Gå til innhold

Hva slags dam tiltrekker øyenstikkere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha øyenstikkere i hagen, og lurer på hvor stor dammen må være? Jeg har ikke så stor plass og orker ikke styre så mye, ikke er det noe rennende vann som jeg kan lede inn i dammen her heller så jeg må fylle den opp. Men de spiser mygglarver ikke sant, så hvis den er stor nok til å avle mygg....? Som kanskje ikke er så smart men 😂 Jeg liker bare så godt øyenstikkere, og det er så få her.

Anonymkode: 83783...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avle mygg? Da tror jeg ikke naboene dine blir så glade... 

Skrevet

Stillestående vann gir mygglarver, bortimot garantert. Det trenger ikke å være mye vann heller, en tiliters bøtte holder for det formålet. Øyenstikkere er nok litt mer kravstore i forhold til omgivelser. Jeg har bare sett dem i skogsterreng, og ikke i byer, selv der det er mye grønt.

Anonymkode: 2ada5...528

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke, men tviler på at en liten dam i hage skal få øyenstikkere til å bosette seg der. Det skal sikkert mye til for at omgivelsene skal være tilrettelagt for at de flytter inn i hagen din. Vi får ofte besøk av øyestikkere. Store helikoptere. 😂 Bor i et område med mye skog og bekker. Oppe i fjellet her er det flere vann som nok er grunnen til at de trives her. 

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Stillestående vann gir mygglarver, bortimot garantert. Det trenger ikke å være mye vann heller, en tiliters bøtte holder for det formålet. Øyenstikkere er nok litt mer kravstore i forhold til omgivelser. Jeg har bare sett dem i skogsterreng, og ikke i byer, selv der det er mye grønt.

Jeg bor i et skog/jordbruksområde med lite åpent vann. Det er noe vann her, og det slenger også en og annen øyenstikker innom. Kanskje det er nok å grave ned en balje for å trekke dem oftere hit, får prøve :) 

Skrevet
4 hours ago, Jolen77 said:

Jeg vet ikke, men tviler på at en liten dam i hage skal få øyenstikkere til å bosette seg der. Det skal sikkert mye til for at omgivelsene skal være tilrettelagt for at de flytter inn i hagen din. Vi får ofte besøk av øyestikkere. Store helikoptere. 😂 Bor i et område med mye skog og bekker. Oppe i fjellet her er det flere vann som nok er grunnen til at de trives her. 

Så deilig, elsker de store helikopterne! Her blir de ikke så store, men de kommer noen ganger på slutten av sommeren. Det finnes et par små vann ca en kilometer unna, og et par bekker, men ellers er det veldig lite åpent vann her. Unntatt Mjøsa da, men virker ikke som den bor noen larver eller øyenstikkere der.

Skrevet
54 minutter siden, Million said:

Hver gang jeg ser på naturprogram om insekter som lever ved vann, så sitter øyenstikkerne på sånne planter: Dunkjevle

i281756464678601434._szw1280h1280_.jpg

http://www.frode1605.net/414107117?i=106332890

Tipper de sitter der og hviler/jakter. Dunkjevle vokser typisk på steder der det er sumper og vann og mye insekter, så det er nok vannet som tiltrekker dem og planten er praktisk å sitte på.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper de sitter der og hviler/jakter. Dunkjevle vokser typisk på steder der det er sumper og vann og mye insekter, så det er nok vannet som tiltrekker dem og planten er praktisk å sitte på.

Build it and they will come 🙂 Plant noen sånne vannplanter i tillegg til vann i dammen, så øker vel sannsynligheten for at insektene vil finne det hele tiltrekkende og kommer dit...?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i et skog/jordbruksområde med lite åpent vann. Det er noe vann her, og det slenger også en og annen øyenstikker innom. Kanskje det er nok å grave ned en balje for å trekke dem oftere hit, får prøve :) 

Les litt om dambygging på nett før du starter. På samme måte som et akvarium, er det viktig at du får et fungerende økosystem i den lille dammen. Ellers risikerer du å ende opp med råttent, luktende vann, som ikke er noe moro i det hele tatt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Les litt om dambygging på nett før du starter. På samme måte som et akvarium, er det viktig at du får et fungerende økosystem i den lille dammen. Ellers risikerer du å ende opp med råttent, luktende vann, som ikke er noe moro i det hele tatt.

Ja jeg leste litt, det virket som en del jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...