AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Gutten min starter i førsteklasse nå i høst. Han kunne lese da han var 5, og i lekse får de samme teksten hele uka, og at de skal uttale lyden til bokstaven. Gutten min synes dette er kjedelig, da han leser flytende. Jeg tenkte kanskje at de tilrettela litt ekstra allerede fra første klasse. Kan jeg be lærer om litt vanskeligere lekser, er det innafor? Hvordan er dette for andre førsteklassinger? Anonymkode: 6128c...5ee
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 Har dere ikke hatt utviklingssamtale nå i høst der du kunne ta det opp? Anonymkode: 15178...cf9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gutten min starter i førsteklasse nå i høst. Han kunne lese da han var 5, og i lekse får de samme teksten hele uka, og at de skal uttale lyden til bokstaven. Gutten min synes dette er kjedelig, da han leser flytende. Jeg tenkte kanskje at de tilrettela litt ekstra allerede fra første klasse. Kan jeg be lærer om litt vanskeligere lekser, er det innafor? Hvordan er dette for andre førsteklassinger? Anonymkode: 6128c...5ee Skal barnet ditt få ekstralekse på skolen etter tre måneder, mener du? Hvor mye lengre frem enn resten av klassen mener du han da skal komme? Enten må du selv gi barnet ditt ekstra lekser, ellers så får du flytte barnet til en privatskole for de ekstra flinke. Anonymkode: 539a4...dcf 2
Bokdamen Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal barnet ditt få ekstralekse på skolen etter tre måneder, mener du? Hvor mye lengre frem enn resten av klassen mener du han da skal komme? Enten må du selv gi barnet ditt ekstra lekser, ellers så får du flytte barnet til en privatskole for de ekstra flinke. Anonymkode: 539a4...dcf Det finnes da en mellomting mellom å kjede seg og måtte bytte skole? TS: Ville snakket med kontaktlærer, bør ikkep være noe problem å få tilpasset leselekse 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, Bokdamen skrev: Det finnes da en mellomting mellom å kjede seg og måtte bytte skole? TS: Ville snakket med kontaktlærer, bør ikkep være noe problem å få tilpasset leselekse Takk for svar. Jeg tenkte kanskje litt mer variert leselekse til de som leser bra i klassen Anonymkode: 6128c...5ee
Arkana Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 To av mine tre har kunne lese før skolestart. De har fått tilpassede leselekser ganske raskt. Akkurat dette er veldig enkelt å tilpasse og noe skolen burde gjort av seg selv. Jeg ville tatt det opp med lærer. Det er ikke slik at en faglig flink elev skal måtte vente på at de andre tar ham igjen. 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, Arkana skrev: To av mine tre har kunne lese før skolestart. De har fått tilpassede leselekser ganske raskt. Akkurat dette er veldig enkelt å tilpasse og noe skolen burde gjort av seg selv. Jeg ville tatt det opp med lærer. Det er ikke slik at en faglig flink elev skal måtte vente på at de andre tar ham igjen. Jeg vet at de gir ulik leselekser på en del andre skoler. Jeg tok ikke dette opp på den første samtalen med lærer, da de nettopp hadde begynt. Han leser litt i egne bøker her hjemme, så vi tilrettelegger godt her hjemme i hvert fall. Anonymkode: 6128c...5ee
mintgrønn Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 Er ikke det bare å finne noen bøker på biblioteket som han kan lese istedenfor eller i tillegg til leseleksene fra skolen? Mitt barn skal lese samme tekst tre ganger for dag men jeg syns ikke det er noen vits når han får det så fint til allerede på mandag når de får den nye teksten. Jeg vil ikke ødelegge lesegleden hans så her har vi (jeg og sønnen min) avtalt at han leser i en selvvalgt bok. Mye kjekkere 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Skrevet 3. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal barnet ditt få ekstralekse på skolen etter tre måneder, mener du? Hvor mye lengre frem enn resten av klassen mener du han da skal komme? Enten må du selv gi barnet ditt ekstra lekser, ellers så får du flytte barnet til en privatskole for de ekstra flinke. Anonymkode: 539a4...dcf Det virker som du blir provosert av innlegget til ts, hvorfor vites ikke. Skal han holdes igjen til alle andre tar ham igjen, mener du? Har ikke han rett til å få utnyttet sitt potensiale også på skolen? For øvrig finnes det ingen privatskoler for «de ekstra flinke» i Norge. TS: spør om å få andre lekser til barnet ditt. Min sønn fikk egne lekser i flere fag både på barne- og ungdomsskolen, nettopp for å forhindre kjedsomhet og stimulere videre læringsglede. Det kan fort virke meningsløst å oppholde seg på skolen dersom man ikke får utfordringer. Anonymkode: d9f14...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #10 Skrevet 3. november 2019 Er det ikke en del av det å forberede seg til voksenlivet da? Det hender man kjeder seg på jobb, skal man ikke lære seg å takle det som barn? (satt på spissen). Anonymkode: 15178...cf9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #11 Skrevet 3. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke en del av det å forberede seg til voksenlivet da? Det hender man kjeder seg på jobb, skal man ikke lære seg å takle det som barn? (satt på spissen). Anonymkode: 15178...cf9 Kjeder man seg på jobb hver dag, og føler man aldri får noen utfordringer, skifter man gjerne jobb. Anonymkode: d9f14...a3d 2
Hactar Skrevet 3. november 2019 #12 Skrevet 3. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal barnet ditt få ekstralekse på skolen etter tre måneder, mener du? Hvor mye lengre frem enn resten av klassen mener du han da skal komme? Enten må du selv gi barnet ditt ekstra lekser, ellers så får du flytte barnet til en privatskole for de ekstra flinke. Anonymkode: 539a4...dcf Her hadde de tredelt nivå på leksene helt fra start. Ikke noe problem. Det er veldig gammeldags tankegang å holde igjen de skolesterke så de ikke skal komme for langt i forhold til resten. Endret 3. november 2019 av Hactar 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #13 Skrevet 3. november 2019 Samme med barnet mitt, leser flytende, og på skolen driver de fremdeles og lytter ut lydene. Jeg har ikke tenkt på at de som allerede leser burde få holde på med noe mere utfordrende, men læreren burde iallfall ha tenkt på det. Vi leser hjemme vi da. Det barnet mitt liker best ved skolen, er når læreren er syk og de har vikar. Anonymkode: 2a18c...4a0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #14 Skrevet 3. november 2019 23 minutter siden, Hactar skrev: Her hadde de tredelt nivå på leksene helt fra start. Ikke noe problem. Det er veldig gammeldags tankegang å holde igjen de skolesterke så de ikke skal komme for langt i forhold til resten. De påpekte noe liknende når det gjaldt matematikk i første klasse på skolen her: ikke gjør noen andre oppgaver i boka enn det som er i lekse, for da bruker dere opp de vi skal ha på skolen. Anonymkode: 2a18c...4a0
Hactar Skrevet 3. november 2019 #15 Skrevet 3. november 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De påpekte noe liknende når det gjaldt matematikk i første klasse på skolen her: ikke gjør noen andre oppgaver i boka enn det som er i lekse, for da bruker dere opp de vi skal ha på skolen. Anonymkode: 2a18c...4a0 Oi, det var et gufs fra åttitallet. Jeg fikk kjeft for å ha regnet for mye, men trodde vi var kommet lengre nå. Greit nok hvis de tilbyr ekstraark i matte, da kan man spare matteboken til skoletiden, men noe ekstra bør de interesserte få. Her regner deler av gruppen med tall til tusen både hjemme og på skolen, mens klassen som helhet fokuserer på tall til tjue. Fordelen er jo at de slipper masse uro fra barn som selv om de er skolesterke, tross alt er umodne nok til å bli urolige når de kjeder seg. Endret 3. november 2019 av Hactar 2
Arkana Skrevet 3. november 2019 #16 Skrevet 3. november 2019 Det er veldig varierende hvor mye skoler tilrettelegger for flinke elever. Noen skoler gir bøker for høyere trinn, andre lar elever hospitere på høyere trinn i enkelte fag. Det krever litt mer av skolen. Skal en andreklassing hospitere på fjerde i matematikk må jo disse timene sammenfalle, men det er mulig hvis skolen går inn for det. Så selv om det ikke finnes skoler for flinke elever finnes det skoler som i større grad tar vare på flinke elever og sørger for at de blir utfordret.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #17 Skrevet 3. november 2019 Man har krav på tilpasset opplæring uansett om man ligger foran eller bak «gjennomsnittet». Men ofte er det et spørsmål om ressurser, og da prioriteres så klart de svakeste. Vi har også unger som både har kunnet lese og regne en del matte før skolestart, de er vitebegjærlige og nysgjerrige. Jenta er pliktoppfyllende og gjør det hun skal uavhengig av om det er kjedelig. Mens gutten vår trenger utfordringer for å holde interesse oppe. Vi har i begge tilfeller avtalt med lærer at de skal ha andre lekser og oppgaver enn klassen i de fagene hvor de er sterke. Foreldre kan gjerne komme med forslag til hva de skal gjøre, men det er samtidig viktig at læreren følger det opp. Anonymkode: 10a8e...b65 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 Vi har en 2.klassing som er på snittet i skolefag, litt under i lesing. Vår datter har hatt leselekser som er lettere enn de andre for ikke å miste motivasjonen. Leseleksene har vært tredelt, og elevene kan velge selv hvilken lekse de vil lese. Vår datter har nå siste to ukene endelig mestret å lese som de andre, så da velger hun det øverste nivået. Hun fikk tilbud om 10ukers kurs (3xpr uke) med spes.pedagog for å bli bedre. Hun mestret det etter 3 uker😃. Tilbudet var fra 2.-4.klasse og det var elever fra alle trinnene der. Har ingen erfaring med de som er foran andre ved skolestart, men håper at skolene gir disse elevene er tilbud også. Anonymkode: fbee3...a6a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker som du blir provosert av innlegget til ts, hvorfor vites ikke. Skal han holdes igjen til alle andre tar ham igjen, mener du? Har ikke han rett til å få utnyttet sitt potensiale også på skolen? For øvrig finnes det ingen privatskoler for «de ekstra flinke» i Norge. TS: spør om å få andre lekser til barnet ditt. Min sønn fikk egne lekser i flere fag både på barne- og ungdomsskolen, nettopp for å forhindre kjedsomhet og stimulere videre læringsglede. Det kan fort virke meningsløst å oppholde seg på skolen dersom man ikke får utfordringer. Anonymkode: d9f14...a3d Takk for fint svar! Både jeg og barnets far kjedet oss på skolen, så jeg håper han slipper å «undervise andre barn som hjelpelærer», og heller få egne utfordringer. Jeg tror vi låner oss litt leseløvebøker vi heller leser utenom:) Anonymkode: 6128c...5ee 1
Antirobe Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Samme her. Jeg tok det opp med kontaktlærer, og hun sa at de skal begynne med ekstralekser, men ikke enda. Den viktigste jobben i 1 klasse er det sosiale, så får mer lekser komme senere. Jeg syns det er greit, men vi jobber litt med mer avansert matte og lesing hjemme, bare fordi hun syns det er gøy. Den vanlige leksen er gjort på noen minutter, så da kan vi heller lese en bok sammen eller spille yatzy etterpå. Koselig og lærerikt. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå