AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Trenger litt råd. Flyttet inn i leiligheten jeg leier for en uke siden. Utleierne bor i leiligheten over og har 3 barn. De er veldig hyggelige, men problemer er altså bråket. Barna starter å løpe og hoppe over gulvet i seks-tiden om morgenen og holder det gående til nitiden på kvelden. De bruker også noe som høres ut som et rullebrett inne, selv på søndag morgen. Når jeg var på visning fortalte utleier at det var så rolig å bo der, men realiteten er helt motsatt. Jeg har full forståelse for at barn lager lyder, men synes situasjonen er helt ekstrem. Synes situasjonen er ubehagelig, så tenker å si opp leiligheten (tre måneder oppsigelse). Føler jeg ikke kan klage på bråket, siden de eier huset, og tenker dette vil skape dårlig stemming, slik at det er bedre å bare leie noe annet. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? er det jeg som er urimelig? Anonymkode: 9d31c...724 1
Gjest Chroma Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 Hvis det er uholdbart for deg ville jeg også sagt opp og funnet noe annet. Det er viktig å trives der man bor.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 Si opp! Det blir ikke bedre. Anonymkode: 902cd...c58
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 Tenker jeg bør legge til at jeg bor og leier her grunnet midlertidig vikariat, så det er maks et år jeg skal bo i denne byen. -TS Anonymkode: 9d31c...724
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 Bedre å si opp. Slitsomt både for deg som må høre på og dem som evt må bruke tid og krefter på å hysje i sitt eget hus. Anonymkode: 2df06...51b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker jeg bør legge til at jeg bor og leier her grunnet midlertidig vikariat, så det er maks et år jeg skal bo i denne byen. -TS Anonymkode: 9d31c...724 Da må du se om du syns det er verdt det. Et år med tidlig oppvåkninger og vansker med å slappe av i eget hjem. Anonymkode: 902cd...c58
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 Takk for svar. Kommer nok til å si opp leiligheten. Hvis dere var i samme situasjon; ville dere ha forklart til utleier hvorfor man sier opp etter så kort tid? regner med jeg får spørsmål om hva som er årsaken.. Anonymkode: 9d31c...724
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Kommer nok til å si opp leiligheten. Hvis dere var i samme situasjon; ville dere ha forklart til utleier hvorfor man sier opp etter så kort tid? regner med jeg får spørsmål om hva som er årsaken.. Anonymkode: 9d31c...724 Ja jeg ville sagt hva problemet var. Tenk på de som kommer etter deg. Utleier vil kanskje isolere leiligheten hvis de får en tilbakemelding på hva som er galt. Hvis du ikke sier noe vil de heller ikke kunne rette opp i problemet. Anonymkode: 14c99...43e 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Skrevet 3. november 2019 Burde du ikke først prøve å snakke med de som bor over deg? De burde jo klare å få ned lydnivået litt, f.eks. ved å få barna til å slutte å bruke rullebrettet inne og roe aktivitetsnivået litt på morgenen. Anonymkode: 5cb54...809 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #10 Skrevet 3. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Kommer nok til å si opp leiligheten. Hvis dere var i samme situasjon; ville dere ha forklart til utleier hvorfor man sier opp etter så kort tid? regner med jeg får spørsmål om hva som er årsaken.. Anonymkode: 9d31c...724 Ja her syns jeg du bør forklare årsaken og det bør di vise forståelse for. Anonymkode: 09e6d...746
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #11 Skrevet 3. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Kommer nok til å si opp leiligheten. Hvis dere var i samme situasjon; ville dere ha forklart til utleier hvorfor man sier opp etter så kort tid? regner med jeg får spørsmål om hva som er årsaken.. Anonymkode: 9d31c...724 Ja, det ville jeg. Ville bare sagt at det var mer lytt enn du hadde sett for deg, og det dessverre blir litt for mye støy med barna som er så aktive. Og at det er bedre du finner en annen plass å bo enn at du skal be de roe seg, siden det er deres hjem først og fremst. Kanskje han/hun da prøver å finne en løsning, ellers så forstår de nok det og vil ikke ha noe hard feelings. Anonymkode: 409ef...cc6 8
Kaisada Skrevet 3. november 2019 #12 Skrevet 3. november 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger litt råd. Flyttet inn i leiligheten jeg leier for en uke siden. Utleierne bor i leiligheten over og har 3 barn. De er veldig hyggelige, men problemer er altså bråket. Barna starter å løpe og hoppe over gulvet i seks-tiden om morgenen og holder det gående til nitiden på kvelden. De bruker også noe som høres ut som et rullebrett inne, selv på søndag morgen. Når jeg var på visning fortalte utleier at det var så rolig å bo der, men realiteten er helt motsatt. Jeg har full forståelse for at barn lager lyder, men synes situasjonen er helt ekstrem. Synes situasjonen er ubehagelig, så tenker å si opp leiligheten (tre måneder oppsigelse). Føler jeg ikke kan klage på bråket, siden de eier huset, og tenker dette vil skape dårlig stemming, slik at det er bedre å bare leie noe annet. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? er det jeg som er urimelig? Anonymkode: 9d31c...724 Er du student kan du jo si noe om at du trenger langt mer ro for å kunne studere og at du synes det er forferdelig vanskelig å si opp leil. eller du kan si at din livssituasjon har endret seg og at du må flytte nærmere ett eller annet. Ny jobb, syke foreldre el.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #13 Skrevet 3. november 2019 Hei 😊 Jeg er utleier og leier ut sokkelleiligheten vår til en person. Vi har to små barn som står opp tidlig, og jeg vet at det høres relativt godt når de løper over gulvet på stuen (har testet før vi leide ut). Vi tenker at leietaker også skal trives i egen bolig, og at dette er en gylden mulighet å lære barna å ta hensyn til andre. Vi gjør det derfor slik at når de står opp kl 6 på lørdag og søndag går vi enten i kjellerstuen eller på lekerommet på loftet. På den måten blir ikke leietaker forstyrret tidlig på morgenen og barna kan leke eller se tv feks. Kanskje det kan være en løsning hos dere og? Tenker at du burde ta det opp med utleier før du sier opp. Det kan hende at de ikke vet hvor lytt det er, og kan dempe seg litt når de får høre om problemet. Er de ikke interessert i å bidra til å løse problemet så kan du jo si opp. Lykke til 😊 Anonymkode: 56d47...441 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #14 Skrevet 3. november 2019 Jeg ville tatt det opp med utleier. Det høres jo ganske korttenkt ut å la barna holde på slik, og kanskje de rett og slett ikke er klar over hvor mye lyder dette skaper ned til deg. Uansett blir det jo slik at om du sier i fra i forbindelse med oppsigelse, eller i forkant, så skal du og utleier være tett på hverandre i noen måneder fremover. Om det kan gi deg et mer stabilt leieforhold å gi beskjed , og utleier tar hensyn, så er et jo bedre for deg å slippe å måtte finne noe nytt, og for utleier å måtte finne en ny leietaker. Anonymkode: 9df09...e6f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #15 Skrevet 3. november 2019 Gode råd dere kommer med. Jeg kommer til å forklare på en høflig måte overfor utleier hvorfor jeg sier opp leiligheten. Håper at utleier da forsøker å redusere støynivået noe ut oppsigelsestiden. Samtidig tenker jeg jo at det er meget spesielt å la barna sine kjøre rullebrett inne klokken seks på en søndag morgen? Og at dette burde være en selvfølgelighet 🧐 Anonymkode: 9d31c...724 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #16 Skrevet 3. november 2019 Jeg vet at forrige leietaker ikke bodde her så lenge, og har mine mistanker om at vedkommende flyttet av samme grunn.. -TS Anonymkode: 9d31c...724
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #17 Skrevet 3. november 2019 Urimelig er det iallefall ikke. Det er en ærlig sak at det bråker for mye til at du trives. Anonymkode: fb4cf...99f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 Jeg holder på å flytte av samme grunn, bare at jeg trodde jeg skulle holde ut de 3 årene jrg planla å bo her. Har nå gått 8 måneder og jeg flytter inn i en ny leilighet neste uke, dessverre tror jeg at jeg har tatt en eller annen stresskade av dette her og har vært minst mulig i eget hjem. Utleier mener at bråk og "familieliv" til 20-21 er normalt og de har ikke tenkt å gjøre noe. Anonymkode: 327a8...e97
Clefable Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 Jeg ville kanskje tatt det opp og prøvd å løse situasjonen med utleieren først. Det er ikke sikkert de er "klar over" hvor høylytt det faktisk er! Og hva sier kontrakten din? Noen leie-kontrakter er vel slik at ingen av partene kan si opp før en viss periode har gått, ofte 9 måneder med 3 måneders oppsigelsestid (så minimums leieperiode blir på 1 år).
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Hvis du har fremhevet ovenfor utleier at det er viktig for deg å ha det stille og rolig uten masse lyder, og utleier har sagt at det er rolig uten lyder, så har han jo solgt en vare som ikke er som lovet. Tror kanskje du skal sjekke ut dine rettigheter. Men er usikker, da utleier har veldig mange rettigheter, altfor mange i dag. Det er trist, og også en av grunnene til at så mange nordmenn ønsker å eie sitt eget. Anonymkode: 2837e...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå