Gå til innhold

Ville dere gått tilbake til butikken for å betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at dere kommer hjem, sjekker kasselappen opp i mot det dere har kjøpt,  og dere finner ut at butikken har gjort en feil slik at en vare ikke har blitt betalt.

Ville dere hva gått tilbake for å betale, eller ville dere latt det være?

(Jeg fikk høre at jeg var dum som gikk tilbake og gjorde opp for meg, derfor spør jeg)

Anonymkode: f24da...51e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hvor mye det er snakk om da ? Hadde ikke gjort det om det var under 50 kr.

Anonymkode: 20c0f...1d9

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på hvor mye det er snakk om da ? Hadde ikke gjort det om det var under 50 kr.

Anonymkode: 20c0f...1d9

Det dreide seg om ca 70 kr.  

Gjest LÅBFOS
Skrevet

Nope, hadde ikke gått i tilbake. Men jeg vet etter å ha jobbet i butikk at VELDIG mange kommer tilbake, selv om det bare er snakk om noen kroner. 

Skrevet

Jeg ville latt være om det ikke var de helt store summene. Jeg går heller ikke tilbake når jeg ser at det har blitt gjort feil slik at jeg har betalt mer enn jeg skulle. Tenker det går opp i opp. Men dum er du ikke.

Anonymkode: fed71...d96

• Liker 4
Skrevet

Jeg har det best med meg selv når jeg er ærlig. Opplevde en gang på kino at en pose smågodt jeg kjøpte ikke var slått inn, gikk tilbake og sa at jeg gjerne ville betale for smågodtet å. Dama ble helt forundret over ærligheten min. Jeg sa som sant var, den sjokolade hadde aldri smakt like godt om jeg ikke gjorde opp for meg. For meg er det en selvfølge!

Anonymkode: 85000...0c8

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gjør det begge veier. Har jeg betalt for lite sier jeg i fra og omvendt.

• Liker 4
Skrevet

Ja

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått tilbake for større beløp, men det har ikke vært matbutikker. Det jeg oftest har opplevd er vel at de har tatt for mye (dobbelt opp med en vare) og gidder ikke å gå tilbake for det.

• Liker 1
Gjest LÅBFOS
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har det best med meg selv når jeg er ærlig. Opplevde en gang på kino at en pose smågodt jeg kjøpte ikke var slått inn, gikk tilbake og sa at jeg gjerne ville betale for smågodtet å. Dama ble helt forundret over ærligheten min. Jeg sa som sant var, den sjokolade hadde aldri smakt like godt om jeg ikke gjorde opp for meg. For meg er det en selvfølge!

Jeg tror jeg er litt omvendt. Den sjokoladen hadde smakt alvorlig mye bedre om jeg visste at den var gratis. 

Skrevet

Nei

Anonymkode: bd888...994

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke ha sjekket noen kvittering uansett, så hadde aldri oppdaget det. Sånn er det vel med de fleste av oss (vil ikke ha kvitteringa).

Anonymkode: 0fc98...825

• Liker 15
Skrevet

Dersom det var en liten butikk hadde jeg nok gjort det, men ikke på hennes & mauritz...

• Liker 1
Skrevet

Nei det ville jeg ikke, tenker at det går litt opp i opp. Det er vel så ofte at jeg glemmer en vare i butikken som jeg har betalt for. Gidder ikke gå tilbake for det heller. 

• Liker 3
Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at dere kommer hjem, sjekker kasselappen opp i mot det dere har kjøpt,  og dere finner ut at butikken har gjort en feil slik at en vare ikke har blitt betalt.

(Jeg fikk høre at jeg var dum som gikk tilbake og gjorde opp for meg, derfor spør jeg)

Selvsagt, skulle bare mangle, og ikke bare det, men vi betaler også for kunder som ikke har penger, ikke så voldsomme beløp, men nok til at de får med seg varene hjem. Slå den du:)

Problemstillingen du tar opp har imidlertid enda større betydning enn du kanskje aner: på alle bauger og kanter og i enhver sammenheng snakker våre politikere på inn- og utpust om vi lever i et såkalt tillitssamfunn,  et varmere og mer inkluderende samfunn, men hva gjør det med et samfunn der hver og en ved første og beste mulighet forsøker å snyte sin neste?

Skal et samfunn bestå av borgere med tillit til hverandre, synes et minstekrav å være at man gjør opp for seg. Gjør man ikke opp for seg, uansett beløpets størrelse, risikerer vi raskt å havne i kategorien "samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med", med andre ord, et samfunn der vi lurer, bløffer, snyter og svindler hverandre etter beste evne, fordi vi ikke har tillit til hverandre, og fordi vi for egen personlig vinnings del, tror vi sparer noen kroner.

Joda, kan hende vi personlig sparte en slant, men hva spiller vel det for rolle om samfunnet som helhet går i oppløsning? Den franske filosofen Sartre skrev en gang at vi skal ikke tenke at "ikke alle gjør som jeg", men hva "om alle hadde gjort som jeg", i dette tilfellet, snytt butikken.

Endret av FemaleFuryFancies
Presisering
Skrevet
12 minutter siden, LÅBFOS skrev:

Jeg tror jeg er litt omvendt. Den sjokoladen hadde smakt alvorlig mye bedre om jeg visste at den var gratis. 

Om du hadde fått den, ja. Du fikk den jo ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt noe om jeg så det da jeg sto i kassa. Men tror ikke jeg hadde gått tilbake... 

Gjest LÅBFOS
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du hadde fått den, ja. Du fikk den jo ikke.

Nei, det er ingen som har sagt "fikk"?

For min del hadde den i alle tilfeller smakt bedre. 

Skrevet

Det kommer an på summen og prisen på varen tror jeg. Jeg sjekker så godt som aldri kassalappen så det blir litt hypotetisk problemstilling, men i forhold til min vanlige dagligvarebutikk så hadde jeg ganske sikkert gjort det. Den ligger veldig nær der jeg bor så det ville bare tatt meg noen få minutter. Hadde det vært en annen butikk lenger unna så ville det trolig kommet an på beløpet. Jeg hadde nok dratt tilbake for en hundrelapp, men ikke nødvendigvis for en tier. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt avhengig av hvor butikken ligger, jeg kjører ikke milevis i retur for bagateller, det er i tillegg avhengig av hvordan feilen har kunnet skje/skyld/ansvar og prisen på varen. 

Jeg har gått tilbake med noen få kroner for kort tid siden, fordi det ble gjort en feil på en dyr vare, parkeringen holdt på å gå ut og den ansatte fikk ikke til å endre prisen til riktig pris. Jeg hadde heller ikke kontanter.  Da lovet jeg å komme tilbake neste gang jeg var på senteret for å gjøre opp for meg. Det løftet holdt jeg. 

Kommer jeg til bilen og ser at små fingre har plukket til seg en drue, så går jeg ikke inn igjen for å betale, men har de gjemt noe litt større, så sier jeg i fra neste gang og betaler for det den "kleptomane minien" har sneket til seg i ett ubevoktet øyeblikk. Alle barna får i tillegg beskjed om at dette ikke er lov....

Anonymkode: bf627...0a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...