AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Jeg har pr i dag ett rekkehus som jeg leier ut ettersom jeg har bodd sammen med samboer, i hans hus, de siste 2 årene. Forholdet gikk jo som det måtte gå og havarerte jo det. Så pr i dag leier jeg, men jeg tenker jo på å etterhvert heller kjøpe meg noe. MEN, all min egenkapital ligger jo i huset jeg eier, jeg har kanskje 100 000 i egenkapital pr i dag (skal jeg kjøpe noe nytt vil det ligge rundt 3 mill, ergo blir det prosentvis en veldig lav egenkapital). Så, er det noen som vet om egenkapitalen som ligger i det andre huset kan gå inn for begge 2? Eller om jeg må legge "ny" egenkapital, type 20-25% også i den nye boligen? Boligen jeg eier i dag har en takst pr i dag på ca 3,5-3,7 mill ihht hva nabohusene i tilsvarende stand er solgt for siste tiden, og det er belånt med under 1 mill. Ergo har jeg ca 70% egenkapital i det huset (ca 2,6 mill). Om jeg skulle kjøpt noe vil samlet boliglån på begge boligene selvfølgelig holde seg under hva som er maks av hva jeg kan få i boliglån. Så den biten er jo grei. Spm er bare rundt egenkapitalbehovet i bolig nr 2. Bolig nr 1 er leid ut og finansierer seg jo selv, går i pluss faktisk. Pga kommunesammenslåing f.o.m. neste år så er det spådd en ganske høy prisvekst i det området de neste par årene, en prisvekst som allerede har begynt å vise seg, og jeg ønsker derfor ikke å selge denne pr i dag, men ser for meg å gjøre det ila en 2-års periode. Evt før om markedet ikke skulle utvikle seg i ønsket retning. Er det noen som vet noe rundt dette? Anonymkode: 4987b...e6b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Det er nok ikke utenkelig at du kan få låne opp neste bolig siden du har såpass mye egenkapital i den andre boligen. Legg inn søknad om finansieringsbevis hos et par banker, så kontakter de deg. Anonymkode: 2e06a...fca 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 Ja, det teller. Problemet kan bli betalingsevne. Om de aksepterer leieinntekter i dette regnestykket. Anonymkode: aa951...6e8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 Dette burde ikke være noe problem. Søk på flere banker. Vi har selv vært i lignende situasjon og leieinntekter fra bolig nr1 kom godt med. Kjør på☺️ Anonymkode: 3ffa5...19d
Shackle Skrevet 4. november 2019 #5 Skrevet 4. november 2019 Er det ikke 40% egenkapital krav på sekundærbolig eller gjelder det kun Oslo? Du kan bruke sikkerhet i eksisterende bolig for det nye lånet uten problemer. Men du har pr dags dato lån på rett under millionen og vil kjøpe bolig til rundt 3 000 000 ,-? 450 000 EK (15%) eller 1 200 000 EK (40%) Du må altså ha minimum 600` i året før det lar seg gjøre.
DrueSmoothie Skrevet 4. november 2019 #6 Skrevet 4. november 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det teller. Problemet kan bli betalingsevne. Om de aksepterer leieinntekter i dette regnestykket. Anonymkode: aa951...6e8 Ja det vet jeg de gjør
DrueSmoothie Skrevet 4. november 2019 #7 Skrevet 4. november 2019 (endret) 33 minutter siden, Shackle skrev: Er det ikke 40% egenkapital krav på sekundærbolig eller gjelder det kun Oslo? Du kan bruke sikkerhet i eksisterende bolig for det nye lånet uten problemer. Men du har pr dags dato lån på rett under millionen og vil kjøpe bolig til rundt 3 000 000 ,-? 450 000 EK (15%) eller 1 200 000 EK (40%) Du må altså ha minimum 600` i året før det lar seg gjøre. Klart, det kan jo løses ved å heve boliglånet på bolig nr 1, og ta ut egenkapital derifra på den måten om det er nødvendig Endret 4. november 2019 av DrueSmoothie 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #8 Skrevet 4. november 2019 37 minutter siden, Shackle skrev: Er det ikke 40% egenkapital krav på sekundærbolig eller gjelder det kun Oslo? Du kan bruke sikkerhet i eksisterende bolig for det nye lånet uten problemer. Men du har pr dags dato lån på rett under millionen og vil kjøpe bolig til rundt 3 000 000 ,-? 450 000 EK (15%) eller 1 200 000 EK (40%) Du må altså ha minimum 600` i året før det lar seg gjøre. Ja jeg ligger et stykke over over 600` / år så som jeg skrev, den biten er grei ift totalt lånebeløp Anonymkode: 4987b...e6b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #9 Skrevet 4. november 2019 Du kan jo låne på huset du allerede har, si at det er til oppussing feks. Men det blir jo som sekundærbolig å regne så da må du ha høyere egenkalpital. Får du nei i en bank så kan du søke i flere. Tror ikke sikkerhet i det huset du har kan telle som egenkapital. Vi har akkurat kjøpt sekundærbolig og selv om huset vårt er belånd med ca 40% bare, så måtte vi ha 15% på konto for å få lån til sekundærbolig. Anonymkode: 87a0e...2a1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #10 Skrevet 4. november 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har pr i dag ett rekkehus som jeg leier ut ettersom jeg har bodd sammen med samboer, i hans hus, de siste 2 årene. Forholdet gikk jo som det måtte gå og havarerte jo det. Så pr i dag leier jeg, men jeg tenker jo på å etterhvert heller kjøpe meg noe. MEN, all min egenkapital ligger jo i huset jeg eier, jeg har kanskje 100 000 i egenkapital pr i dag (skal jeg kjøpe noe nytt vil det ligge rundt 3 mill, ergo blir det prosentvis en veldig lav egenkapital). Så, er det noen som vet om egenkapitalen som ligger i det andre huset kan gå inn for begge 2? Eller om jeg må legge "ny" egenkapital, type 20-25% også i den nye boligen? Boligen jeg eier i dag har en takst pr i dag på ca 3,5-3,7 mill ihht hva nabohusene i tilsvarende stand er solgt for siste tiden, og det er belånt med under 1 mill. Ergo har jeg ca 70% egenkapital i det huset (ca 2,6 mill). Om jeg skulle kjøpt noe vil samlet boliglån på begge boligene selvfølgelig holde seg under hva som er maks av hva jeg kan få i boliglån. Så den biten er jo grei. Spm er bare rundt egenkapitalbehovet i bolig nr 2. Bolig nr 1 er leid ut og finansierer seg jo selv, går i pluss faktisk. Pga kommunesammenslåing f.o.m. neste år så er det spådd en ganske høy prisvekst i det området de neste par årene, en prisvekst som allerede har begynt å vise seg, og jeg ønsker derfor ikke å selge denne pr i dag, men ser for meg å gjøre det ila en 2-års periode. Evt før om markedet ikke skulle utvikle seg i ønsket retning. Er det noen som vet noe rundt dette? Anonymkode: 4987b...e6b Hvorfor flytter du u ikke tilbake i boligen du eier. Hvis du leier ut vodere å selger om 2 år, så må du skatte av overskuddet. Anonymkode: ee589...fca 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #12 Skrevet 4. november 2019 Hvor stor gevinst regner du med å få på boligen du allerede eier? Jeg ville ha flyttet tilbake i den, ettersom du da kan selge den skattefritt (forutsatt at du bor der minst 12 måneder før du selger). Anonymkode: cdd83...ea4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #13 Skrevet 4. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor flytter du u ikke tilbake i boligen du eier. Hvis du leier ut vodere å selger om 2 år, så må du skatte av overskuddet. Anonymkode: ee589...fca Fordi det er veldig langt fra der jeg bor nå. Så det vil ikke la seg gjøre å bo der og så jobbe der jeg jobber nå. Og ettersom jeg stortrives i jobben her oppe og har fått stor omgangskrets her jeg bor nå så blir jeg boende her oppe. Er fullstendig klar over at jeg må skatte av overskuddet Anonymkode: 4987b...e6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå