Gå til innhold

Når bør vinduene byttes? Levetid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vinduer fra 85 hjemme, med andre ord 34 år gamle vinduer. 

Det kommer kondens på glasset inne nå som kulda har satt inn, som igjen fører til fuktig karm, og jeg merker det trekker litt ved vinduene.. Har flere i nabolaget med like gamle vinduer som har byttet nå i det siste, men det koster jo litt å bytte ut type 10 vinduer...

Vi klarer oss i vinter med vedfyring, blir fort varmt her. Men tenker på å muligens bytte neste år. 

Så, hva regnes som vanlig levetid på disse vinduene som er 34 år gamle? 🤔

Anonymkode: 3be91...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vinduene har nådd forventet levealder, men det er jo i og for seg ingen grunn til å skifte dem hvis de ikke er punkterte eller karmene råtne. At nyere vinduer gir bedre isolering er selvfølgelig et aspekt som må tas med i vurderingen, men jeg ville nok ha fått en fagperson til å vurdere dem før jeg bestemte meg for å bytte. At det kjennes ut som om det trekker fra vinduene kan skyldes at det er dårlig isolert rundt og hvis det ikke er noe galt med selve vinduene kan dere vurdere å ta av listene og se hva som befinner seg der. Mangler det isolasjon kan dere stappe inn mer og sette på vindbeskyttelse (En type kraftig tape spesielt beregnet for formålet) før dere setter på listene igjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levetiden på trevinduer angis til 20-40 år. Det vi si at graden av vedlikehold er helt avgjørende for levetiden. Godt vedlikehold er jevnlig maling, utskifting av pakninger og evt utskifting av isolerglasset. 

Dersom karmene er i god stand og godt vedlikeholdt bør skifting av bare glasset vurderes.

Kondens på glasset på innsiden kan tyde på for fuktig inneluft eller for lav luftsirkulasjon. Det gir også redusert kvalitet på inneklima. Men årsaken kan selvsagt også være svært utette pakninger som slipper uteluften rett inn og kjøler den glassflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen som er 40+ år. Ingen råte, eller punkteringer. Ser helt moderne og fine ut. 

Årsaken til at vi skal bytte de er ene og alene isolasjon. Men hadde nok ikke tatt det valget om økonomien var strammere, eller om vi ikke hadde et langsiktig perspektiv. 

Anonymkode: c5c47...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med ett tips,ikke bytt til trelagsvinduer. Mange som har fått problemer med fukt og dugg på vinduene og trerammen innvendig har råtnet på rot,grunnen er at skal du ha trelagsvindu så må du følge tek17 og det er det ikke i gamle hus og luftingen i huset blir feil osv... Tolagsvindu er best på gamle hus

Anonymkode: 79bd2...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare komme med ett tips,ikke bytt til trelagsvinduer. Mange som har fått problemer med fukt og dugg på vinduene og trerammen innvendig har råtnet på rot,grunnen er at skal du ha trelagsvindu så må du følge tek17 og det er det ikke i gamle hus og luftingen i huset blir feil osv... Tolagsvindu er best på gamle hus

Vi har installert balansert ventilasjon. Da nye vinduer og etterisolering i eldre hus uansett er risikabelt med tanke på fukt. Så arkitekten anbefaler trelags hos oss, for best mulig isolasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har installert balansert ventilasjon. Da nye vinduer og etterisolering i eldre hus uansett er risikabelt med tanke på fukt. Så arkitekten anbefaler trelags hos oss, for best mulig isolasjon. 

Det jeg ville frem til at man må ha balansert ventilasjon for å få det til fungere med trelagsvinduer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ville frem til at man må ha balansert ventilasjon for å få det til fungere med trelagsvinduer

Mulig jeg også formulerte meg dårlig. 

Om man først skal begynne å endre på eldre hus når det gjelder vinduer og etterisolering, bør man først og fremst prioritere balansert ventilasjon. Nettopp fordi man tuller med den naturlige ventilasjonen, og risikerer fukt og råte, tolagsvinduer eller ikke. 

Det er en relativt lav kostnad sett mot hva fuktskader kan føre til, for ikke å snakke om de helsemessige effektene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er ca 50 år gamle. ingen punkteringer eller ødeleggelse i. Vi skal bytte dem nå som trinn i restaurering av huset. kommer det mye kondens så tenker jeg dere har for dårlig ventilasjon i huset eller dere har lukket for mange ventiler.

Anonymkode: deff9...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Trelags vinduer har da ikke problemer med fukt på innsiden. Det folk irriterer seg over er at det blir frostdugg på utsiden av glasset. Siden glasset er så godt isolert er ytterste glasset så kaldt at luftfuktighet festes på glasset. Harmløst, men hindrer utsikt på kalde morgener med sol. Hvis det ikke frister med dugg på utsiden av glasset kan du kjøpe selvrensende glass, de er ikke like plaget med det. 

Balansert ventilasjon er ikke bare-bare å installere i eldre hus. Da må man jo legge opp ventilasjonskanaler, som det antagelig ikke er plass til uten massive inngrep. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...