AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #1 Del Skrevet 3. november 2019 Hei! Jeg føler meg såret, og trenger å høre om jeg har god grunn til det, eller om jeg bare er teit. Jeg skal gifte meg i november, med en mann jeg har vært sammen med i mange år og som familien min kjenner godt. Vi landet til slutt på at vi ville ha et lite og enkelt bryllup, med kun nærmeste familie. Vi har stor utvidet familie og stor vennekrets begge to, så det hadde blitt veldig mye planlegging og styr hvis vi hadde valgt å invitere alle. Ingen av oss liker å ta for mye plass og være i fokus, så derfor landet vi på et mindre bryllup. Vi blir allikevel nesten 30 stk i dette lille bryllupet, for de nærmeste er foreldre, steforeldrene, søsken, stesøsken, nevøer og nieser + forlovere med partnere og barn. Alle de inviterte har takket ja til å komme, utenom den ene søsteren min, som er i midten av 20-årene (jeg er helt i starten av 30-årene selv). Hun studerer en del timer unna, men er til vanlig gjerne på besøk hos begge foreldrene våre én gang i måneden. Jeg bor ganske nærme begge foreldrene våre. Nå har hun ikke tenkt til å komme på besøk i november overhodet, og skylder på eksamen og lang reisevei. Jeg skjønner på en måte dette, men den eksamen hun har rundt denne tiden, er en hjemmeeksamen som begynner én uke før bryllupet mitt, og skal leveres én uke etter. I tillegg har lang reisevei ikke stoppet henne fra å komme på besøk tidligere. Det virker som om hun ikke tenker bryllupet mitt er noe "big deal" fordi det ikke er et storslagent og dyrt bryllup. Er dette dårlig gjort av søsteren min, eller er det forståelig? Anonymkode: c9b5a...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 3. november 2019 Populært innlegg #2 Del Skrevet 3. november 2019 Du gifter deg med mannen du elsker, dere skal ha akkurat det bryllupet dere ønsker, nesten alle de inviterte kommer. Også velger du å henge deg opp i den ene personen som ikke kommer. Her synes jeg du skal gå noen runder med deg selv og glede deg over alt det gode som skjer i livet ditt nå. Og så sier du til søsteren din at hun vil bli savnet og at du skal sende henne en bit av bryllupskaka som hun kan kose seg med i eksamensskrivinga og at du gleder deg til å se henne til jul. 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #3 Del Skrevet 3. november 2019 Jeg forstår godt at du bli lei deg, et bryllup er en stor begivenhet og jeg hadde gjort så og si hva som helst for å komme i bryllupet. Det er jo ikke snakk om et bryllup til en bekjent, men til sin egen søster. Samtidig er det jo dårlig timing å ha bryllupet midt i eksamensperioden hennes og det er jo på en måte forståelig at hun ikke ønsker å bruke flere dager av de to ukene hun har til hjemmeeksamen på å reise og være i bryllupet. Så jeg ser begges sider, men forstår at du er skuffet. Visste du ikke om at hun hadde eksamensperiode når du planla bryllupet? Anonymkode: 5a43b...dcb 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ginny Skrevet 3. november 2019 Populært innlegg #4 Del Skrevet 3. november 2019 Hun skal ha eksamen, ikke slenge rundt hjemme og se på TV. Jeg har selv fått eksamen «ødelagt» av et nært familiemedlem som insisterte på å feire noe på absolutt verste tidspunkt for meg, endte med å måtte ta den opp igjen. Eksamenstid er vanskelig å forstå for de som ikke har vært der selv. Å bli snurt for at noen ikke tar flere dager ut av en hjemmeeksamen for å dra i bryllup er jo bare teit, du visste vel at hun var student? 64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 Populært innlegg #5 Del Skrevet 3. november 2019 Eksamen er absolutt gyldig grunn til å melde avbud i bryllupet ditt. Anonymkode: 808b0...e8c 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 3. november 2019 #6 Del Skrevet 3. november 2019 Jeg synes det er litt rart, men har dere et godt forhold til hverandre fra før? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Del Skrevet 3. november 2019 Er det lenge siden du inviterte henne, eller har bryllupet blitt planlagt ganske nylig? Anonymkode: 71bd9...ef1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Del Skrevet 3. november 2019 Jeg forstår begge to. Samtidig synes jeg bryllup begynner å miste sin mening. Sjansen for at dere skiller dere er veldig stor. Jeg hadde derfor aldri prioritert et bryllup over en eksamen. Men for folk som fortsatt ser på bryllup som en big deal, de skjønner jeg blir skuffa. Jeg skjønner bare ikke denne tradisjonen? De aller fleste står jo og lyver til hverandre foran en prest, med hånda på Bibelen i kirkerommet. "Lover å elske deg til døden skiller oss". Nei, man elsker hverandre bare til kjærligheten tar slutt, enkelt og greit. Anonymkode: bb44d...45c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Del Skrevet 3. november 2019 Veldig forståelig siden bryllupet deres er midt i en hjemmeeksamen hun har. Da mister hun i prinsippet tre fulle studiedager på reise og levering. Jeg skal gifte meg neste år, og har planlagt dagen ut fra mine søskens ønsker siden de studerer og er aktiv i idrett mange helger. Hadde jeg likevel lagt bryllupet på en helg de ikke kunne, hadde jeg ikke blitt såret om de ikke kunne komme. Anonymkode: 58b84...a82 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 Populært innlegg #10 Del Skrevet 3. november 2019 Eksamen varer i 2 uker. Reise til bryllupet med lang reisevei = 1 dag Bryllupet = 1 dag Reise tilbake med lang reisevei = 1 dag + 1 dag man er sliten etter masse reise og mas på kort tid. I tillegg må hun også pakke/finne antrekk o.l før hu drar. Dvs minst 4/14 dager av eksamen blir «ødelagt» for å bli med i ditt bryllup. Om bryllupet havner midt inni disse 2 ukene, blir hun i tillegg avbrutt midt inni. Da er det ikke alltid så enkelt å komme inni det igjen uten å bruke unødvendig mye tid. Du får det til å høres ut som en hjemmeeksamen ikke er en «big deal». De fleste som har en 2 ukers hjemmeoppgave og ønsker et bra resultat bruker faktisk disse 2 ukene på oppgaven. Å plutselig bli avbrutt i 4 dager midt inni ville kunne ødelegge for hvem som helst. Synes du det er verdt det om hun stryker eller får en dårlig karakter på eksamen for å bli med i ditt bryllup? Hvis det var så viktig for deg at hun kom, burde du virkelig ha lagt bryllupet ditt utenom eksamenstider. Jeg synes søsteren din prioriterer helt riktig. Anonymkode: d2d46...149 53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #11 Del Skrevet 3. november 2019 15 minutter siden, Ginny skrev: Hun skal ha eksamen, ikke slenge rundt hjemme og se på TV. Jeg har selv fått eksamen «ødelagt» av et nært familiemedlem som insisterte på å feire noe på absolutt verste tidspunkt for meg, endte med å måtte ta den opp igjen. Eksamenstid er vanskelig å forstå for de som ikke har vært der selv. Å bli snurt for at noen ikke tar flere dager ut av en hjemmeeksamen for å dra i bryllup er jo bare teit, du visste vel at hun var student? Hva får deg til å anta at jeg ikke har vært der selv? Jeg har mastergrad. Datoen har vært satt siden i sommer, så vi visste ikke når hun skulle ha eksamen. Det er stadig innleveringer, midtveiseksamener, skoleeksamen og hjemmeeksamen nesten hele året rundt, så det er selvfølgelig litt vanskelig å ikke treffe en dato rundt én av disse tingene. Hun har 14 dager på seg til å skrive 2000 ord, er det virkelig så dårlig tid? Til sammenligning har broren til min framtidige mann en skoleeksamen to dager etter bryllupet vårt, men han kommer allikevel. Ts Anonymkode: c9b5a...084 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #12 Del Skrevet 3. november 2019 Er det mulig å korte ned reiseveien hennes? Jeg hadde blitt kjempelei meg og min søster ikke kom i bryllupet mitt og hadde kjøpt en flybillett evt leid bil til hennes hvis det hjalp. Anonymkode: 37c1a...fdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #13 Del Skrevet 3. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår begge to. Samtidig synes jeg bryllup begynner å miste sin mening. Sjansen for at dere skiller dere er veldig stor. Jeg hadde derfor aldri prioritert et bryllup over en eksamen. Men for folk som fortsatt ser på bryllup som en big deal, de skjønner jeg blir skuffa. Jeg skjønner bare ikke denne tradisjonen? De aller fleste står jo og lyver til hverandre foran en prest, med hånda på Bibelen i kirkerommet. "Lover å elske deg til døden skiller oss". Nei, man elsker hverandre bare til kjærligheten tar slutt, enkelt og greit. Anonymkode: bb44d...45c Altså, mener du dette er grunn til å ikke komme i et bryllup? Et bryllup er en viktig og stor dag, uavhengig av om man blir skilt eller ikke. Hvis man skiller seg etter 20 år, så står allikevel bryllupsdagen igjen som et viktig minne. Jeg og min framtidige mann har vært sammen i 9 år, så vi har et veldig godt utgangspunkt for å holde sammen lenge. Vi skal forøvrig ikke gifte oss i kirken heller, da vi ikke er religiøse. Ts Anonymkode: c9b5a...084 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #14 Del Skrevet 3. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har 14 dager på seg til å skrive 2000 ord, er det virkelig så dårlig tid? Til sammenligning har broren til min framtidige mann en skoleeksamen to dager etter bryllupet vårt, men han kommer allikevel. Ts Men det er ikke opp til deg å vurdere hva andre bør klare å skrive på en viss tid og forvente at de bør klare å skvise inn et bryllup. Noen synes kanskje det går greit, for andre vil det ødelegge hele prosessen og konsentrasjonen. Anonymkode: 808b0...e8c 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #15 Del Skrevet 3. november 2019 Det er HELT ok. Anonymkode: 684eb...370 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 3. november 2019 #16 Del Skrevet 3. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får deg til å anta at jeg ikke har vært der selv? Jeg har mastergrad. Datoen har vært satt siden i sommer, så vi visste ikke når hun skulle ha eksamen. Det er stadig innleveringer, midtveiseksamener, skoleeksamen og hjemmeeksamen nesten hele året rundt, så det er selvfølgelig litt vanskelig å ikke treffe en dato rundt én av disse tingene. Hun har 14 dager på seg til å skrive 2000 ord, er det virkelig så dårlig tid? Til sammenligning har broren til min framtidige mann en skoleeksamen to dager etter bryllupet vårt, men han kommer allikevel. Ts Anonymkode: c9b5a...084 Antok at du ikke hadde vært der selv siden du valgte å ha bryllupet ditt i eksamenstiden. Det er jo mange ting som spiller inn her, på universitetet hvor jeg studerte fikk vi vite eksamensdatoene før semesteret før var over. Innleveringer er litt annet enn eksamen, der vet man gjerne om det en stund på forhånd og kan be om utsettelse hvis alt kræsjer. Hvis søsteren din er hjemme nesten hver måned ellers i året hadde det ikke vært spesielt vanskelig å unngå akkurat eksamenstiden. Hvis det er flere timers reisevei må hun kanskje reise dagen før, og bli igjen til dagen etter. Det er potensielt tre av fjorten dager, midt inni hvor flyten kanskje er best. En vanlig eksamen et par dager etter er ikke helt sammenlignbart, da man kan forberede seg i lengre tid avhengig av fag og arbeidsmengde. Og har han samme reisevei? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #17 Del Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, mener du dette er grunn til å ikke komme i et bryllup? Et bryllup er en viktig og stor dag, uavhengig av om man blir skilt eller ikke. Hvis man skiller seg etter 20 år, så står allikevel bryllupsdagen igjen som et viktig minne. Jeg og min framtidige mann har vært sammen i 9 år, så vi har et veldig godt utgangspunkt for å holde sammen lenge. Vi skal forøvrig ikke gifte oss i kirken heller, da vi ikke er religiøse. Ts Anonymkode: c9b5a...084 Selvfølgelig. Bryllup er en løgn uansett hvor man gifter seg. Har selv vært sammen med mannen i 20 år, så det er ikke slik at jeg er en bitter kattedame, selv om det kanskje virker sånn. Hadde ikke ofret eksamen for et bryllup, sånn generelt. Men hvilket fag skal hun ta eksamen i? Og er hun stort sett skoleflink eller må hun jobbe hardt for middels resultater? Må hun ha A for å få jobb etter studiet? Noen må jobbe hardt for 2000 ord, men må hun ikke det så skjønner jeg deg. Har selv skrevet mange tusenordseksamener og kunne fint deltatt i bryllupet ditt. Anonymkode: bb44d...45c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. november 2019 #18 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) Du er snurt over søsteren din ikke synes bryllupet ditt er en "big deal", samtidig som du viser null forståelse for at en stor hjemmeeksamen faktisk er både viktig og arbeidskrevende. Hadde jeg vært søsteren din, ville jeg vært innmari lei meg og sannsyligvis også litt oppgitt over ditt valg om å legge bryllupet ditt i eksamensperioden min, men egen eksamen trumfer faktisk andres bryllup nesten uansett. Å få et flere dagers avbrudd midt i arbeidet kan være ødeleggende for mange, selv om det kan være uproblematisk for andre - hva din manns bror kan og klarer og velger er faktisk helt irrelevant. Ikke bare synes jeg søsteren din har en mer enn godkjent grunn til å melde avbrudd, jeg synes du er ganske egoistisk som gjøre dette til et problem for deg. Endret 3. november 2019 av Daria Tastefeil... 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #19 Del Skrevet 3. november 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg føler meg såret, og trenger å høre om jeg har god grunn til det, eller om jeg bare er teit. Jeg skal gifte meg i november, med en mann jeg har vært sammen med i mange år og som familien min kjenner godt. Vi landet til slutt på at vi ville ha et lite og enkelt bryllup, med kun nærmeste familie. Vi har stor utvidet familie og stor vennekrets begge to, så det hadde blitt veldig mye planlegging og styr hvis vi hadde valgt å invitere alle. Ingen av oss liker å ta for mye plass og være i fokus, så derfor landet vi på et mindre bryllup. Vi blir allikevel nesten 30 stk i dette lille bryllupet, for de nærmeste er foreldre, steforeldrene, søsken, stesøsken, nevøer og nieser + forlovere med partnere og barn. Alle de inviterte har takket ja til å komme, utenom den ene søsteren min, som er i midten av 20-årene (jeg er helt i starten av 30-årene selv). Hun studerer en del timer unna, men er til vanlig gjerne på besøk hos begge foreldrene våre én gang i måneden. Jeg bor ganske nærme begge foreldrene våre. Nå har hun ikke tenkt til å komme på besøk i november overhodet, og skylder på eksamen og lang reisevei. Jeg skjønner på en måte dette, men den eksamen hun har rundt denne tiden, er en hjemmeeksamen som begynner én uke før bryllupet mitt, og skal leveres én uke etter. I tillegg har lang reisevei ikke stoppet henne fra å komme på besøk tidligere. Det virker som om hun ikke tenker bryllupet mitt er noe "big deal" fordi det ikke er et storslagent og dyrt bryllup. Er dette dårlig gjort av søsteren min, eller er det forståelig? Anonymkode: c9b5a...084 Hvis hun studerer ved et vanlig universitet så er en hjemmeeksamen over 2 uker en diger eksamen. De er ofte på mer enn 7,5 studiepoeng, og man sitter med oppgaven konstant. Å miste 3-4 dager kan gjøre at man stryker, spesielt når det er midt i. Hvis dette faget bare går på høsten så kan det være at hun må vente et helt semester ekstra for å få tatt det på nytt. Om det er profesjonsstudie kan det være hun ikke får jobb før faget er bestått. Det blir et veldig dyrt bryllup for hennes del. Jeg har selv gjort den tabben å dra i bryllup jeg måtte reise til, 4 dager før eksamen. Jeg måtte ta eksamen på nytt 6 måneder etterpå, samtidig som jeg hadde 4 andre eksamener. Da fikk jeg jo dårligere resultater i alle fagene. Dessuten spekulerer du i baktankene og følelsene hennes. Du kan umulig vite at hun har en annen grunn enn hun oppgir, og faktisk så har du ikke noe med det. Hennes følelser og tanker om ditt bryllup er hennes business. Du bør stole på at søsteren din klarer å ta ansvar og ta riktige valg for seg selv. Anonymkode: 5e2e3...e15 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #20 Del Skrevet 3. november 2019 7 minutter siden, Ginny skrev: Antok at du ikke hadde vært der selv siden du valgte å ha bryllupet ditt i eksamenstiden. Det er jo mange ting som spiller inn her, på universitetet hvor jeg studerte fikk vi vite eksamensdatoene før semesteret før var over. Innleveringer er litt annet enn eksamen, der vet man gjerne om det en stund på forhånd og kan be om utsettelse hvis alt kræsjer. Hvis søsteren din er hjemme nesten hver måned ellers i året hadde det ikke vært spesielt vanskelig å unngå akkurat eksamenstiden. Hvis det er flere timers reisevei må hun kanskje reise dagen før, og bli igjen til dagen etter. Det er potensielt tre av fjorten dager, midt inni hvor flyten kanskje er best. En vanlig eksamen et par dager etter er ikke helt sammenlignbart, da man kan forberede seg i lengre tid avhengig av fag og arbeidsmengde. Og har han samme reisevei? De tidligere turene hjem har ikke vært planlagt, de har vært spontane, men har stort sett vært hver måned. Hun har tidligere vært hos en av foreldrene mine og lest til eksamen eller skrevet på innleveringer eller hjemmeeksamener. Jeg er derfor skuffet over at hun mener det er for mye stress å gjøre det denne gangen. Da jeg hadde hjemmeeksamen på 2000-3000 ord satt jeg langt fra alle 14 dagene, og fikk allikevel gode resultater. Jeg innbiller meg at det er lagt inn flere dagers margin slik at ikke studentene er helt bundet i hele perioden. Jeg hadde skoleeksamen midt i hjemmeeksamen et par ganger også. Forøvrig var jeg midt i en eksamensperiode, og studerte langt unna da denne søsteren konfirmerte seg, men jeg kom allikevel. Det gjør det ekstra sårt, at det ikke går begge veier. Jeg måtte til og med være med å pynte og bake for at alt skulle bli klart til tiden, selv om jeg egentlig burde sittet på gjesterommet hos mor med hodet i en pensumbok. Men det teller kanskje ikke, siden hun var et barn? Ts Anonymkode: c9b5a...084 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå