Gå til innhold

Meal prep - når man har små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ofte alene med to barn på 3 og 1 i flere timer etter barnehagen, og ønsker derfor å lage klar middag på forhånd slik at det er minst mulig jobb før det kan serveres.

Noen som har tips til gode retter? Det trenger ikke fryses, kan lage det kvelden før og sette i kjøleskapet.

Anonymkode: 80191...1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av vegetar kan jeg virkelig anbefale Trine sin Chili sin carne (bare dropp chili), og spinat-lasagne. Kjempesunt, godt, kan lages i større porsjoner, og holder fint i kjøleskap/fryser. 

Damper gjerne litt laks eller kylling. Lager en søtpotet- eller potetsalat. Damper litt brokkoli og gulrøtter. Dette kan fint kombineres på ulike måter, og holder opp til tre dager i kjøleskapet. 

Supper lages det en del av. Potet- og purreløk. Tomat. Fennikel og potet. Gulrot. Søtpotet. Kombiner med litt bacon eller egg, og brød. Mange tenker supper er så komplekse. Jeg freser litt løk+hvitløk, heller på vann, putter i kuttede grønnsaker, en buljongterning, koker det mørt, kjører med stavmikser. 

Pai i alle mulige varianter er også veldig godt, og holdbart i kjøleskap/fryser. Serverer som regel kald. 

Pølsegryte er også populært. Magerpølse+poteter+rotgrønnsaker+purreløk, vann, og en buljongterning. Eller pølsegrateng. Samme kombinasjon, men gratineres med ost i ovnen i stedet for vann+buljong i gryte. 

Anonymkode: 9f5af...76e

• Liker 2
Skrevet

Alle matretter der alt er i en gryte er jo lettvint. Supper, lapskaus, pastaretter, gryteretter. Med kjøtt, fisk, eller vegetarisk, om du absolutt må. Fiskegrateng er jo også lettvint. Lær ungene å like fisk! 

• Liker 1
Skrevet

Meal prep? Matlaging, mener du?

😂

Anonymkode: 322ce...e30

• Liker 3
Skrevet

Potet og gulrot kan feks skrelles og kuttes, og legges i en kasserolle med vann og stå klart til neste dag. Noen skifter vannet før det skal kokes. Da er det bare å steke fisk/kjøtt og evt lage en saus til. 

Anonymkode: b0ee9...79c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😂

Nei, ikke matlaging. Mat-forberedelser/planlegging/i forkant. 

Har aldri sett et godt, norsk ord for dette. Så meal prep er det begrepet som blir brukt blant oss som lager mat i forkant på denne måten. I likhet med at du sikkert bruker ord som chat, TV, cover, blogger (bare noen få ord jeg kom over da jeg skummet gjennom en side på "nylig aktivitet". 

Anonymkode: 9f5af...76e

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager feks fiskegrateng på kvelden, og har i kjøleskap til dagen etter. Slik kan du jo gjøre med mye mat. 

Egentlig kan alt omtrent lages på kvelden og bare varmes opp dagen etter. Jeg hadde vært forsiktig med ris og pasta, men det meste ellers funker fint.  

Mye gryter osv er jo bare bedre ved andre oppvarming.  -jeg lager ofte gryterett til dagen etter mens ungene spiser kveldsmat. 

Anonymkode: b88ab...7a7

Skrevet

Jeg kuttet opp grønnsaker i større mengder og har i bokser. Lett å slenge i panna for en wok, pasta, grateng eller gryte. Sparer masse tid og oppvask.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂

Ved matlaging lager man en rett, og gjerne en porsjon til hver. Meal prep er Gjerne flere middager laget samtidig, masse porsjoner. 

Anonymkode: c1768...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...