AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Jeg sitter og jobber med bacheloroppgaven min og lurer litt på hva som er plagiat og ikke. Har fått hjelp av ei venninne som har studert noe lignende som jeg går (ingeniørlinje begge deler, men ulike «retninger»), og jeg har hentet en del inspirasjon fra hennes rapport. Tema vårt er såpass forskjellig at selve teksten som innhold er totalt annerledes, men vi har hentet ut mye av selve oppsettet og måten hun har formulert ting på, regnes dette som plagiat? Typ hun har skrevet om varmekabler og vi skriver om båter, så det er absolutt ingen likhet i alt av fakta og hvordan vi løste oppgaven, men vi har altså hermet litt etter måten hun har satt opp rapporten på, som oppsett av tabeller osv. Har virkelig ingen intensjoner om å «jukse» så er livredd for å bli tatt for plagiat, er bare veldig usikker på hvor denne grensa går... Er plagiat kun om teksten er kopiert og limt inn, men «fikset litt på» uten å referere? Eller er plagiat også når man hermer etter utførelsen, men alt av selve innhold er annerledes?.. Hvordan skulle man i såfall referert til noe man blir «inspirert» av? Anonymkode: 13602...536
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Kopiert og limt inn er plagiat. å lage et oppgavesett som likner et annet er det ikke, med mindre oppsettet/innhold/ordlyd er så likt at det kan se ut som det er laget av samme person. Når du refererer: bruk egne ord, ikke skriv det som står; forklar heller det du leser med egne ord i teksten. Hilsen en som jobber som sensor. Anonymkode: 802e0...170
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 Ps. Ikke herm etter henne. Sett opp rapporten på en måte som passer i deres oppgave Anonymkode: 802e0...170
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 Tusen takk for svar! Det hørtes kanskje ut som vi har skrevet av hele rapporten hennes, vi har ikke det altså, oppgavene våre er såpass ulike at det ikke hadde vært mulig selv om vi hadde ønsket det. Men som sagt har vi hentet ut en del ting som måten hun har satt opp tabellene sine på osv. Godt å vite at det ikke regnes som plagiat! Anonymkode: 13602...536
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #5 Skrevet 4. november 2019 Det er ikke plagiat hvis du har latt deg inspirere av hennes struktur, formatering osv. Bare sørg for at dette passer med ditt tema, for selv om det virker lurt og oversiktlig i hennes oppgave, kan det bli feil for din. Anonymkode: ca1aa...277 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå