Gå til innhold

Selge hus med tap eller leie ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet for snart et år siden fra hus til leilighet fordi vi ville ha ting enklere og bo mer sentralt. Vi var lei av alt vedlikeholdet som følger med et hus med stor hage og andre bygninger. På grunn av negative omtaler av kommunen i avisen og flere bomstasjoner er der ikke lenger så attraktivt å bo i kommunen. Vi har derfor ikke fått solgt etter å ha prøvd i nesten et år. Vi har nå kommet til et punkt hvor vi enten må dumpe prisen, eller må leie ut i påvente av at markedet kanskje snur. Vi har for lengst flyttet til ny bolig og det begynner å bli dyrt å betale for to boliger.

Prisantydning på boligen var 3,8 når vi la den ut. Vi ser for oss å legge den ut for 3.35 for å få flere interesserte. Vi hadde egentlig håpet å få mer for boligen, men det renner ut penger hver måned vi sitter med den uten å leie den ut. Boligen er snart 20 år gammel og etter hvert vil det kanskje bli mer aktuelt å bytte ut kjøkken og baderom. Vi har også begynt å få litt problemer med fukt i en vegg, men dette er ikke noe kritisk ennå fordi det er i uisolert kjellerbod. Man vet imidlertid ikke om dette kan utvikle seg videre.

Spørsmålet er om det er lurt å selge nå med tap i forhold til alt vi har påkostet boligen de 7 årene vi har eid den eller om vi skal prøve å leie ut et eller to år for å se om markedet snur seg?

Anonymkode: b144f...5c8

Skrevet

Askøy?

Anonymkode: 7d432...499

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er leiemarkedet der boligen ligger? Har dere regnet på hvordan utleie vil slå ut for dere?

Personlig ville jeg nok solgt med tap. Eller ... Jeg ville solgt boligen før jeg kjøpte leiligheten. Men det ville kanskje blitt samme resultat i dette tilfellet.

Anonymkode: ed864...a21

• Liker 2
Skrevet

Husk at dere må betale skatt av leieinntektene hvis dere velger å leie ut boligen. 

Skrevet

Var prisen dere satte på boligen realistisk ift nabolaget eller ble megler litt for optimistisk? (Jeg er på utkikk etter bolig og ser at det er mange boliger som er overpriset og dermed blir liggende lenge på Finn.no før prisene dumpes.)

Er det marked for å leie ut? Vil dere gå i null eller taper dere på det hver måned ved utleie?

Anonymkode: 43b8e...0ce

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye vi sitter igjen med for utleie. Kommer an på markedet. Vi håper å gå i 0 i forhold til utgifter pr måned, men vi må betale skatt også på utleie og 20 eller 25 prosent skatt når vi selger dersom vi har tjent på salget, så det er ikke sikkert vi vil tjene noe. Kommer også an på vedlikehold og slike ting i utleie perioden hvor mye det blir. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor mye vi sitter igjen med for utleie. Kommer an på markedet. Vi håper å gå i 0 i forhold til utgifter pr måned, men vi må betale skatt også på utleie og 20 eller 25 prosent skatt når vi selger dersom vi har tjent på salget, så det er ikke sikkert vi vil tjene noe. Kommer også an på vedlikehold og slike ting i utleie perioden hvor mye det blir. 

Dere slipper å skatte for en eventuell salgsgevinst hvis dere selger mer enn 12 måneder siden dere flytta. 

Anonymkode: 2d93d...bbf

Skrevet

Dere har et hus, enebolig, fra 1999, og med takst på 3,8 mil. Hmm jeg tror jeg ville leid ut og ventet på oppsving. Jo mindre det er virkelig liten og fraflyttet kommune eller veldig kjip beliggenhet på huset, som rett ved motorvei f.eks. Rett og slett fordi jeg tror det er få plasser i Norge der prisene ikke går opp, og denne prisen virker lav? Men kan hende jeg tar feil. :) 

Anonymkode: c29a8...e0e

Skrevet
5 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Husk at dere må betale skatt av leieinntektene hvis dere velger å leie ut boligen. 

Og hvis det er eiendomsskatt der, så er grunnlaget for beregning veldig høyt på sekundærboliger.

Anonymkode: 76281...def

Skrevet

Hva leies tilsvarende objekter ut for? Om dette dekker lån, skatt og eventuelt vedlikeholdskostnader ville jeg definitivt leid ut heller enn å selge med tab, selv om jeg gikk bittelitt i minus hver måned.

Anonymkode: 85133...1ec

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere slipper å skatte for en eventuell salgsgevinst hvis dere selger mer enn 12 måneder siden dere flytta. 

Anonymkode: 2d93d...bbf

Feil. Du må ha bodd i huset minimum 12 måneder siste 24 månedene før huset selges for at gevinsten skal være skattefritt. 

Anonymkode: 25825...40d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...