Leo Skrevet 3. november 2019 #21 Skrevet 3. november 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev jo at man for alt i verden skal klare seg selv. Så det er bedre at barna bor i et helseskadelig miljø som vil påvirke studieresultatene enn å bidra litt? Jeg kommer ikke til å be dem om noe. Vårt forhold er ikke på et sånt nivå. Jeg får pine meg gjennom studietiden og så skal de få nøyaktig det samme tilbake. Beskjed om at de skal klare alt selv fordi de er voksne. Anonymkode: b4c90...5b6 Da bør du jo kanskje ha i bakhodet at ut fra det du skriver om økonomien deres så har de sannsynligvis råd til å kjøpe seg hjelp og potensielt bruke opp mer eller mindre alt som du potensielt kunne arvet. De kan selvfølgelig også sørge for at du ikke arver noe som helst på andre måter ved for eksempel å gi bort det de i eier til gatekatter i Moskva eller noe annet mens de fremdeles er i live Endret 3. november 2019 av Leo 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #22 Skrevet 3. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det meningen at studenter skal lide i tre til fem år? Anonymkode: b4c90...5b6 Makan til klaging da. Du MÅ jo ikke studere i london, må du? Studer i en småby i Norge i stedet, så går det fint å leve på Lånekassen. Anonymkode: ed5ba...5ab 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #23 Skrevet 3. november 2019 2 timer siden, Leo skrev: Da bør du jo kanskje ha i bakhodet at ut fra det du skriver om økonomien deres så har de sannsynligvis råd til å kjøpe seg hjelp og potensielt bruke opp mer eller mindre alt som du potensielt kunne arvet. De kan selvfølgelig også sørge for at du ikke arver noe som helst på andre måter ved for eksempel å gi bort det de i eier til gatekatter i Moskva eller noe annet mens de fremdeles er i live Men det er noe annet med egen familie. Pleierne bare går igjen mens familie vil snakke og vise omsorg på en annen måte. Helt greit om jeg ikke får arv. Hadde jo visst at det var deres penger og dermed ikke føltes så bra. Anonymkode: b4c90...5b6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #24 Skrevet 3. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Makan til klaging da. Du MÅ jo ikke studere i london, må du? Studer i en småby i Norge i stedet, så går det fint å leve på Lånekassen. Anonymkode: ed5ba...5ab Men det blir ikke det samme. Ønsket å oppleve utlandet, lære bedre engelsk, studere ved toppskoler innen mitt felt osv 😕 men om dette blir livet mitt i 3 år eller mer flytter jeg nok tilbake neste år. Anonymkode: b4c90...5b6
dainty Skrevet 3. november 2019 #25 Skrevet 3. november 2019 Har masse sympati med OP. Bor i samme hus som en som røyker tobakk og hasj, og tidligere bodde en dame ved siden som røykte masse tobakk. Jeg ble dårlig og fikk en gang hosteanfall etter å ha snakket med henne. Slimhinnen min var sår konstant på en måte den ikke er lenger. Hun var snill, men er glad jeg ikke har en røyker ved siden av meg nå. Lukten og atmosfæren gjorde meg vill og gal. Det hjalp ikke om hun røykte inne eller ute; det var konstant.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #26 Skrevet 3. november 2019 7 minutter siden, dainty skrev: Har masse sympati med OP. Bor i samme hus som en som røyker tobakk og hasj, og tidligere bodde en dame ved siden som røykte masse tobakk. Jeg ble dårlig og fikk en gang hosteanfall etter å ha snakket med henne. Slimhinnen min var sår konstant på en måte den ikke er lenger. Hun var snill, men er glad jeg ikke har en røyker ved siden av meg nå. Lukten og atmosfæren gjorde meg vill og gal. Det hjalp ikke om hun røykte inne eller ute; det var konstant. Ja, det er helt grusomt. Folk forstår ikke hvor fælt det er med mindre de har vært der selv. Det er en så ekstremt dominerende lukt. Jeg får også vondt i halsen. Tror jeg er allergisk. Kan du flytte fra der du bor nå? Er vel ikke så vanskelig å finne bolig i Norge og de fleste røyker ikke heller? Du burde det, det er så grusomt å bo med røyk. Anonymkode: b4c90...5b6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #27 Skrevet 4. november 2019 På 3.11.2019 den 21.02, Leo skrev: Da bør du jo kanskje ha i bakhodet at ut fra det du skriver om økonomien deres så har de sannsynligvis råd til å kjøpe seg hjelp og potensielt bruke opp mer eller mindre alt som du potensielt kunne arvet. De kan selvfølgelig også sørge for at du ikke arver noe som helst på andre måter ved for eksempel å gi bort det de i eier til gatekatter i Moskva eller noe annet mens de fremdeles er i live Så lett er det ikke , og det er utrolig hvor mye rart noen skal gjøre for å passe på at ungene ikke får noe. I andre land er det enklere ,men vi har faktisk noe som heter pliktdelsarv her i Norge, og da skal du være veldig giret på at dine barn ikke skal arve noe. Anonymkode: b3601...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #28 Skrevet 4. november 2019 Sjekk om KFUK-hjemmet har ledig for langtidsleie. De har egne priser for studenter som bor der over en lengre periode. http://www.kfukhjemmet.org.uk/ Anonymkode: f71b6...b39
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #29 Skrevet 4. november 2019 Syns det er utrolig hvordan dere bagatelliserer røyklukt. Røyklukt er ikke bare "lukt", det er røykpartikler som man puster inn, det er altså snakk om passiv røyking som er helseskadelig! Hvor stor er åpningen mellom ditt rom og hennes rom ts? Er det mulig å tette det? Kan du poste et bilde av det så vi får se hvor stort det er? Og har du råd til å kjøpe en luftrenser? Det skulle ikke være vanskelig å få tak i i London da sikkert mange bruker dem der. Anonymkode: 6c520...4ed
Leo Skrevet 5. november 2019 #30 Skrevet 5. november 2019 På 3.11.2019 den 23.48, AnonymBruker skrev: Men det er noe annet med egen familie. Pleierne bare går igjen mens familie vil snakke og vise omsorg på en annen måte. Helt greit om jeg ikke får arv. Hadde jo visst at det var deres penger og dermed ikke føltes så bra. Anonymkode: b4c90...5b6 Det forutsetter jo bl.a. at egen familie bor i nærheten og har tid og lyst samt selvfølgelig at man ønsker det selv. Å få hjelp av andre enn egen familie kan i mange tilfeller være sterkt å foretrekke. Hvis man bruker pengene sine for å betale for privat hjelp så ansetter man selvfølgelig ett eller flere mennesker som kommer, eller er der, fast. Det er liksom litt av vitsen. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lett er det ikke , og det er utrolig hvor mye rart noen skal gjøre for å passe på at ungene ikke får noe. I andre land er det enklere ,men vi har faktisk noe som heter pliktdelsarv her i Norge, og da skal du være veldig giret på at dine barn ikke skal arve noe. Anonymkode: b3601...2ab Joda, det er veldig lett og man trenger ikke å være så veldig "giret". Det holder å ta noen enkle grep før man dør. Veldig mange av dagens godt voksne mennesker har bodd mange år av sine liv i hus og leiligheter hvor det ble røkt sigaretter innendørs for det er tross alt ikke så mange år siden de aller fleste sluttet med dette i Norge heller. Sigarettrøyk verken lukter godt eller er helsebringende og ingen vil vel tilbake dit, men å ikke holde ut noen uker eller måneder mens man leter etter et annet sted å bo og til med avbryte studiene blir å dra det litt langt. Kanskje spesielt når man har valgt å bo i en storby med alt det innebærer av luftforurensning etc. 1
kaleidoskop Skrevet 5. november 2019 #31 Skrevet 5. november 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Syns det er utrolig hvordan dere bagatelliserer røyklukt. Røyklukt er ikke bare "lukt", det er røykpartikler som man puster inn, det er altså snakk om passiv røyking som er helseskadelig! Hvor stor er åpningen mellom ditt rom og hennes rom ts? Er det mulig å tette det? Kan du poste et bilde av det så vi får se hvor stort det er? Og har du råd til å kjøpe en luftrenser? Det skulle ikke være vanskelig å få tak i i London da sikkert mange bruker dem der. Anonymkode: 6c520...4ed Det er ikke for å bagatellisere røyklukt. Jeg hater det, lukter surt og ekkelt. Prøver å unngå å henge jakken min ved siden av en røyker. Lukt smitter, og ja det klør i halsen, svir i øynene. Men hele holdningen til ts er litt ufin. Hun klager på foreldrene og forventer at de skal gi henne penger. Jeg har foreslått at hun kan spørre om lån i stede for å forvente at foreldrene bare skal gi penger. Det var ikke aktuelt, hun skal bare få... Hun vil også bo alene og ikke betale mindre i et kolle. Det lages problemer som faktisk kan løses. Selv uten å flytte til Norge. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #32 Skrevet 5. november 2019 6 hours ago, kaleidoskop said: Det er ikke for å bagatellisere røyklukt. Jeg hater det, lukter surt og ekkelt. Prøver å unngå å henge jakken min ved siden av en røyker. Lukt smitter, og ja det klør i halsen, svir i øynene. Men hele holdningen til ts er litt ufin. Hun klager på foreldrene og forventer at de skal gi henne penger. Jeg har foreslått at hun kan spørre om lån i stede for å forvente at foreldrene bare skal gi penger. Det var ikke aktuelt, hun skal bare få... Hun vil også bo alene og ikke betale mindre i et kolle. Det lages problemer som faktisk kan løses. Selv uten å flytte til Norge. De er millionærer men vil at datteren skal få skadet helsa si istedenfor å hjelpe henne. Anonymkode: 6c520...4ed
Gjest ana0603 Skrevet 5. november 2019 #33 Skrevet 5. november 2019 (endret) Jeg har det vanskelig for å forstå hvorfor det er så mange som tenker at røyk er plagsomt. Jeg hadde en pappa som røyket i leiligheten hele tiden mens jeg var liten, og det har aldri plaget meg. Jeg kan forstå om røyken kommer inn i øynene dine og du får tårer, men at det fortsatt plager deg når hun er i det andre rommet? Kanskje du har blitt innstilt av samfunnet til å tro at det er plagsomt, og da opplever du det sånn også? Er det placebo det kalles? 🙄 Endret 5. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #34 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, ana0603 said: Jeg har det vanskelig for å forstå hvorfor det er så mange som tenker at røyk er plagsomt. Jeg hadde en pappa som røyket i leiligheten hele tiden mens jeg var liten, og det har aldri plaget meg. Jeg kan forstå om røyken kommer inn i øynene dine og du får tårer, men at det fortsatt plager deg om hun er i det andre rommet? Kanskje du har blitt innstilt av samfunnet til å tro at det er plagsomt, og da opplever du det sånn også? Er det placebo det kalles? Du kan bli syk av det selv om du ikke merker det. Noen er mer sensitive og merker faktisk at passiv røyking er svært helseskadelig. "Passiv røyking er en kombinasjon av den røyken som kommer ut av den glødende delen av sigaretten, pipa eller sigaren, og den røyken som røykeren puster ut. Den røyken som kommer direkte ut i rommet, er mer giftig og skadelig enn den røyken som blir filtrert i lungene til røykeren og pustet ut. Ved passiv røyking kan du få i deg like mange helseskadelige stoff som om du hadde røykt selv. Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken." https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/passiv-royking-helseskader/ https://helsenorge.no/helse-og-miljo/passiv-royking Anonymkode: 6c520...4ed 1
Million Skrevet 5. november 2019 #35 Skrevet 5. november 2019 Hva om du spør foreldrene dine om et rentefritt studielån privat av dem? Kan de gå med på det, når det faktisk skal betales tilbake? Dere kan lage lånekontrakt og alt, og signere på, så blir det en ordentlig avtale. Dersom et slikt privat lån lar seg gjøre, kan du ha råd til å spe på et par-tre tusenlapper til i husleie i måneden gjennom studiene, sånn at du får leid deg et bedre sted å bo.
kaleidoskop Skrevet 5. november 2019 #36 Skrevet 5. november 2019 7 minutter siden, Million said: Hva om du spør foreldrene dine om et rentefritt studielån privat av dem? Kan de gå med på det, når det faktisk skal betales tilbake? Dere kan lage lånekontrakt og alt, og signere på, så blir det en ordentlig avtale. Dersom et slikt privat lån lar seg gjøre, kan du ha råd til å spe på et par-tre tusenlapper til i husleie i måneden gjennom studiene, sånn at du får leid deg et bedre sted å bo. Det har jeg allerede foreslått. Synes det er en god løsning (hvor foreldrene går med på det) Ts synes ikke det var en god ide. Og AnonymBruker mente at siden foreldrene var millionærer så skal man vist bare gi penger til barna sine. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #37 Skrevet 5. november 2019 Man kan ikke få alt man peker på her i livet. Så lenge det er nødvendig, bør du tåle litt røykelukt. Skikkelig i-landsproblem. Anonymkode: 97dc7...e19 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #38 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan ikke få alt man peker på her i livet. Så lenge det er nødvendig, bør du tåle litt røykelukt. Skikkelig i-landsproblem. Anonymkode: 97dc7...e19 "Den røyken som kommer direkte ut i rommet, er mer giftig og skadelig enn den røyken som blir filtrert i lungene til røykeren og pustet ut. Ved passiv røyking kan du få i deg like mange helseskadelige stoff som om du hadde røykt selv." Anonymkode: 6c520...4ed
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #39 Skrevet 5. november 2019 På 3.11.2019 den 20.01, AnonymBruker skrev: Snakket nettopp med lillesøsteren min som studerer i London. Hun bor billig på «dorms» rett utenfor London. Hun betaler 150pund i uken. Deler kun kjøkken. Ellers var det røykfritt der. Der var det mange ledige plasser. Hun fant det selv på nett. Hun får ikke en eneste krone i støtte fra familien og er 21 år gammel. Anonymkode: 6f16d...4b4 Når du er voksen, skal du vel klare deg selv. Ta deg en jobb i tillegg til studiene. Anonymkode: 64e6e...68f
pautina Skrevet 5. november 2019 #40 Skrevet 5. november 2019 Mener jeg leste at å bo i luftforurensning fra storby som f eks London tilsvarer opp mot 20 sigaretter om dagen.....mulig du burde velge en annen by om du er veldig redd for passiv røyking.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå