AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Vurderer å kjøpe en valp som er blanding av Malteser (50%), Pomeranian, Tibetansk spaniel og Chihuahua. Hva tenker dere om denne kombinasjonen? Er dette en valp som kan få mange uheldige egenskaper/sykdommer? Anonymkode: 48721...d8b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Der er det en del arvelige sykdommer som jeg ville vært skeptisk til. Er foreldrene friske? Mtp at malteseren er 50%, har den stamtavle? Er den fulgt opp med helsesjekker? Anonymkode: 649ed...8c7 1
Gjest Vesuvio Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 Personlig ville jeg heller ha valgt en av disse rasene og brukt tid på å finne en god oppdretter.
Myrmica Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 Blandingen i seg selv sier lite om helse og gemytt hos hunden. Er foreldre og besteforeldre på begge sider grundig helsesjekket og friske, og har godt gemytt? I så fall, kjør på. Har ikke oppdretter oversikt over dette? Da er ikke valpenes helse og velferd førsteprioritet, og oppdretter har avlet av egoistiske grunner (penger, eller "det er så kooooselig med valper"). Vær klar over at du støtter uetisk avl ved å kjøpe en slik valp. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Vurderer å kjøpe en valp som er blanding av Malteser (50%), Pomeranian, Tibetansk spaniel og Chihuahua. Hva tenker dere om denne kombinasjonen? Er dette en valp som kan få mange uheldige egenskaper/sykdommer? Anonymkode: 48721...d8b Har en blanding av tibetansk spaniel og chichuaha selv, spedd med jack russel, xolo og papillon +. Snedig blanding, jeg vet. Han er 14 år og utrolig sprek uten noen merkbare plager, selv når han kommer fra en useriøs oppdretter i Sverige (Må ha vært ekstremt heldig, eller så er det pga at han er såpass mikset) Men hver hund er jo annerledes utifra sine forfedre, rasene i seg selv har høy forventet levealder og er ikke kjent for store helseplager, spesielt ikke malteser som er en relativt gammel rase som ikke er tuklet for mye med. Vet ikke helt med pomeranian da jeg ikke er så kjent med de. Den blandingen kan nok fort bli gneldrete og egenrådig kan jeg tenke meg, men det er jo bare å jobbe mye med akkurat det fra tidlig alder. Ellers er vel majoriteten av de kjent som intelligente raser. Små hunder lever jo som regel mye lenger. Sverger til blandinger selv, og kommer aldri til å gå tilbake til renrasede større hunder som er ødelagt av avl. Anonymkode: 69a40...10b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 Umulig å si noe om hundens gemytt eller helse utifra et blandingsforhold Anonymkode: 9c04e...0b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå