AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 I dag har jeg 4 nye sofaputer å vaske, og en pyntepute... Vasket 2 i går, og er et helvette å få de vasket. Sofaen er relativt ny også. Har gått så langt at vi vurderer å avlive katta, den ble jo sterilisert for ca 3000 i august... Spyr i vogna til babyen vår, driti i senga vår.. Osv. En gang hun gjorde fra, seg i senga vår, var det rett ved hoeeputa, og jeg la meg ned med datteren min i et mørkt rom, så kjente jeg at jeg la meg på det, med en stuptrøtt baby.. Trenger tips på å få den til å slutte... Det er nye steder ofte. Anonymkode: 87766...64a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Spiller ikke noe rolle hvor mye pus ble sterilisert for vel?? Er katten syk, tar du den til dyrlegen og får en grundig sjekk på den. Vurdere å avlive katten?? For ett dårlig menneske du er...... det er ikke mulig å bare få en katt til å slutte å spy.... Anonymkode: dc24e...3ee 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spiller ikke noe rolle hvor mye pus ble sterilisert for vel?? Er katten syk, tar du den til dyrlegen og får en grundig sjekk på den. Vurdere å avlive katten?? For ett dårlig menneske du er...... det er ikke mulig å bare få en katt til å slutte å spy.... Anonymkode: dc24e...3ee Den er helt frisk, vi har tatt prøver... Er adferdsproblemer, vi må bli kvitt. Avlive er så klart siste alternativ, men jeg skulle vært på jobb kl 8 i dag, og er forsinket pga vasking av puter... Alle gangene jeg er forsinket er pga katta vår... Anonymkode: 87766...64a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er helt frisk, vi har tatt prøver... Er adferdsproblemer, vi må bli kvitt. Avlive er så klart siste alternativ, men jeg skulle vært på jobb kl 8 i dag, og er forsinket pga vasking av puter... Alle gangene jeg er forsinket er pga katta vår... Anonymkode: 87766...64a Åja, du er forsinket så da skal du TA LIVET av katten? Forkastelig. At det går an. Du har tatt på deg ansvaret for denne lille skapningen, det gjelder og selv om den ikke er perfekt . Hvordan mat gir du den siden den kaster opp? Gir du den melk feks? Noen katter kaster opp av det, etter egen erfaring. Anonymkode: b680e...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #5 Skrevet 4. november 2019 Spy er ikke et adferdsproblem, det er nesten alltid en bakenforliggende årsak du kan handtere Er det hårballer i spyet? I så tilfelle bør du få i katten malt, samt gre den jevnlig med karde. Er det halvt fordøyet mat? I så tilfelle er det overspising, dere må porsjonere ut maten, og dette gir seg ofte med alderen. Et forskifte kan hjelpe i seg selv. Er det rester av planter i spyen? Eller har dere planter fremme? Det er naturlig for katten å tygge på grønne planter. Så gå gjennom og kvitt dere med alt som kan være irriterende for husdyr. Gir du den noe annet enn skikkelig kattemat? Menneskemat er ofte giftig. Katter er blant annet laktoseintolerante. Om den spyr ofte på samme sted - legg noen billige filtpledd over. Vurder om man kan stenge av stue og rom med tekstiler på nattestid. Og sperr av soverom. Spy eller ikke. Anonymkode: 0b658...fa9 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #6 Skrevet 4. november 2019 Ofte er det plassering av ulike ting som gjør at katten får det vanskelig, katten er en jeger som trenger oversikt og ender de f.eks med å gjemme seg ofte under ting, eller snike seg rundt og føler seg utrygge på omgivelsene, føler den må gjemme seg unna for å være trygg etc så ender dette fort med adferdsproblemer. Det blir en vond sirkel og de mister selvtilliten. Se litt på omgivelsene og hvor katten er, kan du flytte liggeplass og mat opp i høyden (oppå et skap f,eks) kan den gå uforstyrret til plassen doen er. Kan den bevege seg rundt i huset med oversikt over miljøet? Anonymkode: af805...d4b 1
Gjest Promqueen Skrevet 4. november 2019 #7 Skrevet 4. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, du er forsinket så da skal du TA LIVET av katten? Forkastelig. At det går an. Du har tatt på deg ansvaret for denne lille skapningen, det gjelder og selv om den ikke er perfekt . Hvordan mat gir du den siden den kaster opp? Gir du den melk feks? Noen katter kaster opp av det, etter egen erfaring. Anonymkode: b680e...6bb Maten den får kan faktisk spille en stor rolle her. Kvalitetsfôr fra dyrebutikken en absolutt det beste. Og katter skal ikke ha melk pga laktoseintoleranse
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #8 Skrevet 4. november 2019 At katten spyr er ikke et adferdsproblem, altså herregud.... du må se på foret katten får, er det hårballer så må du begynne å børste katten mye mer, du må også finne et for tilpasset katter som sliter med hårballer. hvor mye du brukte på å kastrere katten din er da fullstendig irrelevant. Høres mest ut som at du ser etter tillatelse til å avlive katten din, fysj. Anonymkode: b4363...5f3 3
Tvist Skrevet 4. november 2019 #9 Skrevet 4. november 2019 Ville også testet andre typer fôr, for sensible katter. Mine kaster for eksempel opp av Orjen. Hvilken mat gir du katten? Hold den unna menneskemat og godbiter, i alle fall mens du prøver å finne ut av det. Kan også anbefale kattemalt, det er bra for fordøyelsen. Ormekur kan også hjelpe om det er lenge siden sist den fikk det. Det er ikke kattens valg å kaste opp. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #10 Skrevet 4. november 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, du er forsinket så da skal du TA LIVET av katten? Forkastelig. At det går an. Du har tatt på deg ansvaret for denne lille skapningen, det gjelder og selv om den ikke er perfekt . Hvordan mat gir du den siden den kaster opp? Gir du den melk feks? Noen katter kaster opp av det, etter egen erfaring. Anonymkode: b680e...6bb Gir ikke melk. Brukte først royal canin, propan, vigor&sage og byttet litt på div. Den dyreste uten mel og korn (trodde det var problemet) kostet nesten 400 for 2 kg. Nå gir vi friskies fra matbutikken.. Ikke det beste alternativet, men den andre pusen vår elsker den og spyr aldri. Hokatta er ikke kresen, spiser alt men spyr minst 3 ganger i løpet av natta. I dag var det 5 oppkastplasser, alt i sofaen. Blir så lei meg, vil jo ikke avlive så klart men vi vurderer det, da mannen i huset har rett og slett begynt å hate katta vår etter dette.. Han har elsket katter hele livet, frem til de siste månedene. Ser ikke at omplassere er et alternativ for henne, da problemet vil fortsette, i tillegg var hun villkatt som vi fanget, blitt tam nå, men hun er bare trygg på oss. Løper å gjemmer seg i kjelleren via katteluken, om vi har besøk. I starten fant vi hårbsller, hun blir greid daglig og dusjet 1 gang i uken ca, og hun har ikke hårballer mer. Dyrlegen mener det er adferdsproblemer, så jeg velger å høre på de. Det er de som sa at det er vanlig å se på alternativer som avliving når ingenting annet fungerer, og som fikk samboern min til å ville det. Nå er det på en måte han mot meg, og vi har begynt å krangle... Jeg har et stort hjerte for denne katten, selvom jeg er dritt lei av den vasking hver morgen og komme forsinket, men avlive er det siste jeg vil 😥😥 det er jo trossalt derfor jeg spør om noen har råd... For å unngå å måtte avlive henne Anonymkode: 87766...64a 2
Tvist Skrevet 4. november 2019 #11 Skrevet 4. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gir ikke melk. Brukte først royal canin, propan, vigor&sage og byttet litt på div. Den dyreste uten mel og korn (trodde det var problemet) kostet nesten 400 for 2 kg. Nå gir vi friskies fra matbutikken.. Ikke det beste alternativet, men den andre pusen vår elsker den og spyr aldri. Hokatta er ikke kresen, spiser alt men spyr minst 3 ganger i løpet av natta. I dag var det 5 oppkastplasser, alt i sofaen. Blir så lei meg, vil jo ikke avlive så klart men vi vurderer det, da mannen i huset har rett og slett begynt å hate katta vår etter dette.. Han har elsket katter hele livet, frem til de siste månedene. Ser ikke at omplassere er et alternativ for henne, da problemet vil fortsette, i tillegg var hun villkatt som vi fanget, blitt tam nå, men hun er bare trygg på oss. Løper å gjemmer seg i kjelleren via katteluken, om vi har besøk. I starten fant vi hårbsller, hun blir greid daglig og dusjet 1 gang i uken ca, og hun har ikke hårballer mer. Dyrlegen mener det er adferdsproblemer, så jeg velger å høre på de. Det er de som sa at det er vanlig å se på alternativer som avliving når ingenting annet fungerer, og som fikk samboern min til å ville det. Nå er det på en måte han mot meg, og vi har begynt å krangle... Jeg har et stort hjerte for denne katten, selvom jeg er dritt lei av den vasking hver morgen og komme forsinket, men avlive er det siste jeg vil 😥😥 det er jo trossalt derfor jeg spør om noen har råd... For å unngå å måtte avlive henne Anonymkode: 87766...64a Kanskje pus spiser for raskt? Hva med å dele det opp så pus ikke får så mye mat om gangen? Har pus kastet opp hele tiden? 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 Kjøp en slow feeder og test ut det. Slutt å gi Friskies. 400kr for 2kg fôr er innafor, og det bør man regne med å bruke når man skal ha kjæledyr. Synes du det er for dyrt så kjøper du heller 10kg poser, større poser er ofte bedre priset. Anonymkode: d3093...5db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå