AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Bor i London og det var ekstremt vanskelig å finne et sted å bo til Lånekassen-priser. Jeg bor i en mørk kjeller og leier av en litt eldre dame som kjederøyker inne daglig. Visste ikke det da jeg var på visning. Foreldrene mine tjener rundt 5 millioner i året (til sammen) og har mange mill på konto men nekter å hjelpe fordi jeg er voksen og må klare alt alene. Hva skal jeg gjøre? Blir desperat av denne situasjonen. Studerer krevende fag og dette stjeler kreftene mine og konsentrasjonen min. Er så rasende på at jeg ikke har noen familie som gidder å bidra! Har prøvd alt, kontakte studentsamskipnader, ANSA, se på annonser osv men det er umulig å finne noe uten å betale blodpris. Blir gal! Bør jeg droppe studiene og dra hjem? Anonymkode: b4c90...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 Er forresten en jente på 23 år. Anonymkode: b4c90...5b6
Leo Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 Men hun kjederøyker vel ikke inne hos deg? Jeg har forståelse for at det ikke lukter særlig godt og at lukten helt sikkert kan kjennes i din del av huset også (Hvis det er virkelig ille burde du jo ha kjent det på visning også...), men det er ganske sikkert noe du kan leve med en stund til du finner noe annet og i hvert fall ikke grunn til å avbryte studiene. 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 Sett inn annonse selv? Foreldrene dine høres ikke helt gode ut. Anonymkode: 6c520...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, Leo skrev: Men hun kjederøyker vel ikke inne hos deg? Jeg har forståelse for at det ikke lukter særlig godt og at lukten helt sikkert kan kjennes i din del av huset også (Hvis det er virkelig ille burde du jo ha kjent det på visning også...), men det er ganske sikkert noe du kan leve med en stund til du finner noe annet og i hvert fall ikke grunn til å avbryte studiene. Det meste av studentboliger er okkupert på denne tiden så jeg må ut på det private og det er så mange som vil hit at så mange godtar å betale mye for dårlige boliger. Hun røyker på sitt rom og det er en åpen del øverst mellom mitt soverom og hennes del så alt siger rett inn til meg. Klærne mine og alt stinker. Hun hadde luftet godt på visning og jeg var så desperat at jeg uansett ikke tenkte på å se i taket og slikt men nå ser jeg jo hvor gult vegger og tak er. Anonymkode: b4c90...5b6
MollyJones Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 Fortsett å søk. Hør med de du studerer med. Heng opp lapper. Det kan godt hende du har godt av å klare deg sjøl. Så kom deg ut av selvmedlidenheten og ta tak! 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 6 minutter siden, MollyJones skrev: Fortsett å søk. Hør med de du studerer med. Heng opp lapper. Det kan godt hende du har godt av å klare deg sjøl. Så kom deg ut av selvmedlidenheten og ta tak! Skulle gjerne klart meg selv men det er jo helseskadelig å bo i passiv røyk. Det kommer rett inn naboveggen. Jeg får beskjed om at studentene selv er ansvarlig om å finne bolig. London er en av de dyreste byene i Europa og stort sett må man opp i minst 10 000 for et lite rom i kollektiv. Man må også betale flere måneders leie i depositum. Det går rett og slett ikke på Lånekassen. Jeg må bruke av pengene jeg jobbet for i sommer for å spe på gjennom året da jeg allerede nå betaler 7000 for å leie rommet og det går ikke med bare Lånekassen når man tenker på mobil, mat og alt annet man trenger. Er det meningen at studenter skal lide i tre til fem år? Anonymkode: b4c90...5b6
Ulven Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle gjerne klart meg selv men det er jo helseskadelig å bo i passiv røyk. Det kommer rett inn naboveggen. Jeg får beskjed om at studentene selv er ansvarlig om å finne bolig. London er en av de dyreste byene i Europa og stort sett må man opp i minst 10 000 for et lite rom i kollektiv. Man må også betale flere måneders leie i depositum. Det går rett og slett ikke på Lånekassen. Jeg må bruke av pengene jeg jobbet for i sommer for å spe på gjennom året da jeg allerede nå betaler 7000 for å leie rommet og det går ikke med bare Lånekassen når man tenker på mobil, mat og alt annet man trenger. Er det meningen at studenter skal lide i tre til fem år? Anonymkode: b4c90...5b6 Lånekassa ser ikke på om du bor i et dyrt eller billig område av England. Dessverre er det slik at har du valgt deg et studie som ligger i London, må du regne med å dekke en del av utgiftene selv. Datteren min studerer i England, og hun valgte et av de litt mindre studiestedene for å kunne overleve på studielån og det hun tjener i løpet av sommeren. Hun, som deg, kom inn i London, men valgte det bort. Kan du på noen måte dekke til det området som er åpent mellom rommene? Evnt kjøpe deg en luftrenser for å avhjelpe litt? Klærne dine bør du legge rett i tette plastbokser så fort de er vasket, og så tar du på rent tøy idet du går ut av boligen. Det hjelper iallefall litt på røyklukten. 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Skrevet 3. november 2019 Litt røyklukt burde du tåle frem til du evt finnet noe nytt. Ingen god grunn til å gi opp studiene. Tror foreldrene dine har rett i at du har godt av å klare deg litt selv. Og nei, du blir ikke syk av å være passiv røyker i et års tid. Anonymkode: 19726...4ee 6
Leo Skrevet 3. november 2019 #10 Skrevet 3. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne klart meg selv men det er jo helseskadelig å bo i passiv røyk. Det kommer rett inn naboveggen. Jeg får beskjed om at studentene selv er ansvarlig om å finne bolig. London er en av de dyreste byene i Europa og stort sett må man opp i minst 10 000 for et lite rom i kollektiv. Man må også betale flere måneders leie i depositum. Det går rett og slett ikke på Lånekassen. Jeg må bruke av pengene jeg jobbet for i sommer for å spe på gjennom året da jeg allerede nå betaler 7000 for å leie rommet og det går ikke med bare Lånekassen når man tenker på mobil, mat og alt annet man trenger. Er det meningen at studenter skal lide i tre til fem år? Anonymkode: b4c90...5b6 Ja, det er potensielt helseskadelig, men så lenge det er snakk om en kortere periode og det kun er snakk om kun en person som røyker så vil det nok ikke være farligere enn at fordelene må veies opp mot ulempene. Du har jo dessuten selv valgt å studere i London og jeg regner med at du visste på forhånd at det både er dyrt og vanskelig å skaffe bolig og at du ikke kan forvente samme standard som i Norge. Og at du må bruke av pengene du jobbet for i sommer er vel bare normalt så lenge du er student og jeg trodde vel faktisk at det var noe av poenget med sommerjobb. Uansett høres det vel ikke ut som om du akkurat lider, men det er nå en gang slik at studenttilværelsen ikke innebærer noe liv i luksus for de fleste. Tvert i mot er det en kort periode i livet hvor man gjerne har dårlig råd og bor og spiser litt dårligere enn man kunne ha tenkt seg. Men, som sagt, det er for en begrenset periode og det er helt frivillig. Noen vil vel kanskje også si at det er karakterdannende og en grei realitetsorientering for mange 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #11 Skrevet 3. november 2019 Snakket nettopp med lillesøsteren min som studerer i London. Hun bor billig på «dorms» rett utenfor London. Hun betaler 150pund i uken. Deler kun kjøkken. Ellers var det røykfritt der. Der var det mange ledige plasser. Hun fant det selv på nett. Hun får ikke en eneste krone i støtte fra familien og er 21 år gammel. Anonymkode: 6f16d...4b4 10
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #12 Skrevet 3. november 2019 Høres, ut som du kanskje må senke kravene dine. Du bor alene nå, kollektiv er et bra alternativ. Men da må du du dele bad og kjøkken. Du får kjenne om det veier opp for røyklukt. Selv hater jeg røyk og hadde heller bodd trangt. Synes også det er rart du ikke kjente det på visningen, men men. Foreldrene dine høres veldig fornuftig ut. På tide å klare seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #13 Skrevet 3. november 2019 Dette er en av grunnene til at jeg valgte å studere i en småby. Flere hybler å velge mellom, og mye billigere! Velger man å studere i en storby, så må man være forberedt på at det kan bli dyrt. Anonymkode: f556f...7fa
Kaisada Skrevet 3. november 2019 #14 Skrevet 3. november 2019 Dine foreldre bodde nok i leil i aktiv røyk i studietiden, så de smiler nok bare og nikker anerkjennende til hverandre i det du legger på telefonrøret etter å ha klagd din nød. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #15 Skrevet 3. november 2019 21 minutter siden, kaleidoskop skrev: Høres, ut som du kanskje må senke kravene dine. Du bor alene nå, kollektiv er et bra alternativ. Men da må du du dele bad og kjøkken. Du får kjenne om det veier opp for røyklukt. Selv hater jeg røyk og hadde heller bodd trangt. Synes også det er rart du ikke kjente det på visningen, men men. Foreldrene dine høres veldig fornuftig ut. På tide å klare seg selv. Når studielånet på ingen måte følger prisene på alt annet og over halvparten av studenter får hjelp av foreldre synes jeg det er dårlig å ikke bidra. Er det bedre at jeg bor ute også bare fordi man skal klare seg selv for enhver pris? Høres jo fint ut men i realiteten blir det ganske annerledes. Det er vel rett og rimelig at de også skal klare seg selv når de blir gamle og trenger hjelp til ditt og datt? Anonymkode: b4c90...5b6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #16 Skrevet 3. november 2019 18 minutter siden, Kaisada skrev: Dine foreldre bodde nok i leil i aktiv røyk i studietiden, så de smiler nok bare og nikker anerkjennende til hverandre i det du legger på telefonrøret etter å ha klagd din nød. Og det vet vi alle nå at er helseskadelig så det er ikke så mye å le av at ens eget avkom kan bli syk og sliter med å følge studiene pga dårlig inneluft. Anonymkode: b4c90...5b6
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #17 Skrevet 3. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når studielånet på ingen måte følger prisene på alt annet og over halvparten av studenter får hjelp av foreldre synes jeg det er dårlig å ikke bidra. Er det bedre at jeg bor ute også bare fordi man skal klare seg selv for enhver pris? Høres jo fint ut men i realiteten blir det ganske annerledes. Det er vel rett og rimelig at de også skal klare seg selv når de blir gamle og trenger hjelp til ditt og datt? Anonymkode: b4c90...5b6 Hvorfor skal du bo ute? Du har jo et sted å bo... Og du kan jo ha i baktankene på hvor mye hjelp du fikk nå når de blir gamle. Hvis det er noe du føler på. Hva med å be om et lån fra dem? Det er mye hyggeligere å hjelpe barn som ikke krever. Mulig du får pengene til slutt, men da presenterer du det som om du har ambisjoner om tilbakebetaling
Kaisada Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det vet vi alle nå at er helseskadelig så det er ikke så mye å le av at ens eget avkom kan bli syk og sliter med å følge studiene pga dårlig inneluft. Anonymkode: b4c90...5b6 Ikke jeg som ler, det er foreldrene i så fall.😉
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 8 minutter siden, kaleidoskop skrev: Hvorfor skal du bo ute? Du har jo et sted å bo... Og du kan jo ha i baktankene på hvor mye hjelp du fikk nå når de blir gamle. Hvis det er noe du føler på. Hva med å be om et lån fra dem? Det er mye hyggeligere å hjelpe barn som ikke krever. Mulig du får pengene til slutt, men da presenterer du det som om du har ambisjoner om tilbakebetaling Du skrev jo at man for alt i verden skal klare seg selv. Så det er bedre at barna bor i et helseskadelig miljø som vil påvirke studieresultatene enn å bidra litt? Jeg kommer ikke til å be dem om noe. Vårt forhold er ikke på et sånt nivå. Jeg får pine meg gjennom studietiden og så skal de få nøyaktig det samme tilbake. Beskjed om at de skal klare alt selv fordi de er voksne. Anonymkode: b4c90...5b6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Du kan begynne å røyke selv? Da kjenner du ikke så mye til røyklukt. Røyk er billig i England. Anonymkode: f2c29...8c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå