Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som lege, helt ærlig og realistisk fremstilt? Noen som ønsker å dele sin erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvordan er det å jobbe som lege, om en skal være helt ærlig og fremstille det helt realistisk? Er det noen som ønsker å dele sin erfaring?

Har fått litt inntrykk av at det nærmest er en umenneskelig jobb å takle og at det er mest et yrke for de som går 100% inn for jobb og velger vekk det meste annet, og som virkelig er interessert og brenner for det de jobber med.  Nå har jeg jo ingen erfaring selv, så er derfor ønsker jeg gjerne et realistisk svar på dette fra dere som har. Vet ikke om det er så mange leger her inne eller hvor jeg heller skulle spurt for å få svar, men tar sjansen her. 

Anonymkode: 5c9be...7f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlege?

Fastlegen min hater jobben sin og er åpen om det. Han sier til meg at han ALDRI ville valgt det samme igjen. Pasienter som suuuuuger energi, klaging, press av pasienten på å skrive ut sykemeldinger, press til henvisning videre til diverse utredninger og spesialister.

Og i tillegg har du mengder med tørt og kjedelig papirarbeid.

Legen min sier han jobber 80-90 timer i uka. Han har aldri fri. Han ser sliten ut, 2 år inn i tjenesten.

Han er verdens beste lege, så håper ikke at han slutter. 

Skrevet

Har en som står meg nærme som er lege på sykehus. Jeg tror det oppleves veldig forskjellig for folk, spesielt mtp hvilken spesialisering de velger. Men det som går igjen i min persons klaging er 

Pasienter og pårørende. Kravstore, slitsomme, sure pasienter, med lav allmennkunnskap. Her er pasienter ved fastlegekontor og legevakt de aller verste. 

Vanskelige, arrogante og bedrevitende kolleger. Spesielt overleger.

Tøff konkurranse blant turnuslegene, lite tid til å gjøre det du faktisk spesialiserer deg innenfor.

Tvil og grubling. Valgte de riktig vei, riktig behandling, riktige undersøkelser? Man må jo prioritere, hva om man prioriterer feil? Om man kommer på jobb til neste vakt og ser at pasienten har dødd, da kan mange få angst. 

Det min person aldri klager over er arbeidstid, manglende søvn og slike ting. Ofte får h*n ikke spist på ei lang vakt som ender med hasteoperasjon på 3 timer. Jeg trodde det kom til å bli en issue, men h*n har en veldig krevende hobby ved siden av, og det går helt fint.

H*n elsker alle de rare sykdomstilfellene som ramler inn døra. Det feiler folk fryktelig mye rart. Så ja, h*n brenner skikkelig for faget.

Anonymkode: 6fdf9...efa

Skrevet

Blir trist av å høre at det verste er all klagingen til pasientene. Er det ikke lov å klage når man er syk? Det er jo derfor man går til legen. 

Anonymkode: f9a26...5a1

• Liker 6
Skrevet

De færreste deler sin erfaring på nettforum. Iht legeetikk (og yrkesetikk forøvrig) deler man ikke slikt av nettopp den grunn AB over her tar opp. Man blir redd for å være til bry og komme med en dum problemstilling. 

Leger er overarbeidet; som alle andre i helsevesenet. Det fører med seg mye frustrasjon, men pasienter er man ikke lei! Systemet, organisering, bevilgede midler derimot..

Det er tøft å jobbe som lege, man må ha en genuin interesse. Man velger(som du sier) bort det meste andre. 

Anonymkode: 1a238...0d9

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir trist av å høre at det verste er all klagingen til pasientene. Er det ikke lov å klage når man er syk? Det er jo derfor man går til legen. 

Men ofte klager de på alt mulig som ikke er direkte relatert til sykdommen og som legen ikke kan gjøre noe med. Økonomi, familieproblemer, fandens oldemor. Det tar opp verdifull tid som ellers kunne vært brukt til å gjøre det legen faktisk *kan* hjelpe til med, nemlig helsa. Spesielt om de drar til spesialist, hvis de drar til fastlegen er kanskje utenomsnakket i alle fall innimellom mer relevant (hvis det går på livssituasjonen). Hvis du har satt opp 15 minutter til en pasient, og pasienten bruker 15 minutter på å klage, havner man håpløst bakpå. Det virker kanskje ikke slik for pasienten, men får man mange slike på en dag, betyr dette = overtid.

Eller de bruker spesialist-timen til å snakke om *andre* helseproblemer de har som spesialisten ikke har noe med å gjøre (dvs det er fastlegemat). F.eks at de drar til ortopeden og snakker om at de har vondt i magen eller uregelmessig menstruasjon i stedet for det vonde kneet, og de er umulige å få på riktig spor. 

Anonymkode: 9648b...de7

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lege kan jeg si at klagingen som er frustrende er de man opplever som relativt friske. Og ja det er en del av jobben å drive "containing", men det kan være tungt å bære å skulle ta i mot alle andres sørger uten å kunne dele det med andre igjen.

Anonymkode: fddee...1f2

• Liker 3
Skrevet

Det er en myte at leger får mye damer. Så om det er viktig for deg bør du velge noe annet.

Anonymkode: b42a8...674

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ofte klager de på alt mulig som ikke er direkte relatert til sykdommen og som legen ikke kan gjøre noe med. Økonomi, familieproblemer, fandens oldemor. Det tar opp verdifull tid som ellers kunne vært brukt til å gjøre det legen faktisk *kan* hjelpe til med, nemlig helsa. Spesielt om de drar til spesialist, hvis de drar til fastlegen er kanskje utenomsnakket i alle fall innimellom mer relevant (hvis det går på livssituasjonen). Hvis du har satt opp 15 minutter til en pasient, og pasienten bruker 15 minutter på å klage, havner man håpløst bakpå. Det virker kanskje ikke slik for pasienten, men får man mange slike på en dag, betyr dette = overtid.

Eller de bruker spesialist-timen til å snakke om *andre* helseproblemer de har som spesialisten ikke har noe med å gjøre (dvs det er fastlegemat). F.eks at de drar til ortopeden og snakker om at de har vondt i magen eller uregelmessig menstruasjon i stedet for det vonde kneet, og de er umulige å få på riktig spor. 

Økonomi, familieproblemer og fandens oldemor kan godt være tilleggsbelastniner til sykdom. Psykisk sykdom blir ikke bedre av dårlig økonomi, familie som psyker deg ned (eller allerede har ødelagt deg) og fandens oldemor kan vel alle slite med iblant. Det finnes mange som er ensomme som ikke har andre å snakke med og da er dessverre legen et av få alternativ.

Jeg skjønner at en lege vil holde seg til medisinske ting, på samme måte som en lærer helst vil slippe å være miljøarbeider, sosionom, oppdra foreldre osv, osv. Men når man jobber med mennesker kommer slike ting med i pakken. Og jeg tenker at det burde være mer fokus på psykisk helse hos legen. Alle legekontor burde hatt psykolog/psykiatertjeneste, og det hadde ikke skadet om nav lå vegg i vegg.

Systemet har mye av skylden.

• Liker 4
Skrevet
På 4.11.2019 den 1.05, loveli skrev:

Fastlege?

Fastlegen min hater jobben sin og er åpen om det. Han sier til meg at han ALDRI ville valgt det samme igjen. Pasienter som suuuuuger energi, klaging, press av pasienten på å skrive ut sykemeldinger, press til henvisning videre til diverse utredninger og spesialister.

Og i tillegg har du mengder med tørt og kjedelig papirarbeid.

Legen min sier han jobber 80-90 timer i uka. Han har aldri fri. Han ser sliten ut, 2 år inn i tjenesten.

Han er verdens beste lege, så håper ikke at han slutter. 

En lege som etter to år er åpen om at han hater jobben sin blir aldri verdens beste lege. 

Anonymkode: 59769...f28

• Liker 5
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en myte at leger får mye damer. Så om det er viktig for deg bør du velge noe annet.

Anonymkode: b42a8...674

Det er ikke nevnt med et ord. Og hvorfor går du automatisk ut fra at ts er mann?

Anonymkode: c334f...653

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man går til legen for og få diagnose og bli frisk.

Hva skal sutring hjelpe?

Anonymkode: bf1c6...ce1

• Liker 4
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lege som etter to år er åpen om at han hater jobben sin blir aldri verdens beste lege. 

Anonymkode: 59769...f28

Jo, han viser bare at han er menneskelig.

Har aldri fått så god oppfølging som hos han. Han lytter og prøver alltid å finne ut av hva som er i veien. Han kan bli sint på mine vegne og tar telefoner dit det trengs. Han har jobbet 1 time overtid bare for å hjelpe meg en gang. Han er flink og opptatt av hvordan jeg har det.

Vi har god kontakt og han åpner seg nok ikke slik til alle. Men når jeg spør hvordan det går med han fordi han ser oppgitt ut, da har han åpnet seg.

Jeg ser ikke problemet. Han skjønner nok bare hvem han kan si ting til og ikke. Tante Olga med leddgikt og lastebilsjåfør Trond med senebetennelse tror nok denne legen elsker jobben sin.

Folk åpner seg for meg, sånn er det bare.

Endret av loveli
Skrevet

Mannen er spesialist i anestesi (narkose lege).

Er vel som jobber mest, i blant er det bra og andre dager mindre bra. Sjefer kan være gode og mindre gode. Pasientene være lett å samarbeide med eller ikke - akkurat som de som kommer i butikken, foreldre i barnehage, på bankkontoret osv. Kollegar kan være hyggelig eller ikke, kompetente eller mindre kompetente. 

Mannen leser mye fag på fritiden, tror det forventes. Han jobber nå på klinikk med barn og unge med mye smerter og tror han synes det er givende. Men foreldrene kan være slitsomme...barna er jo bare barn og hans fokus for å hjelpe. Og når han får inn ulike kroniske tilstander, syndromer, så leser han seg opp i emnet.

Han har fordelen med å kunne velge veldig mange ulike typer jobb, på operasjon, med barn eller vanlig avdeling, intensivavdeling, akutten, ambulanser osv. Natt eller ikke natt. 

Det som tar energi er dokumentasjonen, ikke AT de skal dokumentere men at alt må formuleres så ingen, også ikke-medisinere, kan misforstå. (kan for eksempel ikke skrive "vi funderer på om det kan være xxx eller yy, men avventer for å se …." - for da kan pasienten tro at legen mener dette eller slurver fordi de IKKE undersøker alt men en gang).

Og at IT-systemet er kranglete, tungt og ofte ikke fungerer! DET klager han oftest på tror jeg. ;)

Anonymkode: 33037...f88

Skrevet

Er ikke lege selv, så dette er ingen personlig erfaring som lege, men jeg kjenner jo folk som er det. De nevner som for andre i kunnskapsintensive bransjer at det er lange dager, lite ferie og generelt mye mer jobb enn 08-16. Akkurat det er nok ikke spesielt for leger, men for folk med kunnskapintensive jobber der det er vanlig med individuelle oppgaver som ikke fordeles på flere (noe som ofte betyr 12 timers arbeidsdager og lite til ingen ferie i praksis). For leger er forskjellen dog at feil som skyldes stress og utmattelse kan få helseskadelige eller i verste fall dødelige konsekvenser. Når lønnen ikke akkurat er topp (sammenlignet med timeantallet man legger ned), så bør man nok føle at det er et "kall" for å bli lege i dag. Det er en solid jobb, men ingen statusjobb lenger slik jeg ser det. 

Anonymkode: 638cf...f45

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomi, familieproblemer og fandens oldemor kan godt være tilleggsbelastniner til sykdom. Psykisk sykdom blir ikke bedre av dårlig økonomi, familie som psyker deg ned (eller allerede har ødelagt deg) og fandens oldemor kan vel alle slite med iblant. Det finnes mange som er ensomme som ikke har andre å snakke med og da er dessverre legen et av få alternativ.

Jeg skjønner at en lege vil holde seg til medisinske ting, på samme måte som en lærer helst vil slippe å være miljøarbeider, sosionom, oppdra foreldre osv, osv. Men når man jobber med mennesker kommer slike ting med i pakken. Og jeg tenker at det burde være mer fokus på psykisk helse hos legen. Alle legekontor burde hatt psykolog/psykiatertjeneste, og det hadde ikke skadet om nav lå vegg i vegg.

Systemet har mye av skylden.

Jeg er klar over dette. Men det er likevel et faktum at når man får time hos legespesialist for å få behandling for sykdom x, og pasienten bruker tiden på å snakke om alt mulig annet enn sykdom x, da er det legespesialisten som ender opp med å jobbe overtid. For det finnes ikke tid til det. Da blir dette en stressfaktor for legen. Det handler ikke om å «ikke ville se mennesket», men at tiden ikke strekker til OG at kompetansen mangler. Samme når de snakker om sykdom y og sykdom z i stedet - sykdommer som som fastlegen skal behandle. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over dette. Men det er likevel et faktum at når man får time hos legespesialist for å få behandling for sykdom x, og pasienten bruker tiden på å snakke om alt mulig annet enn sykdom x, da er det legespesialisten som ender opp med å jobbe overtid. For det finnes ikke tid til det. Da blir dette en stressfaktor for legen. Det handler ikke om å «ikke ville se mennesket», men at tiden ikke strekker til OG at kompetansen mangler. Samme når de snakker om sykdom y og sykdom z i stedet - sykdommer som som fastlegen skal behandle. 

Men da er det vel også opp til legen å pense samtalen tilbake på problemet pasienten kom for? Om pasienten kom pga en brukket arm og begynner å snakke om tante Olga og fandens oldemor, bør det ikke være et problem å få samtalen inn på behandling og oppfølging av armen. Så får heller legen si at tante Olga kanskje bør bestille seg en time selv 😉😄

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel også opp til legen å pense samtalen tilbake på problemet pasienten kom for? Om pasienten kom pga en brukket arm og begynner å snakke om tante Olga og fandens oldemor, bør det ikke være et problem å få samtalen inn på behandling og oppfølging av armen. Så får heller legen si at tante Olga kanskje bør bestille seg en time selv 😉😄

Og så løper pasienten hjem for å sint taste med den friske hånden sin på legelisten.no om hvor lite tid legen har og hvor arrogant og inkompetent han/hun er.

Enkelte pasienter blir jo kjempesure fordi de ikke kan ta opp fire urelatert tilleggsproblemer på slutten av en enkelttime.

Anonymkode: b460d...7ba

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så løper pasienten hjem for å sint taste med den friske hånden sin på legelisten.no om hvor lite tid legen har og hvor arrogant og inkompetent han/hun er.

Enkelte pasienter blir jo kjempesure fordi de ikke kan ta opp fire urelatert tilleggsproblemer på slutten av en enkelttime.

Anonymkode: b460d...7ba

Er det viktigere å få "likes" på legelisten.no enn å gjøre jobben sin...? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...