på, som en over hevder. 

Anonymkode: b0661...c30

Vi har ikke mulighet til å gjennomføre intervjuer utenom normal kontortid.

Jeg mener derfor at beste løsning er å søke om avspasering, eller ta en feriedag.

Anonymkode: 83dd4...b48

Skrevet
På 5.11.2019 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Etter jobb for min del blir da i 18 tiden, og tviler på at vanlige kontorjobber er interessert i det.. hva gjør man da?

Hva med før jobb? Feks jobbintervju kl 8?

Anonymkode: 95b73...fdc

Skrevet
På 5.11.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev:

har forresten kontorjobb, og kan ikke bytte vakt

Kontorjobb til kl 18? Men har du fleksitid eller mulighet for å avspasere? Du jobber vel bare 8 timer, så da har du ledig tid på morgningen?

Anonymkode: 95b73...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...