Gå til innhold

Ville dere gått tilbake til butikken for å betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke gått tilbake. Det er butikkens ansvar å slå inn alle varer. Om det hadde vært et stort beløp hadde jeg nok gått tilbake, men ikke for 70 kr

Anonymkode: cf0c2...d64

I dette konkrete tilfellet handlet jeg med selvscanning,  men jeg sjekket ikke at det var riktig antall på posen.

Jeg tenker som så, jeg forventer at butikken retter opp en feil når feilen går i deres favør.  Denne gangen gikk feilen i min favør, så hvorfor skal jeg forvente mindre av meg selv, enn jeg gjør av dem? 

Anonymkode: f24da...51e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette konkrete tilfellet handlet jeg med selvscanning,  men jeg sjekket ikke at det var riktig antall på posen.

Jeg tenker som så, jeg forventer at butikken retter opp en feil når feilen går i deres favør.  Denne gangen gikk feilen i min favør, så hvorfor skal jeg forvente mindre av meg selv, enn jeg gjør av dem? 

Anonymkode: f24da...51e

De få gangene jeg sjekker kvitteringer har det alltid gått i butikkens favør. Jeg sjekker ikke før jeg er hjemme igjen, så gjennom årenes løp har jeg allerede betalt inn en "buffer" til de ulike butikkene (gidder ikke dra tilbake for å få igjen småbeløp). Dersom beløpet i min favør er lite, koster det uansett en del å reise tilbake (bensin, tid, parkering). Derfor lar jeg småbeløp (under 100–200 kr) gå.

Jeg forventer med andre ord ikke at butikken betaler meg tilbake for småbeløp, og jeg går ikke tilbake for å betale småbeløp.

Anonymkode: 2fb38...1cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke gått tilbake, og grunnen er enkel: har ved flere tilfeller oppdaget at jeg har betalt for mye for ting, og også opplevd ikke fått det antallet poser jeg har betalt for. Sånn sett går det opp i opp. 

Anonymkode: c350e...926

Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg ikke gått tilbake til butikken for å betale, det er butikkens feil så too bad. Dette går nok inn under svinn i regnskapene.

Skrevet

Hadde det vært snakk om flere hundrelapper ville jeg ha gått tilbake, men om jeg finner ut at de har glemt å ta betalt for en avis eller noe hadde jeg droppa det, evt. gjort opp neste gang jeg handlet, dersom samme person var i kassa. 

Gjest RosaMystica-O-P-N
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke min jobb å slå inn ting når jeg er kunde. Jeg gidder konsekvent ikke å bruke hurtigkasse når jeg handler heller siden jeg ønsker å gjøre mitt lille bidrag til å opprettholde behovet for lavtlønnedes arbeid. 

Grunnen til at jeg ikke ville dratt tilbake går på tid og merkostnad ved å kjøre tilbake til butikken. Jeg har imidlertid registrert og sagt ifra mens jeg har blitt ekspedert mange ganger.

En gang jeg kjøpte en sixpack med pils og en pose med potetgull på 55 kr, da kommenterte jeg umiddelbart på at ølprisen var blitt veldig gunstig med et skjevt smil i munnviken. Hun bak kassen gryntet stygt til meg og slo inn prisen det skulle være. Pussig reaksjon tenke jeg med meg selv, men men. 

Jeg er kantianer så jeg forsøker å handle i tråd med det kategoriske imperativ også når det svir. Husker jeg ble belastet under halvparten av det jeg skulle da jeg bestilte flytur til Chicago en gang også og da var det vondt å kontakte kundeservice, men det må til. Jeg gidder ikke å tilskitne min moralske identitet over en flytur.

Endret av RosaMystica-O-P-N
Skrevet

Selvfølgelig betaler man for seg.

Skrevet

Ikke for noen få kroner, som mange sier går det vel heller motsatt vei, at butikken slår inn feil i sin favør. Men jeg opplevde en gang å komme hjem fra hagesenteret og så kjapt på kvitteringen og oppdaget at de hadde glemt å slå inn en plante til ca 400 kr. Jeg gadd ikke kjøre en halvtime hver vei, parkere osv når det var deres feil. Men sendte mail og fikk kontonummer for å overføre. 

Anonymkode: 598dc...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...