Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ga du ditt barn mobiltlf?

Eller når kommer han/hun til å få?

Har en gutt på snart ni år. Ønsker seg mobil.

Er noen i klassen hans som har allerede.

Syns det er litt tidlig eg.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at barn under 12 år får mobiltelefon, men jeg er også oppmerksom på at det er umulig å være konsekvent mht en slik aldersgrense. Det er MANGE andre ting som spiller inn.

Hos oss fikk det yngste barnet telefon først. Da var barnet 8 år. Det eldste mente det ikke hadde behov for det. Nå har imidlertid det barnet også fått.

Det yngste har vært flink til å begrense bruken. Og i realiteten brukes telefonen som en spill maskin hjemme.

Det eldste gikk fullstendig amok og kjøpte ringetoner, spill og annet for 600,- iløpet av første uka. Da barnet oppdaget dette var det helt fra seg og det måtte flere dagers trøst til for at dette skulle "glemmes". Samtidig er det det eldste barnet som idag bruker telefonen, i hovedsak til SMS.

Jeg tror det å ha mobiltelefon er en noe vi foreldre lar oss forlede til å kjøpe basert på påstander om at andre har det. Det er godt mulig de andre virkelig har det, men utifra min erfaring blir telefonen ikke brukt. For de yngste er det er bare et samtaleemne i friminuttet på skolen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ingen erfaring siden jeg ikke er voksen, og ikke har barn. Det eneste jeg kan si er at jeg var 14 år da jeg fikk min første mobiltlf, og synes det var passe tidlig. Jeg synes det er en negativ utvikling når 8-9 åringer får sin egen mobiltlf. Men hver og en har jo egne grenser, og samfunnet blir jo mer og mer digitalt og mobilt. :)

Gjest vbgbfdhgf
Skrevet

ungene mine på 7 og 9 har gamle brukte mobiler uten penger på kortet,de bruker den bare til å spille på,vi bruker den ikke som en trygghet eller noe sånt.

den blir liggende hjemme hver gang de går ut også avtaler vi heller hvor de skal og når de skal være hjemme.

Mobilen kan fort bli en falsk trygghet.

Gjest lilletroll
Skrevet

Når barnet vårt selv kan betale sine egne regninger skal hun få lov til å ha mobiltelefon. Ikke før!

Gjest sandra++
Skrevet

min sønn er 8 år, maser litt om mobil, siden 3 i klassen har-jeg har sagt vi får se når han er 10 år-foreløpig gotar han det svaret :-)

For min del går det litt på at vi må lære og stole på barna,tenker da på at de ikke er tilgjengelige alltid-og må ta ansvar for regler vi har satt uten at vi skal ringe dem og minne de på det.

Skrevet

syntes det er helt greit at ungene har mobiltelefon. er alene med to barn, og de har forskjellige aktiviteter de er på, men jeg kan bare være et sted.....

Da er det en tryghet at en bare kan ringe dem, eller de meg hvis det skjer noe uforusett.

Minsten er 8 år..

Min mening da.....

:oops:

Skrevet

Jeg er helt enig i at mobilen er et greit hjelpemiddel.Min på 9 år har en,og jeg synes det er lettere på mange måter at hun har den.

Skrevet

Jeg fikk mobil da jeg var 12 år.

Gjest Gjesta
Skrevet

Begge mine har mobil, men bare elleveåringen får bruke sin. Syvåringen sin (!) (som han fikk av en annen enn meg :evil: ) ligger godt bevart minst til han går i fjerde og skal begynne å være litt alene hjemme før og etter skoletid.

Skrevet

hei

jeg hadde tenkt og si litt men de andre her har sakt det jeg tror svaret her blir summen av det de har sakt i tråden

de fleste barn jeg kjenner som har mobiltelefon må tjene eller bruke lommepengene til ringekort jeg syns det er bedre en og vnete til de tjener penger til og betale regninger selv som noen sier, jeg mener man må ta hensyn til miljøet også og til hvorvidt kammeratene til barnet har det og mye kommunikasjon ksjer jo om mobiltelefonen og man må og ta hensyn til modenheten til barnet

jeg syns og 9 år er tidlig vis det ikke er spesielle grunner til det

hilsen

Skrevet

Takker for svar dere! :)

Skal lese den andre tråden også...

Sambo syns det er helt greitt at han skal få mobil, eg tenker at når han er 13 år, da er det greitt..

Så det blir nok en diskusjon i heimen..... :wink:

Strengt tatt så syns eg ikke han har bruk for mobil nå, eneste når han er ute og leker, og går et stykke avgårde, så kunne det jo vært greitt å få tak i han om det skulle være noe, men ellers så er det jo ingen han trenger å ringe til sånn sett....

Gjest Violetta
Skrevet

For det første er det foreldre som skal bestemme når barnet skal ha mobiltelefon. At andre kjøper mobil til barn synes jeg er direkte frekt fordi det er en stor avgjørelse å ta.

Jeg synes det kan variere litt når barnet er moden for mobiltelefon. Min niåring er ikke klar for det. Jeg tror heller ikke noen i klassen hennes har fått noen mobil enda.

Gjest tin tin
Skrevet

Min eldste fikk mobil som syvåring.

Han bruker den som vekkeklokke og er en hjelp når han er litt langt unna. Jeg kan ringe ham i steden for å kjøre rundt å lete etter ham...

Han bruker også sms-en noe som er en oppfordring for ham å ta i bruk skrive og lesekunskaper.

Jeg hadde ikke latt ham fått den om jeg ikke viste at han klarte å ta vare på den. og om han mister den vet jeg at han har vært VELDIG uheldig- for han er veldig annsvarsfull og det syns jeg de skal få belønning for.

(ikke nødvendigvis en mobiltelefon) men i vårt tilfelle har det nå passet slik..

Han har et normalt og avslappet forhold til den. Jeg tror faktisk det er en fordel at han har fått den nå og ikke når det blir en "motesak" som alle i gjengen har..

Gjest Gjesta
Skrevet

Min kusine fikk mobiltelefon til 9årsdagen - og den brukes stort sett bare til å spille på - sjelden til å skrive meldinger og ringe med. Virker egentlig som om mobiltelefon var mye mer stas FØR hun fikk en selv...og nå er hun 10 år!

K

Skrevet
Min eldste fikk mobil som syvåring.

Han bruker den som vekkeklokke og er en hjelp når han er litt langt unna. Jeg kan ringe ham i steden for å kjøre rundt å lete etter ham...

Han bruker også sms-en noe som er en oppfordring for ham å ta i bruk skrive og lesekunskaper.

Jeg hadde ikke latt ham fått den om jeg ikke viste at han klarte å ta vare på den. og om han mister den vet jeg at han har vært VELDIG uheldig- for han er veldig annsvarsfull og det syns jeg de skal få belønning for.

(ikke nødvendigvis en mobiltelefon) men i vårt tilfelle har det nå passet slik..

Han har et normalt og avslappet forhold til den. Jeg tror faktisk det er en fordel at han har fått den nå og ikke når det blir en "motesak" som alle i gjengen har..

hei

det der har jeg også tenkt på og det er det jeg mente med og se an modenheten, jeg vet og om en som fikk tidlig det var på grunn av tryggheten han har adhd

hilsen

Skrevet
For det første er det foreldre som skal bestemme når barnet skal ha mobiltelefon. At andre kjøper mobil til barn synes jeg er direkte frekt fordi det er en stor avgjørelse å ta.

Jeg synes det kan variere litt når barnet er moden for mobiltelefon. Min niåring er ikke klar for det. Jeg tror heller ikke noen i klassen hennes har fått noen mobil enda.

hei

jeg vil si først at det som tex skrev at hun har hat en tråd om det her tidligere det er guttens far som har kjøpte den mobiltelefonen men han tok det ikke opp med henne først

jeg er også enig i det at man skal se an modenheten og jeg er og enig i det med motegreien

hilsen

Skrevet

Min eldste er bare 3 år enda, så jeg behøver egentlig ikke tenke på det på mange år enda. Men vet at mange får veldig tidlig, men jeg vil vente til hun ihvertfall er 10-12 år.

Skrevet
Min eldste er bare 3 år enda' date=' så jeg behøver egentlig ikke tenke på det på mange år enda. Men vet at mange får veldig tidlig, men jeg vil vente til hun ihvertfall er 10-12 år.[/quote']

hei

jeg syns det er tidlig og ta et slikt valg nå, du vet ikke mye om hvorda nting utvikeler seg på så lang tid fram i tid

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...