Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en som elsker julen. Vi har feiret annethvert år hos min familie og annethvert hos hans familie. Nå er det slutt på det.  Mine svigerforeldre er virkelig svigermonster.  Tror aldri de har sagt et pent ord om meg.  Skikkelige ufordraglige mennesker.  Nå nermere det seg 2år siden vi hadde skikkelig kontakt med dem. Lang historie. Ønsker virkelig ikke å feire julen med de.   Det kom som et slag i magen når mamma sa hun ikke ønsket fullt hus i julen  ettersom broderen  med barn og dame og søsteren skulle være der og vi var hjertelig velkommen andre dager i julen enn på julaften.   Så noen tips eller ideer til en julefeiring. Ikke hjemme hos oss selv.  Det blir for nitrist, da blir mannen bare sittende å spille på nettbrettet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gran Canaria, USA, nord norge

• Liker 1
Skrevet

Koster bare skjorta.  Ønsker å gi barna en fin jul, men veldig kjedelig  når far bare spiller eller ser på tv. Det gjor faktisk fysisk vondt å få vite at vi er velkommen alle andre dager enn julaften.  Tror ikke vi reiser  de tre timene en annen dag i julen. 

Skrevet

Når man er voksen og har barn synes jeg faktisk det er på tide å lage sine egne juletradisjoner. Hva skjer den gangen barna deres blir voksne og får barn? 

Anonymkode: a6c5d...3fe

• Liker 22
Skrevet

Forsøk å snakke med mannen om dette. Lag en avtale som også inkluderer at han kan spille. Det vil ikke bli bra å nekte han.  Feks på morgenen når barna ser askepott. At dere lager maten sammen og dessert. Og gaver. Så når barna er lagt kan han spille igjen.... etter dere har ryddet opp.  Da er du sikkert så sliten at du syns det er godt å se en film eller noe selv. 

Det beste er om du får til å legge det frem på en måte som gjør at han også vil prioritere familien fremfor nettbrettet. Si noe sånt som at nå er det snart jul. Vi skal være her bare vi. Hvordan skal vi gjøre det? Det er jo vår første jul sammen bare vi. Kan vi lage en plan slik at vi er samkjørte. Hva tenker du? 

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke du invitere foreldrene dine til deg med søsken? Det er vel egentlig "hintet" fra moren din, nå har hun laget til "jul" i så mange år - når skal hun få være gjest? Og om mannen din sitter med nettbrettet hele julaften er han en dott, kanskje han kan dra til foreldrene sine likevel? Evt. må dere sette dere ned og avtale oppgave, som Sensi over skriver. 

Anonymkode: 6a7ae...4c7

• Liker 6
Skrevet

Om du tilbyr deg å hjelpe til med matlaging og rydding, så blir det ikke ekstra mye styr for moren din?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du invitere foreldrene dine til deg med søsken? Det er vel egentlig "hintet" fra moren din, nå har hun laget til "jul" i så mange år - når skal hun få være gjest? Og om mannen din sitter med nettbrettet hele julaften er han en dott, kanskje han kan dra til foreldrene sine likevel? Evt. må dere sette dere ned og avtale oppgave, som Sensi over skriver. 

Anonymkode: 6a7ae...4c7

Vi har ikke plass desverre.  Det er helt greit. At hun er sliten. Min bror bor i underetasjen og de ser de barnebarna hel tiden når vi er på helge tur bor omtrent mine nieser også.  Så det var litt sårt.  Men men overlever nok dette var bare et sabla slag i magen der og da 

Skrevet
9 timer siden, saltvann skrev:

Om du tilbyr deg å hjelpe til med matlaging og rydding, så blir det ikke ekstra mye styr for moren din?

Det gjor jeg i fjor da hun ble stående som barnevakt for min bror uken før jul. Da gjor vi mye, men men  overleve nok ble bare skikkelig satt ut

Skrevet
13 timer siden, vesla1985 skrev:

Ikke hjemme hos oss selv.  Det blir for nitrist, da blir mannen bare sittende å spille på nettbrettet. 

Beklager om jeg er brutal nå. 

Men da er ikke det at dere er alene i julen problemet. Men forholdet i seg selv. 

Jeg og mannen har på grunn av jobbsituasjon feiret alene noen ganger. Og det er blant mine beste juleminner. Fordi det er så nært og fint mellom oss. 

Vi lager en god julebrunsj, åpner kanskje en juleøl, setter på julemusikk, og pynter treet. Vi spiser julefrokost, går en tur, ser litt NRK. Setter på ribbe. Snakker lenge ved bordet. Koser oss lenge med gaver. Og avslutter kvelden med en julefilm. 

Hva med å låse inn telefoner og nettbrett, og bestemme dere for å kose dere sammen? Lage deres egne tradisjoner? 

Anonymkode: 2986a...4ce

• Liker 19
Skrevet

Jo hadde vært supert om jeg slapp  og fra lasset alene.   Ja forholdet er et problem og det vet vi godt.  Når en person skal rydde og setter seg ned å ser på sjakk i 3 timer på tv i stede for.  Min mann prater ikke.  Bare er der liksom.  Det blir en stusselig jul uten en levende sjel.  Hadde jeg hatt råd hadde jeg flyttet ut, men da må jeg ha en ny jobb med med betalt.   Jeg elsket julen, familie fri folk hjemme møte venner som er hjemme hos sine.  Nå er jeg 3 t unna min famile.  Syns virkelig det blir stusselig med meg han og en 4 åring 

Skrevet

Jeg tenker at nå skal du si at du feirer jul i eget hus.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du allerede nå sier at mannen kommer til å sitte med nettbrettet på julaften.  Nå er det vel kanskje på tid å ta en alvorsprat med mannen og få forholdet på rett kjøl igjen! 

Her skal mine og hans barn til våres ekser og vi blir alene på julaften. Noe vi har valgt selv. Vi skal ha julefrokost, reise innom moren min med gaver og spise litt godteri en liten time,  så reiser vi hjem for å se alt som går tv av julefilmer og tegneserier. Så skal vi høre på musikk og lage middagen sammen. Vi spiser middag, pakker opp gaver og koser oss sammen. Ikke et nettbrettet eller mobil i sikte. Vi har hvert sammen i seks år. 

Hadde mannen min sittet med nettbrettet på julaften hadde jeg satt ned foten. 

Anonymkode: f8bd9...90d

• Liker 3
Skrevet

Spesiell situasjon. Reis på fjellet! 

Anonymkode: f3b92...e30

Skrevet

Er du den eneste av søsknene dine som ikke får lov å ta med seg familien og feire hos foreldrene dine, isåfall er det ganske spesielt. Og tyder kanskje på at dere bør ta en prat sammen. 

I forhold til mannen din er jeg enig i at det høres ut som om det er et problem i forholdet deres, også her bør dere sette dere ned og prate sammen. Finne ut av hva dere vil med forholdet deres, om dere vil det samme, og hvordan det skal jobbes med for å komme dit. Om dere finner ut at dere ikke ønsker å fortsette forholdet, forhåpentligvis etter å faktisk ha jobbet litt med det, så er ikke penger noe problem. Å skylde på penger for å ikke bryte om er en dårlig unnskyldning, det ordner seg som regel veldig bra. 

I forhold til jul, hva med å låne/leie en hytte et sted på fjellet, komme seg bort fra hverdagens mas, tilbringe masse tid sammen som en familie og ikke så veldig mye krav til hvordan alt skal være. Eller så kan dere invitere noen som ikke har noen å feire jul med, de er det mange av. Og det kan være ganske hyggelig for både dere og dem, og også lære ungene noe om medmenneskelighet. Samtidig "tvinger" det mannen din til å legge vekk nettbrettet, man vil gjerne fremstå på en bedre måte når det er til dels ukjente tilstede enn bare nærmeste familie. 

Anonymkode: 8ea99...5d3

Skrevet

Skjønner at du synes det kan bli stusselig med bare dere når dere er vant til storfamilien. Men kanskje prøve å se litt annerledes på det. Jeg og datteren feirer helt alene av ulike grunner. De første årene syntes jeg det var skikkelig stusselig, men så et sted på veien så kom jeg til det at det er faktisk det jeg har, jeg kan enten tenke resten av mitt liv hvor stusselig det er , eller rett og slett sette pris på det jeg har og den kosen hun og jeg har sammen den dagen. Og hun vet ikke om annet og gleder seg til jul hvert år. Ta en grundig prat med mannen din om nettbrettbruk akkurat den dagen. Finn deres tradisjoner og sett pris på at dere faktisk har hverandre.

Anonymkode: c046e...514

Skrevet

Herregud! Det høres ut som om hovedproblemet er at mannen din spiller. Hvor gammel er han, 12 år?  Barn og tenåringer kan spille, men ikke en voksen mann med familie, han må da klare seg en dag uten spilling. 

Anonymkode: 3698e...bfb

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk faktisk sympati med deg. Dere er jo bare tre ekstra, så litt rart at dere ikke fikk feire julaften hos foreldrene dine. Men! Nå kan det jo være at moren din, eller faren din, kanskje helst så for seg og selv slippe all jobb med besøk, matlaging og overnatting. Kanskje de er slitne? 

Men mest trist er det med mannen din. Seriøst. At han ikke kan være tilstede og delta på julaften istedenfor å sitte med andre ting. For en trist forhold! For ellers kunne jo dagen blitt veldig fin den. Du vil ikke revurdere å besøke foreldrene dine en annen dag? Det kan jo bli veldig fint det også, og så slipper de å føle at de har gjort noe galt( om det er sånn at det blir for mye for dem på julaften)

Jeg husker jeg leste om noen som feiret jul på et hotell. Husker søren ikke hvor det var, men de arrangerte ihverfall julaftener. Og det så kjempekoselig ut! Kanskje det går å Google opp, eller om andre her vet? 

• Liker 1
Skrevet

Er du gift med en tenåring?

Anonymkode: 197cb...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...