Gå til innhold

Sliter med å håndtere 3-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er trass (selvstendighet) og alt det der, men jeg holder på å bli sprø. Og mye av det er bare tull som det ikke går an å fikse med litt pedagogisk snakk. Han har ikke noe særlig sinneutbrudd, men skal krangle om ALT. Selv om vi forbereder, forklarer osv. Det hjelper ikke å si at "om 5 minutter så skal vi pusse tenner", for når de 5 min har gått så blir det like fullt krangel. Jeg kan forklare karius og baktus og tennene som blir ødelagt med det hjelper ikke lenger. Jeg foreslår å gå ut å leke, men han nekter, omtrent bare si nei for å si nei føler jeg. Ok. Så en en liten stund senere når jeg står midt i matlaging så skal han plutselig ut likevel og blir sur når jeg sier at nei det passer ikke nå. Jeg blir rett og slett sprø! Noen tips?? GÅR DET OVER?

Anonymkode: adfd8...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi han valg når det er noe du vil skal gjennomføres. Hvis du tenker at han bør ta en tur ut. Si nå skal vi ut og ta han med for å kle på. Slår han seg vrang så klarer du allikevel å holde fast og kle på en 3åring. Trenger ikke å holde på med pedagogsnakk for alt som skal skje. Noen ganger så er det bare slik det er. Barn har ikke vondt av at foreldrene bestemmer. Etter hvert vil det bli mindre tull, da han skjønner at han ikke kommer noen vei. Så får du heller gi han valg på mindre viktigere ting. Og har han tatt en valg, så er det greit at de lærer konsekvensene, og at ting ikke kan endres på 1,2,3. Så får det bare bli litt trassing en stund.

Greit at du forbereder, men er ikke dermed sagt at barnet har lyst til å gjennomføre det som skal skje. Men det må skje allikevel. Tøft en periode, men som sagt vil han skjønne det etterhvert.

Anonymkode: 5692c...330

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...