Gå til innhold

Linser på nett. Hvordan finne riktige linser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen gamle linser som har gått ut på dato. De er kjøpt hos optiker i forbindelse med synstest. Men synes det er så dyrt å kjøpe hos optiker og ser etter andre alternativer som er billigere.

De jeg har heter 1-day acuvue moist for astigmatism. De er merket med

-4.50  -0,75  180
2019/02
J000HPR
7081

2019/02 er vel utløpsdato mens -4.50 er styrke. Men hva betyr -0.75 og 180? Har dette noe med diameter eller krumming å gjøre for at de skal passe på mine øyne? Og er de andre betegnelsene relevant?

Anonymkode: 0d8b1...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-0.75 og 180 har med sylinder og akse å gjere. Det seier noko om typen skeive hornhinner du har og korleis linsa må vere for å kunnr korrigere det. I denne lenkja kan du velje linser med dei måla du har oppført: Lensit

Dersom det er lenge sidan du har vore til syntest bør du vurdere å ta ein ny, så du får linser som passar optimalt 🙂

Skrevet

Tallene du angir tilsier at du har skjeve hornhinner. Du må finne linser som er toriske/toric. 0,75 er korrigering av skjeve hornhinner (syl i linsebestillingen) og 180 angir krumming (akse i bestilling). 

Du har sannsynligvis ikke samme styrke og krumming på begge øyne. Om det er lenge siden du tok synstest bør du ta en ny hos optiker før du bestiller linser. Be om å få utskrift. Du er ikke pliktig til å kjøpe linser hos optikeren selv om du tar synstest der. 

For å finne billigst linser på nett lønner det seg å gå på prisjakt.no og søke opp linsetypen du er på jakt etter og gå inn på forhandleren derfra. Du får nemlig ofte billigere pris ved å gå via prisjakt enn direkte på forhandlernes sider. 

Skrevet

Ja, de er litt forskjellige på høyre og venstre øye. -4.00 styrke, -1.25 og 170 på de andre. Jeg ser også på pakken at de har "BC 8.5" og "DIA 14.5", i tillegg til det andre jeg listet opp, om dette har noe å si. Det er mulig jeg kanskje bare bør ta en tur til optiker fremfor å eksperimentere så mye med dette selv

"For astigmatism", er dette det samme som "toric" linser? Jeg ser at disse er dyrere enn de vanlige som ikke har cyl/axis. Jeg hadde håpet at besparelsene skulle være større, men ser ut som det billigste jeg finner er ca. 6kr/stk. Synes det er mye å bruke 12kr dagen for linser. Men bedre enn 9kr/18kr totalt som de tar i butikkene. 

Hvordan er det med å bruke linser som gikk ut i februar (opprinnelig har de jo levetid på flere år)? Hvis de ser helt i orden ut, sitter fint på øynene og jeg ser normalt med dem, er det da noe fare for infeksjon eller annet som gjør at jeg bør la være?

Anonymkode: 0d8b1...386

Skrevet

Kunne et alternativ være å gå over til månedslinser? Det er iallfall billigere, men du må jo kjøpe linsevæske etc i tillegg til linser. Jeg brukte det før, ble endel billigere enn daglinser. Nå har jeg bedre råd, og foretrekker dagslinser, digg å starte dagen med «blanke ark». :) 

Anonymkode: 062fa...460

Skrevet

Bc er base curve og dia er diameter. Dette sier om størrelsen på linsene som passer dine øyne. 
Skjeve hornhinnene er lik astigmatisme som da igjen betyr at du har toriske dagslinser.

Jeg hadde glatt brukt de linsene som gikk ut i februar. Jobber hos optiker. 
Hos oss koster de linsene ca 600,- per måned for 2 øyne. 
Bruker du linser hver dag og penger er et tema hadde jeg byttet til 14-dagers linser i samme merke. Acuvue Oasys Astigmatic. De koster en brøkdel og skal byttes hver 14. dag. Kan sove med dem, men ha dem i linsevæske om du tar dem av for natta. De kommer i 6-pack, så 3 måneder koster omtrent det samme som 1 måned med dagslinser. 
DISCLAIMER: Dra til optiker for å få dette konstatert av optiker.

Anonymkode: 7bdb2...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...