Gå til innhold

Halvfabrikater/ferdigmat på kafé/restaurant. Opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv opplevd å få Toro tomatsuppe på restaurant. Og smørbrød med «håndpillede reker» (lakereker) på kafé. 

Anonymkode: c5cd7...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det siste der tror jeg er standard. Forøvrig så er alt av ertestuing, dressinger osv ferdigfabrikat som kommer i svære beholdere. I hvert fall på obs! Café der jeg jobba.

Anonymkode: 1c701...e5c

• Liker 8
Skrevet

Lakereker er vanlig, ja, derfor bestiller jeg aldri reker/rekesmørbrød om jeg ikke kjenner til stedet, eventuelt spør jeg. 

Egon er vel beryktet for sin bruk av halvfabrikata. Sauser osv.  Jeg spiste guacamole der en gang, den var ikke god. For øvrig den eneste gangen jeg har spist på Egon. 

Anonymkode: 427e4...9da

• Liker 5
Skrevet

Veldig mange har ferdigkaker. Og peppes osv har ferdig retter som lasagne, bunner, saus osv.

Anonymkode: 7c6af...50a

• Liker 3
Skrevet

Halvfabrikata eller helfabrikata er vel standard på veldig mange spisesteder. Det finnes masse storkjøkkenleverandører som leverer ferdigvarer som bare selges som er (typisk kaker) eller varmes. De færreste som selger kaker lager dem selv, og jeg ser de samme standardkakene går igjen på mange spisesteder. Masse spisesteder som bare varmer opp ferdig wok, ferdig saus, ferdige kjøttkaker osv. 

Anonymkode: b5e6f...1b4

• Liker 3
Skrevet

Jupp, det er jo dessverre mer vanlig enn uvanlig. Egon er feks helt ille - jeg har spist der én gang og aldri mer. Det er som å betale restaurantpris for en pølse og en plastpakket muffin på bensinstasjon.

Kantiner er ofte det samme, hos oss er det kun ferdigmat der, stort sett sandwicher av dårlig supermarkedbrød. Men også ting som saus og supper har jeg opplevd å få i posevariant på restaurant. Feks prøvde jeg en gang take away fra et suppested som var anbefalt i en restaurantanmeldelse i lokalavisen, og så viste det seg å være posesuppe. Hverken kompetente kokker eller matanmeldere der, altså. :ler: 

Anonymkode: a25bd...341

• Liker 2
Skrevet

Ja, på Egon.

Anonymkode: 0cc28...c4f

• Liker 2
Skrevet

Grøss, Egon. Er heldigvis mange år siden jeg har forsøkt å spise noe der.

• Liker 2
Skrevet

Det meste en får på Egon er halvfabrikata. Hadde bare prisen vært lav nok kunne en tålt det...

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ikke så høy forventning til et sted som kaller seg for kafé utover at maten skal være varm, og ikke ihjelkokt etter å ha lagt i vannbad hele dagen (opplevd i distriktsnorge, på gjennomreise, sent på kvelden, eneste alternativ).

Når noe velger å kalle seg restaurant, derimot, er forventningen en helt annen. Jeg forventer at "hjemmelaget" betyr at det er laget der i huset, ikke tatt ut av en pakke det står "hjemmelaget" på. Egentlig burde noen ta opp kampen mot bruken av ordet "hjemmelaget" slik at både Nora og en hel haug med andre produsenter må slutte å bruke ordet. Det er virkelig villedende markedsføring.

Heldigvis finnes det både kaféer og restauranter med respekt for både seg selv og kunden. Egon er ikke en av disse. Café Opus er en av disse.

Skrevet

Skipperens pizza på hurtigruten tar kaka. Koster over 250,- om jeg husker rett. Jeg ble temmelig skuffet når de kom med en big one. 

Anonymkode: b8520...434

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skipperens pizza på hurtigruten tar kaka. Koster over 250,- om jeg husker rett. Jeg ble temmelig skuffet når de kom med en big one. 

Anonymkode: b8520...434

Det koster nærmere 70 kr for en kopp kaffe på hurtigruta, mener jeg å huske! Helt vilt!

• Liker 2
Skrevet

Må si jeg ble skuffa da jeg bestilte innbakt fjellørret på en restaurant på høyfjellshotell og fikk noe som liknet mistenkelig mye på noe fra Findus. (store fiskepinner)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har reist mye i inn- og utland i forbindelse med jobb som musiker, og har dermed vært over gjennomsnittet mye på spisesteder. Mitt inntrykk at steder som ikke har mye konkurranse, f.eks. fjellstuer eller på bygda, ofte har dårlig mat. Noen få ganger har jeg fått servert nydelig tradisjonsmat, mens veldig ofte har jeg fått noe nitrist og uinspirert på tallerkenen. En porsjon lasagne så firkantet og grå at du skjønner at den er mikrovarmet First Price, servert med noe vassen kinakål og mais. Eller vårruller fra Findus med amerikansk blanding og en klump ihjelkokt ris. Legg til at du ofte betaler nærmere 300 spenn for en middag på slike steder, og tragedien er komplett. Da er det bare å gulpe ned jævelskapen med noe lunken Hansa og glede seg til å komme hjem til sin egen leilighet og lage ordentlig mat.

For å generalisere litt så vil jeg si at restauranter som har en omfattende meny med alt fra italiensk til thai til hamburger, sjelden er noen kulinarisk høydare. Har man mye på menyen, er sjansen stor for at det er halvfabrikata og fryst. Et godt spisested tilbyr gjerne bare 8-10 forskjellige retter, som de lager fra bunnen av hver dag og virkelig har kontroll på. 

Anonymkode: 65bdf...9eb

• Liker 15
Skrevet

Hvis du spiser varmmat på en café kan du ikke forvente å få noe annet. Og de aller fleste cafeer serverer også reker i lake. Vet også om flere restauranter som bruker frosne pizzabunner. Det smakes godt

Anonymkode: b035d...79a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har reist mye i inn- og utland i forbindelse med jobb som musiker, og har dermed vært over gjennomsnittet mye på spisesteder. Mitt inntrykk at steder som ikke har mye konkurranse, f.eks. fjellstuer eller på bygda, ofte har dårlig mat. Noen få ganger har jeg fått servert nydelig tradisjonsmat, mens veldig ofte har jeg fått noe nitrist og uinspirert på tallerkenen. En porsjon lasagne så firkantet og grå at du skjønner at den er mikrovarmet First Price, servert med noe vassen kinakål og mais. Eller vårruller fra Findus med amerikansk blanding og en klump ihjelkokt ris. Legg til at du ofte betaler nærmere 300 spenn for en middag på slike steder, og tragedien er komplett. Da er det bare å gulpe ned jævelskapen med noe lunken Hansa og glede seg til å komme hjem til sin egen leilighet og lage ordentlig mat.

For å generalisere litt så vil jeg si at restauranter som har en omfattende meny med alt fra italiensk til thai til hamburger, sjelden er noen kulinarisk høydare. Har man mye på menyen, er sjansen stor for at det er halvfabrikata og fryst. Et godt spisested tilbyr gjerne bare 8-10 forskjellige retter, som de lager fra bunnen av hver dag og virkelig har kontroll på. 

Jeg jobber på kjøkkenet på en øde bygdecafe. Vi har kanskje 20 personer innom på en god dag, bare halvparten av de bestiller varmmat. Det lønner seg rett og slett ikke å ha råvarer og lage mat fra bunnen. Da hadde vi gått konkurs rimelig kjapt. 

Anonymkode: db14b...57b

• Liker 6
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på kjøkkenet på en øde bygdecafe. Vi har kanskje 20 personer innom på en god dag, bare halvparten av de bestiller varmmat. Det lønner seg rett og slett ikke å ha råvarer og lage mat fra bunnen. Da hadde vi gått konkurs rimelig kjapt. 

Anonymkode: db14b...57b

Ser den. Men det går vel likevel an å ha en viss standard - det man fryser ned bør i det minste være hjemmelaget, det nytter ikke å tine opp noe fra Findus og slenge det på en tallerken og ta 189,- for det. Vil tro det er fullstendig demotiverende å jobbe med halvfabrikata også, man vil jo legge litt kjærlighet i det man holder på med.

Alternativt ha en meget liten meny, som faktisk blir laget hver dag; dagens fisk/kjøtt og dagens vegetar. Jeg har vært på noen sånne steder, og da har det som regel vært bra standard på maten. Gjerne noe tradisjonsrikt som f.eks. raspeballer hver torsdag, som kan friste noen lokalfolk også. 

• Liker 8
Skrevet

Har jobbet på en uteservering ved vannkanten hvor all maten på menyen kom i poser. Opp i vannbad to min, klipp klipp, tøm på tallerken, server husets egen bacalao, pasta sjømat osv. 

Anonymkode: 4c0b1...490

• Liker 1
Skrevet

Har inntrykk av at mange kafeer og veikroer bruker mye halvfabrikata. Spiste f.eks. kjøttkaker med ertestuing på ei veikro sist helg og jeg er ikke i tvil om at ertestuingen var fra Toro-pose e.l. og brunsausen tror jeg var laget på samme måte. Kjøttkakene var typiske industrikjøttkaker, uten tvil ferdigkjøpte de også. 

Egon og Fridays er restauranter med mye halvfabrikata på menyen. Sier seg egentlig selv på Egon som har en stor meny som spenner fra pizza til biff til asiatisk mat at kokkene ikke står å lager alt fra bunnen, det lar seg ikke gjøre.

Anonymkode: 31866...89c

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Ja, jeg har jobbet på kafé, kantine og som kjøkkenassistent så det er helt vanlig. Hvis man tror at man bare får hjemmelaget mat når man er ute og spiser så er man egentlig litt naiv. 

Mange restauranter bruker også halvfabrikata så ja, jeg har fått det servert mange ganger. 

Tror nordmenn generelt ikke er særlig nøye på slike ting og har holdningen om at man skal være fornøyd med det man får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...