Gå til innhold

Hva er greie med disse inkasso selskapene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært hos legen, legen min har et sånt system at du får en melding på mobilen og betaler med vips dagen etter. Så du får ikke betalt der osv. Men her så dro jeg  ikke til timen. Regningen må fortsatt betales og det er ok.

Får ingen regning eller noenting, ut av det blå får jeg regning i posten med 100 kr ekstra enn det jeg skal betale, jeg ringer de og dem, de sier at det er sendt til inkasse og er økt med 400,' ekstra! I all verden. 

Jeg bestrider kravet. Hva mer burde jeg gjøre?

Anonymkode: 353ba...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor betalte du ikke regningen med en gang? Og hva med inkassovarselet?

En faktura kan ikke sendes til inkasso før det, etter betalingsfristen, er sendt ut inkassovarsel med min 14 dagers betalingsfrist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vært hos legen, legen min har et sånt system at du får en melding på mobilen og betaler med vips dagen etter. Så du får ikke betalt der osv. Men her så dro jeg  ikke til timen. Regningen må fortsatt betales og det er ok.

Får ingen regning eller noenting, ut av det blå får jeg regning i posten med 100 kr ekstra enn det jeg skal betale, jeg ringer de og dem, de sier at det er sendt til inkasse og er økt med 400,' ekstra! I all verden. 

Jeg bestrider kravet. Hva mer burde jeg gjøre?

Anonymkode: 353ba...57e

Er dette Melin Collecters? 

Da bør du gjøre opp for deg raskere enn svint, fordi du kommer aldri ut av den typen saker uten at regningene, rentene og gebyrene vokser til skyhøye beløp. Man skal nemlig være veldig frisk for å ikke få store problemer med dette firmaet. 

Det er heller ikke lov for legekontorene å ikke ta imot kontantbetaling fra pasienter. Dette har jeg att opp og fått klar uttalelse om fra Pasient og brukerombudet. 

Anonymkode: f0777...d52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Men hvorfor betalte du ikke regningen med en gang? Og hva med inkassovarselet?

En faktura kan ikke sendes til inkasso før det, etter betalingsfristen, er sendt ut inkassovarsel med min 14 dagers betalingsfrist.

Melin kan gjøre som de aelv vil fordi ingen med makt og myndighet klarer å "ta dem". Dette har media satt søkelys på flere ganger, blant annet tv2, kan du søke på og finne mye info om metodene deres. Der finnes også flere tråder på firmaet her på kg. 

De driver både innkreving av pasientbetaling for leger, sykehus m.m. og inkassovirksomhet. 99,9 % av alle legekontor har gått for løsningene deres, slik at de er store og mektige i markedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette Melin Collecters? 

Da bør du gjøre opp for deg raskere enn svint, fordi du kommer aldri ut av den typen saker uten at regningene, rentene og gebyrene vokser til skyhøye beløp. Man skal nemlig være veldig frisk for å ikke få store problemer med dette firmaet. 

Det er heller ikke lov for legekontorene å ikke ta imot kontantbetaling fra pasienter. Dette har jeg att opp og fått klar uttalelse om fra Pasient og brukerombudet. 

Jeg opplevde nettopp å få en regning fra dem etter å ha vært på legevakta for en måned siden, der automaten på legevakta ikke virka så jeg skulle få regninga i posten, men nå fikk jeg 2.gangsvarsel fra menin om at jeg måtte betale legevakta, og det var første gang jeg hørte noe siden jeg skulle fått brev. 

Anonymkode: f21c4...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde nettopp å få en regning fra dem etter å ha vært på legevakta for en måned siden, der automaten på legevakta ikke virka så jeg skulle få regninga i posten, men nå fikk jeg 2.gangsvarsel fra menin om at jeg måtte betale legevakta, og det var første gang jeg hørte noe siden jeg skulle fått brev. 

Anonymkode: f21c4...546

Ja, typisk det det har blitt klagd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia er at Norsk inkasso er et velsmurt maskineri, der det aller meste i dag skjer automatisk. De har i tillegg staten (namsfogden) som kan innkreve alt for dem, som igjen fører til at de sender ut krav over lav sko - ofte krav som strider med god inkassoskikk. 

Når det kommer til Melin medical, så er de et selskap som er svært aggressive på å innkreve faktura for legebesøk, og har fått flere tusentalls med klager på seg. 

En kan rope og skrike så mye en vil om at ansvaret ligger på skyldner, men faktum er at inkassobransjen er en ekstremt kynisk bransje som har sett eksplosiv vekst, og hele tiden opererer så langt ute mot kanten / gråsonen de kan, uten å miste bevilgningen. Vi har hat et eventyrlig inkassobonanza her i Norge, etter at systemene ble mer eller mindre helautomatiserte. Det kommer nok nye lover og retningslinjer om ikke så veldig lenge, som gjør at mange selskaper nå smir jernet mens det enda er varmt. 

Anonymkode: 5d175...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel legekontoret som ikke har sendt deg faktura, legekontoret som ikke har sendt påminnelse, og legekontor som sendte videre til inkassoselskapet, så da er det vel heller legekontoret du skal rette din frustrasjon mot? 
Inkassoselskapet mottar en ubetalt faktura, og legger på lovbelagt gebyr. Det er jo ikke inkassoselskapet som er skyld i at legekontor ikke sendte deg faktura? Det er heller ikke inkassoselskapet sin feil om legekontoret sender det til inkasso på kort tid?  

Anonymkode: cda22...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel legekontoret som ikke har sendt deg faktura, legekontoret som ikke har sendt påminnelse, og legekontor som sendte videre til inkassoselskapet, så da er det vel heller legekontoret du skal rette din frustrasjon mot? 
Inkassoselskapet mottar en ubetalt faktura, og legger på lovbelagt gebyr. Det er jo ikke inkassoselskapet som er skyld i at legekontor ikke sendte deg faktura? Det er heller ikke inkassoselskapet sin feil om legekontoret sender det til inkasso på kort tid?  

Anonymkode: cda22...553

Det er vel Melin som fakturerer for legekontorene tror jeg.

Anonymkode: 15e7c...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg plutselig problemer med at jeg ikke fikk fakturaene fra legekontoret. Jeg tenkte ikke på at jeg ikke hadde fått regningene, før jeg plutselig fikk en «sint» melding fra fastlegen/legekontoret om at jeg hadde fire ubetalte fakturaer og av den grunn ikke fikk komme til legetime/fikk resept før disse var betalt.

Jeg fikk jo hetta, for aldri før har jeg ikke gjort opp for meg hos legen. Ringte Melin collector og fikk heldigvis god hjelp der, både med å få fatt i fakturaene og å ordne opp i noe e-post-krøll som plutselig hadde oppstått, og som var grunnen til at jeg ikke hadde mottatt regningene.

Alt ordnet seg fint, men ble i ettertid litt irritert på legekontoret som ikke har klart å få fakturaene ut på ordentlig vis. Det er IKKE gøy å få sur mail fra «legen».

Anonymkode: d7054...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...