Gå til innhold

Hvor lenge kan en Oppholde seg i euøs land når en er ungufør uten at det går utover uføretrygden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lenge en kan oppholde seg i euøs når en er ungufør uten at det skal gå utover uføretrygden?

Anonymkode: 6a51a...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel 6mnd så regnes du som flyttet dit. 

Anonymkode: cb1f8...1b8

Skrevet

Max 6 mnd i året

Anonymkode: badaf...1df

Skrevet

Hvorfor skal man beholde seg så lenge utenlands dersom man har uføretrygd? Skal man ta godene fra et land for så å praktisk talt bo i et annet land? Høyst suspekt spør du meg.

Anonymkode: f148d...288

• Liker 3
Skrevet

Hva er euøs?

Anonymkode: 53426...a5d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man beholde seg så lenge utenlands dersom man har uføretrygd? Skal man ta godene fra et land for så å praktisk talt bo i et annet land? Høyst suspekt spør du meg.

Kan du ikke bare la være å blande deg?

• Liker 3
Skrevet

Hva er euøs?

Anonymkode: 53426...a5d

EØS. Det var vel vanskelig å skjønne. 🤪

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til alle gamlisene I Spania 

Anonymkode: 34f55...a91

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet jo ingenting om hvorfår jeg spør om dette spørsmålet. og du vet jo ikke grunnen til de som faktisk av personelige grunner må oppholde seg utenfor norge kanskje de heller ikke har et annet valg en og oppjolde seg utenfor norge.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si det til alle gamlisene I Spania 

Anonymkode: 34f55...a91

Pensjon er «goder» disse har spart opp gjennom et yrkesaktivt liv. 

Anonymkode: 2215f...071

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel 6mnd så regnes du som flyttet dit. 

Okei? Jeg trodde det var opptil 1 år jeg at en automatisk faller ut av medlemskapet i folketrygden og at en kan søke om og beholde medlemskape i folketrygden. Mulig jeg tar feil.

Skrevet

Du vet jo ingenting om hvorfår jeg spør om dette spørsmålet. og du vet jo ikke grunnen til de som faktisk av personelige grunner må oppholde seg utenfor norge kanskje de heller ikke har et annet valg en og oppjolde seg utenfor norge.

Da kan de vel forsørge seg selv? Man mister uansett, per tid, tillegget ved opphold over 6 mnd. Eller ved bosettelse i annet land.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan de vel forsørge seg selv? Man mister uansett, per tid, tillegget ved opphold over 6 mnd. Eller ved bosettelse i annet land.

Tillegget ja men ikke hele trygen... Spørsmålet var hvor lenge kan en oppholde seg i utenfor norge i ett eøs land uten at det påvirker uføretrygden og ikke tillegget. Du trenger ikke og være ufin. 

Skrevet

Er ikke TS, men lurer på noe i samme sjangeren. Gjelder 6-måneders regelen for ung ufør tillegget også ved opphold/flytting til Sverige? Mente jeg leste noe for en stund siden at Sverige og Norge stiller likt, men er mulig jeg misforsto. 

Anonymkode: 21436...97a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men lurer på noe i samme sjangeren. Gjelder 6-måneders regelen for ung ufør tillegget også ved opphold/flytting til Sverige? Mente jeg leste noe for en stund siden at Sverige og Norge stiller likt, men er mulig jeg misforsto. 

Anonymkode: 21436...97a

Det gjelder sverige også ja. Utland er utland 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder sverige også ja. Utland er utland 

Men en regnes ikke som flyttet når en har vært der i 6 mnd jeg har hørt 12 mnd også kan en søke om og få beholde medlemskapet i folketrygden.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en regnes ikke som flyttet når en har vært der i 6 mnd jeg har hørt 12 mnd også kan en søke om og få beholde medlemskapet i folketrygden.

En kan være der 12 mnd om det bare er denne gangen. Skal man dra frem og tilbake, altså vedvarende, må en ha 6 mnd i Norge hver år.

Anonymkode: 8acb7...6ad

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

En kan være der 12 mnd om det bare er denne gangen. Skal man dra frem og tilbake, altså vedvarende, må en ha 6 mnd i Norge hver år.

Anonymkode: 8acb7...6ad

Men om en har vært der i 12 mnd og kommer tilbake til norge hvor lang tid må en vente med og reise tilbake om en vil det?

Skrevet

Dette er en av tingene som vil komme opp til ny vurdering ref: trygdeskandalen. 

Det blir nok slutt på at den forsvinner så lenge det er EØS-land. 

Men står foreløpig greit på nav sine sider

Anonymkode: 22a3c...606

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...