Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En overskrift i dagens nettavis lyder slik: 

Tom (62) bor i Spania: - Jeg hadde aldri latt kona mi gå alene i Oslo.

Han er bekymret for volden i hovedstaden, men det er ikke det jeg vil diskutere. Jeg hang meg i stedet opp i det med å la kona få lov til ting. Det høres ut som han mener han har en selvsagt rett til å bestemme hva kona skal gjøre og ikke gjøre. Jeg leser iblant om folk uttaler seg sånn, og hver gang undrer jeg meg over det der. Kanskje det bare er en talemåte? Jeg håper i alle fall at det er det, for hvis de virkelig går rundt og bestemmer over voksne partnere synes jeg ikke noe om det. 

Jeg trenger ikke mannens godkjenning for å gå ut og han trenger heller ikke min. Noen ganger må vi snakke om det selvfølgelig, men det er ikke sånn at en av oss er sjefen og lar den andre få lov. 

Lar dere mannen eller kona få gå ut, eller står de fritt til å gjøre som de vil uten din tillatelse?

Anonymkode: 2b430...9f0

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får heller lese det slik det er ment å oppfattes. At han er glad i kona si og ikke hadde latt henne gå alene i Oslo pga han da er redd for at det kunne gått galt.

Har bryr seg om kona si og vil ikke at hun skal komme til skade ved å gå alene i Oslo.

Anonymkode: 1ff9c...0dc

• Liker 26
Skrevet

Du forstår utmerket godt hva han mente her. Slutt med den patetiske offerdyrkelsen. 

Anonymkode: 1093f...0b2

• Liker 12
Skrevet

TS.

Du forstod ikke at han mente at kona ikke hadde fått lov å gå alene i Oslo som det er nu?

Skrevet

I eksempelet du nevner, tenker jeg at som en AB skriver, at det er ment i beste forstand. Han vil henne vel og ønsker å ta vare på henne.

Når det gjelder andre ting, så trenger verken jeg eller mannen min om vi får lov til noe. Vi spør om det passer. Han spør ikke om å få lov til å dra på guttetur, men spør om det passer å dra fra da til da. På samme måte jeg spør om det passer at jeg drar på jentetur da eller da. Det handler om logistikk, ikke om å sette grenser for hverandre eller nekte hverandre noe.

• Liker 4
Gjest Familytree
Skrevet

Min frihet slutter der den andres frihet begynner. Jeg kan ikke bestemme meg for en annen person.

Skrevet

Så enig med ts. Selv om man bor sammen med/er gift med/er sammen med et annet menneske bestemmer man ikke over vedkommende. Man bestemmer kun over seg selv.

• Liker 3
Gjest Paramount
Skrevet
7 minutter siden, Familytree skrev:

Min frihet slutter der den andres frihet begynner. Jeg kan ikke bestemme meg for en annen person.

Enig. Derfor gir det ingen mening at ts blander seg inn i andres forhold heller. Jeg tipper mannen og kona finner ut av dette uten innblanding fra andre. Insisterer kona på en tur i Oslo, så regner jeg med at de tar en tur sammen. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forstår utmerket godt hva han mente her. Slutt med den patetiske offerdyrkelsen. 

Anonymkode: 1093f...0b2

^ Dette. Diskusjonen er ferdig.

Anonymkode: fe71c...06d

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, Paramount skrev:

Enig. Derfor gir det ingen mening at ts blander seg inn i andres forhold heller. Jeg tipper mannen og kona finner ut av dette uten innblanding fra andre. Insisterer kona på en tur i Oslo, så regner jeg med at de tar en tur sammen. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

^ Dette. Diskusjonen er ferdig.

Anonymkode: fe71c...06d

Så man kan ikke diskutere emnet? Jeg synes det er en interessant og høyst aktuell diskusjon. Eksempelet var, tross alt, bare et eksempel.

• Liker 4
Skrevet

Veldig spesielt. Vi er en masse folk, både unge og gamle, som går alene rundt i den livsfarlige byen Oslo hver dag. Overlever så vidt :P De som synser mest om hvor farlig det er i Oslo har som regel knapt vært der. 

Jeg synes heller ikke noe den talemåten. Glad min mann ikke snakker sånn om meg. Det ligger sikkert omsorg bak, men det er en form for ovenfra og ned-omsorg man skal ha for barna sine, ikke partneren.

Anonymkode: e3735...921

• Liker 7
Gjest Paramount
Skrevet
1 time siden, Violetta skrev:

Så man kan ikke diskutere emnet? Jeg synes det er en interessant og høyst aktuell diskusjon. Eksempelet var, tross alt, bare et eksempel.

For meg framstår dette mer som en søken etter noe å være krenka for.
Eksemplet som du trekker fram handler om å være bekymret for kona, ikke om å bestemme over kona. En misforståelse er sjelden noe godt utgangspunkt for en god diskusjon.

Skrevet
32 minutter siden, Paramount skrev:

For meg framstår dette mer som en søken etter noe å være krenka for.
Eksemplet som du trekker fram handler om å være bekymret for kona, ikke om å bestemme over kona. En misforståelse er sjelden noe godt utgangspunkt for en god diskusjon.

Like fullt er det liten tvil om at mange mener at de har rett til å bestemme over andre voksne mennesker. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde min mann sagt noe slikt hadde det blitt bråk uansett meningen bak.

Anonymkode: ff232...eff

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Det ligger sikkert omsorg bak, men det er en form for ovenfra og ned-omsorg man skal ha for barna sine, ikke partneren.

Anonymkode: e3735...921

Godt sagt! 👍

Anonymkode: 469fd...d74

• Liker 3
Skrevet

Eksempelet i denne tråden blir feil, da det åpenbart er omsorg bak utsagnet. Dersom vi skal få en skikkelig debatt, bør heller følgende debateres. I tråder der det er snakk om stripping, er det mange kvinner som uttaler at mennene deres ikke får lov å gå på strippeklubb. Her nedlegges forbud mot å gjøre noe som er moralsk tvilsomt men ikke ulovlig.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde min mann sagt noe slikt hadde det blitt bråk uansett meningen bak.

Anonymkode: ff232...eff

Synd du ikke liker at din mann vil beskytte deg.

Anonymkode: 1ff9c...0dc

Skrevet

Jeg trenger litt mer spiker til suppa mi. 

Er det noen som kan avse litt, @Violetta

Anonymkode: 3d760...2c9

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
1 time siden, Violetta skrev:

Like fullt er det liten tvil om at mange mener at de har rett til å bestemme over andre voksne mennesker. 

Det er politikerne som er aller verst på det området. 

Skrevet

Klarer bare å se for meg Ellen fra parterapi😂

å la en voksen partner få lov til ting er ikke greit, men tenker at det er ikke nødvendig å lete etter stikk heller. Om det var en uheldig formulering eller en generell nedlatende holdning vet bare de to i paret🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...