rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Jeg og mannen prøver å få barn nummer to, men kroppen min spiller ikke på lag. Jeg har veldig uregelmessig syklus, og temping siden i sommer viser at jeg ikke har eggløsning. Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen og skal til gynekolog i starten av desember. Vi har altså ett barn fra før, så jeg vet vi kan få barn sammen. Og siden jeg ikke har eggløsning, så er det jo veldig forklarlig hvorfor vi ikke får til nummer to. Er det andre som har vært i samme situasjon? Hvor lang tid tok det fra dere fikk hjelp til du ble gravid? Og hva måtte til? Jeg er litt redd for at det bare blir en sjekk, også tar det månedsvis med venting for å få svar, kanskje en pillekur, og så tar det fortsatt lang tid å bli gravid.. Vi har jo prøvd i over et år allerede, og jeg kjenner jeg blir litt utolmodig.
tuppa Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 Du sier du ikke har hatt el siden i sommer, men har du hatt det ellers det siste året dere har prøvd? Har du regelmessig mens? Hvis du ikke har el, tipper de prøver å stimulere med tabletter først da det er det som er mest skånsomt. Hvor lang tid det tar før du blir gravid er dessverre umulig å si da det kommer an på hvordan man responderer på behandlingen man får 😕
Yucca1 Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 Med nr. 1 måtte vi ha hjelp. Hadde første gyntime i april. Gikk først på dobbel pergotimekur, så trippel i flere måneder. Fikk positiv graviditetstest i desember samme år. Jeg har pcos og manglende EL. Nå er vi i gang med med prøving på nr. 2. Har prøvd en måned med enkelt dose letrozol, uten effekt. Er nå i gang med pp2 (med hjelp) hvor jeg snart skal starte med dobbel dose letrozol. Hvor lang tid det vil ta er umulig å si dessverre... folk responderer forskjellig, så er ingen fasit på når man blir gravid. Håper bare vi får det til med hjelp av tabletter og at vi slipper ivf... Ble du gravid uten hjelp med nr. 1? 😊 nå vet ikke jeg hvorfor du ikke har EL, men om gyn ønsker å sette deg på for eksempel letrozol så pass på at du får oppfølgingstime rundt syklusdag 13, for å se om du har noen modne egg. Leser om mange som ikke får oppfølging og bare må prøve seg på egenhånd. Får man oppfølging så har man en plan klar og man tar måned for måned, så vet du litt mer hva du har og forholde deg til 😊 lykke til❤️
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 Du blir mest sannsynlig i første omgang satt på femar eller letrozol. Personlig ville jeg gått til privat gynekolog for å komme i gang. Da får man time nesten på dagen. Men nå har du jo fått henvisning, så dere er i gang. Vet ikke alderen din I forhold til hvor "god tid" du har
tuppa Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 5 minutter siden, kaleidoskop skrev: Du blir mest sannsynlig i første omgang satt på femar eller letrozol. Personlig ville jeg gått til privat gynekolog for å komme i gang. Da får man time nesten på dagen. Men nå har du jo fått henvisning, så dere er i gang. Vet ikke alderen din I forhold til hvor "god tid" du har Jeg bestilte privat time i oktober, fikk ikke før i januar, så det kommer vel an på hvor i landet og hvor lange lister gynekologen har 😅 Og nå er timen til ts om rett over en måned, så ville bare spart på pengene og beholdt den timen. Hadde timen vært senere hadde jeg nok også bestilt privat! Når timen først er overstått ts, så er du i systemet. Så dersom du ikke blir gravid med tabletter, så blir du nok henvist videre 😊 Når jeg var hos gynekologen tok hun full sjekk og skreiv ut Letrozol samme dag. Så tok jeg blodprøver rundt CD21/22 for å se om det ga meg eggløsning. Det gjorde det, men jeg har dessverre ikke blitt gravid. Derfor skal jeg snart på forsamtale til ivf. Og som kaleidoskop nevner, så har jo alder noe å si i forhold til hvor mye det haster. Håper det ordner seg snart ☺️
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 Tok under en måned. Var til utredning 2. mai, de mente vi burde ha ivf. Startet på sprøyter 12. mai, hadde uttak 24. mai og innsett 29. mai. Er nå 25 uker på vei. Anonymkode: 4e1b6...ea3 1
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, tuppa said: Jeg bestilte privat time i oktober, fikk ikke før i januar, så det kommer vel an på hvor i landet og hvor lange lister gynekologen har 😅 Og nå er timen til ts om rett over en måned, så ville bare spart på pengene og beholdt den timen. Hadde timen vært senere hadde jeg nok også bestilt privat! Når timen først er overstått ts, så er du i systemet. Så dersom du ikke blir gravid med tabletter, så blir du nok henvist videre 😊 Når jeg var hos gynekologen tok hun full sjekk og skreiv ut Letrozol samme dag. Så tok jeg blodprøver rundt CD21/22 for å se om det ga meg eggløsning. Det gjorde det, men jeg har dessverre ikke blitt gravid. Derfor skal jeg snart på forsamtale til ivf. Og som kaleidoskop nevner, så har jo alder noe å si i forhold til hvor mye det haster. Håper det ordner seg snart ☺️ Ja hvor man bor har nok litt å si så klart. Og det er mulig de fleste er private. De jeg ble henvist til fra lege hadde 4-6 mnd ventetid. Men så gikk jeg til dyrere og private klinikker og fikk time med en gang. Men jeg bor i Osloområdet
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok under en måned. Var til utredning 2. mai, de mente vi burde ha ivf. Startet på sprøyter 12. mai, hadde uttak 24. mai og innsett 29. mai. Er nå 25 uker på vei. Anonymkode: 4e1b6...ea3 Under en måned fra første gyn-time? Eller fra forsamtale til ivf? Anonymkode: ae63a...7ee
tuppa Skrevet 3. november 2019 #9 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, kaleidoskop skrev: Ja hvor man bor har nok litt å si så klart. Og det er mulig de fleste er private. De jeg ble henvist til fra lege hadde 4-6 mnd ventetid. Men så gikk jeg til dyrere og private klinikker og fikk time med en gang. Men jeg bor i Osloområdet Her var der også 4-6 med venting, men dersom jeg bestilte privat var det "bare" 2-3 😅
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #10 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Under en måned fra første gyn-time? Eller fra forsamtale til ivf? Anonymkode: ae63a...7ee Under en måned fra første time. Selvfølgelig privat. Anonymkode: 4e1b6...ea3
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, tuppa said: Du sier du ikke har hatt el siden i sommer, men har du hatt det ellers det siste året dere har prøvd? Har du regelmessig mens? Hvis du ikke har el, tipper de prøver å stimulere med tabletter først da det er det som er mest skånsomt. Hvor lang tid det tar før du blir gravid er dessverre umulig å si da det kommer an på hvordan man responderer på behandlingen man får 😕 Jeg aner ikke om jeg har hatt eggløsning nei, men har hatt veldig uregelmessig mens, så det er jo heller tvilsomt.
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #12 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, Yucca1 said: Med nr. 1 måtte vi ha hjelp. Hadde første gyntime i april. Gikk først på dobbel pergotimekur, så trippel i flere måneder. Fikk positiv graviditetstest i desember samme år. Jeg har pcos og manglende EL. Nå er vi i gang med med prøving på nr. 2. Har prøvd en måned med enkelt dose letrozol, uten effekt. Er nå i gang med pp2 (med hjelp) hvor jeg snart skal starte med dobbel dose letrozol. Hvor lang tid det vil ta er umulig å si dessverre... folk responderer forskjellig, så er ingen fasit på når man blir gravid. Håper bare vi får det til med hjelp av tabletter og at vi slipper ivf... Ble du gravid uten hjelp med nr. 1? 😊 nå vet ikke jeg hvorfor du ikke har EL, men om gyn ønsker å sette deg på for eksempel letrozol så pass på at du får oppfølgingstime rundt syklusdag 13, for å se om du har noen modne egg. Leser om mange som ikke får oppfølging og bare må prøve seg på egenhånd. Får man oppfølging så har man en plan klar og man tar måned for måned, så vet du litt mer hva du har og forholde deg til 😊 lykke til❤️ Tusen takk 💕 nummer en gikk helt greit å lage uten hjelp, tok vel 5 mnd, men det er jo helt normalt. Jeg hadde tilnærma regelmessig mens da, bare noen dagers variasjon. Nå er det mer ukers variasjon... 🙄 Så noe har skjedd etter forrige svangerskap og fødsel, og jeg håper det bare skal en hormonkur til for å kickstarte systemet igjen. Men jeg ser jo at det kan ta tid. Lykke til til deg og 😊
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, kaleidoskop said: Du blir mest sannsynlig i første omgang satt på femar eller letrozol. Personlig ville jeg gått til privat gynekolog for å komme i gang. Da får man time nesten på dagen. Men nå har du jo fått henvisning, så dere er i gang. Vet ikke alderen din I forhold til hvor "god tid" du har Jeg blir snart 32, så føler ikke vi har dårlig tid sånn sett. Men jeg lurer jo litt på om det tar tid fra første time når man kommer inn i systemet til jeg får begynne på piller og sånn?
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #14 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, tuppa said: Jeg bestilte privat time i oktober, fikk ikke før i januar, så det kommer vel an på hvor i landet og hvor lange lister gynekologen har 😅 Og nå er timen til ts om rett over en måned, så ville bare spart på pengene og beholdt den timen. Hadde timen vært senere hadde jeg nok også bestilt privat! Når timen først er overstått ts, så er du i systemet. Så dersom du ikke blir gravid med tabletter, så blir du nok henvist videre 😊 Når jeg var hos gynekologen tok hun full sjekk og skreiv ut Letrozol samme dag. Så tok jeg blodprøver rundt CD21/22 for å se om det ga meg eggløsning. Det gjorde det, men jeg har dessverre ikke blitt gravid. Derfor skal jeg snart på forsamtale til ivf. Og som kaleidoskop nevner, så har jo alder noe å si i forhold til hvor mye det haster. Håper det ordner seg snart ☺️ Full sjekk og letzerol samme dag høres jo veldig bra ut! Da er man jo i gang med en gang. Synd det ikke har klaffa for dere da, men det er bra ivf da fins som alternativ 😊 Siden vi allerede har en unge (uten hjelp) og det er ganske opplagt hvorfor vi ikke får det til nå, så vil jeg jo tro at om jeg får igang eggløsning med piller så vil det gå seg til. Jeg blir snart 32, så det haster ikke så veldig.
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #15 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tok under en måned. Var til utredning 2. mai, de mente vi burde ha ivf. Startet på sprøyter 12. mai, hadde uttak 24. mai og innsett 29. mai. Er nå 25 uker på vei. Anonymkode: 4e1b6...ea3 Det var kjapt 😅 og gratulerer! Jeg tror igrunnen ikke vi trenger ivf sånn uten videre, så jeg er innstilt på piller i første omgang!
tuppa Skrevet 3. november 2019 #16 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, rainbow_dash skrev: Full sjekk og letzerol samme dag høres jo veldig bra ut! Da er man jo i gang med en gang. Synd det ikke har klaffa for dere da, men det er bra ivf da fins som alternativ 😊 Siden vi allerede har en unge (uten hjelp) og det er ganske opplagt hvorfor vi ikke får det til nå, så vil jeg jo tro at om jeg får igang eggløsning med piller så vil det gå seg til. Jeg blir snart 32, så det haster ikke så veldig. Det klaffer heldigvis for mange med letrozol da, så håper det hjelper dere ☺️
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #17 Skrevet 3. november 2019 5 minutter siden, rainbow_dash said: Jeg blir snart 32, så føler ikke vi har dårlig tid sånn sett. Men jeg lurer jo litt på om det tar tid fra første time når man kommer inn i systemet til jeg får begynne på piller og sånn? Tror det varier på når man får tid. Får inntrykk av at det tar alt fra 3-10 mnd. Vi gikk privat for jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på noe som føltes som det kanskje kunne skje. Men vet ble gravid på naturlig måte like før signering av kontrakten
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, rainbow_dash said: Det var kjapt 😅 og gratulerer! Jeg tror igrunnen ikke vi trenger ivf sånn uten videre, så jeg er innstilt på piller i første omgang! Jeg ble gravid 5 ganger på letrozol, mistet 4 av dem. Men har trua på at det funker!
rainbow_dash Skrevet 3. november 2019 Forfatter #19 Skrevet 3. november 2019 22 minutter siden, kaleidoskop said: Jeg ble gravid 5 ganger på letrozol, mistet 4 av dem. Men har trua på at det funker! Da er det vel kanskje andre faktorer enn manglende el som spiller inn ja. I utgangspunktet vil jeg jo ha muligheten til å bli gravid, og da håper jeg at letrozol hjelper.
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 11 minutter siden, rainbow_dash said: Da er det vel kanskje andre faktorer enn manglende el som spiller inn ja. I utgangspunktet vil jeg jo ha muligheten til å bli gravid, og da håper jeg at letrozol hjelper. Letrozol skal hjelpe deg med El nevn det for legen din. Du bør kunne få resept for å sjekke det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå