AnOnYm jEnTe. Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Hei, en i nær familie, har fått påvist kraftig forhøyet kolesterol og trenger å legge om kosten. Jeg har lest en del på nettet, i tillegg til å kutte ut en del matvarer og spise mye grønnsaker og fisk, er en av de tingene som det står at kan være bra å spise for å senke det er havre. Vedkommende liker ikke havregrøt eller havregryn i melk. Er det noen som har noen forslag på oppskrifter med havre (og med lite mettet fett og korte karbohydratkjeder)?
Siluda Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Havrekjeks, f. eks. etter Grete rodes oppskrift - søk den opp på nett. Puffet havre er også et alternativ, omtrent like sunt som vanlig havregryn.
Nutritonist Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Heisann! Vil anbefale deg å bruke en del havremel i diverse oppskrifter. Havre har dog lite bindingsmiddel i seg, så det er lurt. enten blande det med annet mel med god binding, eller bruke en del egg som bindingmiddel. Egg er forøvrig ikke noe å frykte, til tross for forhøyet kolesterol. Jeg lager ofte havrelapper eller havrepannekaker, og bruker samme grunnoppskrift: 5 egg 200g Mager kesam 2 ts bakepulver Kanel og kardemomme 2 ss Sukrin Gold ca 2 dl havremel Har alt i en bolle og visper sammen. Serverer med sukkerfritt syltetøy og Mager Kesam Vanilje :) Kan og lage rundstykker med havremel, oppskrift: 4 egg 300g Cottage cheese 2 toppede ts bakepulver 250g Havremel Kjør egg og CC klumpfritt med en håndmikser og rør inn bakepulver og havremel. Lag klatter med spiseskje på et bakepapirkledd stekebrett og stek på 200 grader til de er gyldne (ca 20 min) Lykke til!
Humas Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Bruk en blender og mal opp en liten neve havregryn først, ha så oppi litt frosne bær, en banan (ev 1/2) og litt jogurt og ev juice. Bare fantasien setter grenser. Bruk smoothieoppskrifter og legg til oppmalt havregryn. Er bra å ha litt havre i også da det gir mer metthetsfølelse og så er det bra for kroppen å ikke bare ha frukt i en smoothie.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Denne er veldig fin og lettvint syns jeg: http://godtnok.no/2017/08/09/maggis-havrebrod/ Jeg ville ikke spist masse egg hvis jeg hadde fått påvist høyt kolesterol.. Anonymkode: 7f74c...4fa
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 6 timer siden, Nutritonist skrev: Heisann! Vil anbefale deg å bruke en del havremel i diverse oppskrifter. Havre har dog lite bindingsmiddel i seg, så det er lurt. enten blande det med annet mel med god binding, eller bruke en del egg som bindingmiddel. Egg er forøvrig ikke noe å frykte, til tross for forhøyet kolesterol. Jeg lager ofte havrelapper eller havrepannekaker, og bruker samme grunnoppskrift: 5 egg 200g Mager kesam 2 ts bakepulver Kanel og kardemomme 2 ss Sukrin Gold ca 2 dl havremel Har alt i en bolle og visper sammen. Serverer med sukkerfritt syltetøy og Mager Kesam Vanilje Kan og lage rundstykker med havremel, oppskrift: 4 egg 300g Cottage cheese 2 toppede ts bakepulver 250g Havremel Kjør egg og CC klumpfritt med en håndmikser og rør inn bakepulver og havremel. Lag klatter med spiseskje på et bakepapirkledd stekebrett og stek på 200 grader til de er gyldne (ca 20 min) Lykke til! Egg er vel ikke noe å anbefale med tanke på kolesterol Anonymkode: 0b441...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå