Gå til innhold

2,5 åringen slår i sinne - jeg har mistet besinnelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet besinnelsen overfor 2,5åringen to ganger nå. Begge gangene skjedde da han uprovosert slo til meg i ansiktet skikkelig hardt. Jeg ble begge gangene sintere enn hva jeg trodde var mulig. Jeg brølte ut noe ala «hva er det du gjør!?» «du slår da ikke moren din» «det gjorde drit vondt!» «det er ikke lov å slå!» Jeg var rasende. Endte begge ganger med at han begynte å gråte. Jeg fortsatte å være sur i noen minutter før jeg fikk roet meg ned og snakket rolig til han. Begge ganger har han gitt meg klem etterpå, og ting har vært som vanlig i etterkant. 

Men jeg kan ikke miste besinnelsen sånn som dette. Er ikke redd jeg skal fysisk ta tak i han eller noe, men liker ikke at jeg roper høyt for å kjefte. Tror ikke det vil gjøre underverker med at han kan slå når han blir sint. 

Så jeg ønsker hjelp fra dere erfarne mødre. Hvordan ta fatt i at han kan slå ved sinne? Har fram til nå kun opplevd at han slår meg eller far. Oftest pappan, men det kommer nok av at han er litt strengere og en mindre «forhandler» enn meg. Far blir også sint når guttungen slår, kan kjefte høylytt, men han har ikke reagert så kraftig. 

Jeg skal bite tennene sammen og ikke eksplodere  dersom guttungen slår. (Gjør jo kjempevondt å få et hardt slag i ansiktet), men jeg må være rolig å sette en klar grense uten å kjefte og rope. 

Hva ville du gjort? Det er viktig å få bukt på dette tenker jeg. Hvordan skal vi forholde oss når han reagerer med å slå? Han kan være sint og rope / få raseriutbrudd uten å slå også, men det lar vi liksom bare fare over mens vi snakker rolig å anerkjenner at vi ser at han er sint. Trassalder er skikkelig tøft :( Frykter liksom at jeg skal få en gutt som blir større og starter å slå alle.. Det har blitt noe verre i siste halvåret etter at han fikk en lillebror. Vet alt er normalt sånn sett, men ønsker råd på hva vi nøyaktig skal gjøre. Hvordan reagere når han slår i sinne? 

På forhånd, takk for svar fra dere som deler erfaring :hjerte: 

Anonymkode: 981ef...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be han om å slå i puten om han er sint. Eller fortelle med ordene sine. (Vet ikke hvor mye språk han har). 

Gutten min er like gammel. Han slår for å få oppmerksomhet. Da tar jeg meg selv litt og distraherer med en aktivitet. Slår han meg slik at jeg får vondt så viser jeg at jeg blir lei meg. Da får jeg en nuss og kos. 

Slåingen eskalerte en periode når jeg og faren gikk fra hverandre. Men nå som det er roligere i huset og jeg har det fint så har slåingen stoppet.

Anonymkode: 43d81...705

Skrevet

Du må stoppe han når han slår, og si at dette er ikke lov. Vær alvorlig og tydelig med han når han slår. Jeg tror ikke det er så farlig om du blir sint som du tror, men det er jo bra om du holder deg litt rolig. Det viktigste er at du sier helt tydelig at det aldri er lov til å slå. Du kan ta han til side og sitte på gulvet eller sofa med han til han roer seg ned. Men ikke la det passere som ingenting har skjedd. Han må lære at dette ikke er lov, og det er viktig at han lærer det nå mens han er liten. 

Anonymkode: 4b3ba...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...