Gå til innhold

Bhg pålegger alle å kjøpe kopper?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved oppstart ba de om å sende med flasker så barna kunne drikke vann selv ved behov. Nå på grunn av hygieniske årsaker ønsker de vi skal kjøpe kopper.

Så til august ble det handlet inn fem stk nye vannflasker til ca 600kr. Nå er vist det feil og de vil vi ska kjøpe kopper med tut, slik at de også kan vaske de lettere?

Er det ikke bedre å pålegge foreldrene å bytte flasker hver dag? vi har tatt med ny flaske hver dag, å nå virker det som at fordi mange IKKE bytte ofte nok, har vi et hygienisk problem.

Vi må uansett bytte koppen hver dag, men det blir mer å handle. 

ønsker gjerne deres tanker om dette.

Anonymkode: 425ee...91c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trenger dere fem (?!) drikkeflasker? Vi tar med flaska hjem, slenger den i oppvaskmaskinen og så er den med ren tilbake igjen dagen etter. Hvis barnehagen hadde etterspurt kopp i stedet hadde jeg kjøpt en kopp og gjort det samme med den. 

Anonymkode: 45087...8f9

• Liker 48
Skrevet

Det høres merkelig ut. Det bør jo være mer en greit med flasker, med tanke på tur og sånt. Og så klart det er foreldrenes ansvar å vaske disse flaskene. Det bør barnehagen kunne si i fra om. Kopper bør de jo forsåvidt ha i barnehagen også. 

Anonymkode: ed6db...d24

• Liker 2
Skrevet

Veldig merkelig løsning. Vi har kun en flaske som barnehagen vasker i maskinen hver dag. 

• Liker 5
Skrevet

Vi vasker flaskene i maskinen hver dag i bhg. Men mange har sugerør og de blir nok ikke skikkelig vasket. Har ikke kurv, men brett til bestikk. Da jeg var med de store så fjernet vi sugerørørene i flaskene. 

Anonymkode: 886b6...b78

• Liker 1
Skrevet

Unødvendig med en ny for hver dag. På skolen har barn drikkeflaske, men det holder med én. Vi får oppfordring om å vaske den to ganger i uka, men det var selvsagt en generell beskjed til alle foreldre på skolen. 

Anonymkode: dca3f...caa

• Liker 2
Skrevet

Det som jeg tror er essensielt her, er om barnehagen er kommunal eller privat. Er den privat har de nok rett til å komme med slike regler. Usikker på det om det er kommunal. Uansett må du ta mengde du har kjøpt og pris på egen kappe. 

Anonymkode: dca3f...caa

• Liker 2
Skrevet

Så merkelig. Kan ikke familien bestemme selv hva barnet skal drikke av i barnehagen? Dersom vi ser at et barn kunne hatt godt av en annen tut på flasken, anbefaler vi foreldrene å kjøpe en annen type bare. Men vi kan ikke pålegge noe som helst.

Det eneste vi kan kreve er bekledning. På vinteren SKAL alle barna ha gode nok vinterklær f.eks.

Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: c7d29...e69

• Liker 2
Skrevet

Det er da ingen som kjøper fem flasker til bruk i barnehagen 🤔

Anonymkode: 383eb...9e6

• Liker 21
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da ingen som kjøper fem flasker til bruk i barnehagen 🤔

Anonymkode: 383eb...9e6

Syns vi har slått på stortromma med 3 🤣

Anonymkode: 4233f...391

• Liker 7
Skrevet

Jobber i barnehage. Hos oss har alle med sin egen drikkekopp. Det er nok med en kopp. Vi vasker den jevnlig i barnehagen 

Anonymkode: e2fad...d9b

Skrevet

Verden har tydeligvis forandret seg. Da mine gikk i barnehagen, var egne flasker aldri et tema. Slik jeg husker det, sendte jeg med barna matpakke, barnehagen holdt glass og drikke. Klart, skulle de på tur, fikk barna med seg flaske med drikke. Men den kom jo hjem igjen i sekken og ble vasket på lik linje med skitne klær, skitten matboks og skitten unge......

Anonymkode: 042d4...b13

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage. Hos oss har alle med sin egen drikkekopp. Det er nok med en kopp. Vi vasker den jevnlig i barnehagen 

Hvorfor?  Har dere ikke kopper i barnehagen?  I kommunen jeg bor i er det barnehagene som bekoster slikt.

I skolen er det vanlig at barna har med drikkeflaske, men det er ikke noen man som forelder sende med barna.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel siden det ble funnet ecoli og masse annen snacks i barnehagens drikkeflaske i en undersøkelse for kort tid siden. Det koster ikke så mye for 6 små plastkopper. 

Anonymkode: 6d325...ecc

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Zienna skrev:

Hvorfor?  Har dere ikke kopper i barnehagen?  I kommunen jeg bor i er det barnehagene som bekoster slikt.

I skolen er det vanlig at barna har med drikkeflaske, men det er ikke noen man som forelder sende med barna.

Fordi vi har stort sett 40 kopper på 20 barn.. Dvs til frokost og til lunsj. Oppvaskmaskinen rekker ikke bli ferdig mellom måltidene, og barna bruker kun koppene sine til tørstedrikk ved fruktmåltid og på turer. 

Er 50 kr for en kopp dyrt for foreldre? En kopp som de har i flere år i bhg? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har stort sett 40 kopper på 20 barn.. Dvs til frokost og til lunsj. Oppvaskmaskinen rekker ikke bli ferdig mellom måltidene, og barna bruker kun koppene sine til tørstedrikk ved fruktmåltid og på turer. 

Er 50 kr for en kopp dyrt for foreldre? En kopp som de har i flere år i bhg? 

Det dreier seg ikke om hva som er for dyrt for foreldre, men hva som inngår i den prisen foreldre betaler for å ha sitt barn i barnehagen.    

Sånt som dette er luring, synes jeg.  Man spiller på at foreldre ønsker å framstå på best mulig måte, at barna deres ikke skal skille seg ut på en negativ måte.  Så kjøper foreldre den koppen, for å unngå at barnet deres skal peke seg ut.... 

Du som jobber med barn..  Ser du ikke hvor ille dette e??..............

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved oppstart ba de om å sende med flasker så barna kunne drikke vann selv ved behov. Nå på grunn av hygieniske årsaker ønsker de vi skal kjøpe kopper.

Så til august ble det handlet inn fem stk nye vannflasker til ca 600kr. Nå er vist det feil og de vil vi ska kjøpe kopper med tut, slik at de også kan vaske de lettere?

Er det ikke bedre å pålegge foreldrene å bytte flasker hver dag? vi har tatt med ny flaske hver dag, å nå virker det som at fordi mange IKKE bytte ofte nok, har vi et hygienisk problem.

Vi må uansett bytte koppen hver dag, men det blir mer å handle. 

ønsker gjerne deres tanker om dette.

Anonymkode: 425ee...91c

Her har du løst saken på en litt merkelig måte, vil jeg påstå. 

Hvem kjøper fem 5 drikkeflaker til ett barnehage barn? Ja, for jeg ser ikke ett sted at du har mer enn ett barn? 

Hadde du kjøpt to drikkeflasker så hadde jeg forstått problemet. Man sender normalt heller ikke en dagsbrukt vannflaske med ett lite barn i bhg uten å vaske flasken mellom hver dsg?.kjører man ikke oppvaskmaskinen hver kveld så er vel håndvask av en flaske noe de fleste klarer? 

Flaskene trenger du vel ikke å kaste? De kan vel fortsatt brukes langt inn i fremtiden? 

To nye kopper ødelegger vel heller ikke budsjettet ditt? 

Kunne nesten tro du hadde femlinger og mente du trengte fem x fem flasker for å dekke behovet til alle barna. 

Anonymkode: fa81b...5c2

• Liker 7
Skrevet
36 minutter siden, Zienna skrev:

Det dreier seg ikke om hva som er for dyrt for foreldre, men hva som inngår i den prisen foreldre betaler for å ha sitt barn i barnehagen.    

Sånt som dette er luring, synes jeg.  Man spiller på at foreldre ønsker å framstå på best mulig måte, at barna deres ikke skal skille seg ut på en negativ måte.  Så kjøper foreldre den koppen, for å unngå at barnet deres skal peke seg ut.... 

Du som jobber med barn..  Ser du ikke hvor ille dette e??..............

Er en kopp verre og vanskeligere å kjøpe til barnet sitt enn en viterdress eller ulltøy? En kopp er i tillegg betydelig rimeligere enn klær. 

Tråden er en sutretråd, spør du meg.

Anonymkode: fa81b...5c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det høres ut som at barnehagen bare vil ta ansvar. Disse vannflaskene som er så populære i barnehagene i dag er en bakteriebombe uten like. Vet ikke om du fikk med deg Helsekontrollen som tok opp temaet for en stund siden? Kopper er langt mer hygienisk fordi det er langt enklere å vaske, + at det er mindre steder det kan samle seg opp bakterier som utvikles. Faktum er at det er mange foreldre som glemmer eller bare ikke bryr seg med å ta med flaskene ofte nok hjem for å vaske.

Så ja, jeg anser det positivt at barnehagen ønsker å minke bakteriene som spres via flaskene. De kan ikke tvinge dere til å kjøpe kopp, men de kan oppfordre til det og jeg hadde garantert gjort det. Mye bedre for barnet ditt enn disse flaskene du snakker om.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du har kjøpt fem drikkeflasker i utgangspunktet. Det blir jo bare ekstremt mye oppvask, og tomme flasker stående hjemme. Hvis du vil gjøre oppgraderingen i barnehagen billigere, kan du vel bare med noen av barnets kopper hjemmefra? Har egentlig aldri skjønt hvorfor foreldre sender med ungene drikkeflaske, de klarer jo fint å drikke fra kopp.

Anonymkode: 6d325...ecc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...