Gå til innhold

Bekymret for min fars dårlige økonomi. Hva når jeg ikke kan låne han penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far jobber fulltid, har normal inntekt, lån på leilighet og ellers normale utgifter så vidt jeg vet. I tillegg til at min søster bor hos han gratis. 

For ca. 2 års tid siden tilbydde jeg meg å låne han 150.000 så han fikk betalt ned lånet på bilen så han kunne få kjøpt seg leilighet i stedet for å leie, ettersom det ville lønne seg mye økonomisk i hans situasjon. Tenkte det var en selvfølge at jeg kunne låne han disse pengene, og at han kunne betale tilbake en gitt sum i mnd da jeg ikke trenger pengene akkurat nå fordi jeg er student og da uansett ikke får lån til bolig. Som pengene er tenkt til.

Etter dette har det vert flere måneder han ikke har hatt mulighet til å betale meg som avtalt og i forrige måned ringte han og spurte om jeg ikke kunne låne han 20.000 kr, fordi han måtte betale en regning som hadde forfall snart. Jeg studerer nå og har naturligvis lav inntekt, men lånte han disse pengene fra sparekontoen. Ingen problem sånn sett, men jeg blir jo litt bekymret for økonomien hans, jeg aner jo ikke hvordan den er sånn egentlig. Om han har andre lån, kredittkort o.l. eller om dette bare var et engangstilfelle. 

Og hva om han en gang skulle få en høy regning som han ikke får betalt som går til inkasso og videre? Så vidt jeg har inntrykk av er det ofte der det starter for mange også baller det på seg og blir verre og man får til slutt store problemer. Det er jo ikke sikkert at jeg vil ha muligheten til å kunne hjelpe han i fremtiden.

Hva tenker dere, krisemaksimerer jeg eller kan det være noe i dette? Burde jeg ta det opp med min far? 

Anonymkode: 7fc82...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt må du ta det opp med ham. Er det sannsynlig at han kan klare å betale disse lånene tilbake til deg? Det høres ikke slik ut, og du som er student trenger antakelig pengene selv. Dette må dere snakke om, og selv om det er snilt av deg å hjelpe faren din, må du ikke risikere å sitte igjen med svarteper selv. 

Anonymkode: 00b60...25d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...