Gå til innhold

Disse klassebursdagene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og disse såkalt inkluderende foreldrene...

Hva skjer når barna blir 10 år? Da slutter de fleste med klassebursdagene. Nettopp i den alderen da de virkelig trenger å bli inkludert og fulgt opp. Dersom dere virkelig er av den snille, rause og inkluderende typen, så slutter dere ikke med klassebursdager nettopp når barna trenger det mest! Hvis dere gjør det er dere kun show off foreldre.

Og Halloween? En ganske stor dag for barna. Inviterte dere alle da? Eller rettere sagt: inviterte dere "raringen" i klassen på festen, det barnet som alltid går aleine? 

Anonymkode: ed3ef...8f3

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Jeg er lærer. Det du kaller "raring" kan være alt fra hun litt stille, sjenerte jenta som strever sosialt, til den voldelige gutten på autismespekteret. Jeg er helt for at foreldre skal hjelpe barna å skape gode relasjoner, inkludere og forhindre mobbing. Men skjønner godt at man etter en stund ikke orker å ha sistnevnte i hus. Vi jobber også med relasjoner på skolen. Skal man tvinge på ungene sosial omgang etter skolen også? Er du selv flink til å inkludere "raringen" nede i gata på dine sosiale aktiviteter?

Anonymkode: abcb2...09a

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg er lærer. Det du kaller "raring" kan være alt fra hun litt stille, sjenerte jenta som strever sosialt, til den voldelige gutten på autismespekteret. Jeg er helt for at foreldre skal hjelpe barna å skape gode relasjoner, inkludere og forhindre mobbing. Men skjønner godt at man etter en stund ikke orker å ha sistnevnte i hus. Vi jobber også med relasjoner på skolen. Skal man tvinge på ungene sosial omgang etter skolen også? Er du selv flink til å inkludere "raringen" nede i gata på dine sosiale aktiviteter?

Anonymkode: abcb2...09a

Jeg arrangerer ikke klassebursdager. Jeg inviterer kun de nærmeste lekekameratene, på tvers av alder, klasser, kjønn og skoler. Det blir langt under halvparten av samme kjønn i klassen. Og jeg foretrekker raringer.

Sier at de som roper høyt om klassebursdager og inkludering, de bør dempe seg om de ikke har tenkt å følge det opp. 

• Liker 3
Skrevet

Inkluderer bare de nærmeste.

Anonymkode: d9e77...abc

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min er nå 8 år, 3. klassing. I høst kom første bursdagen han ikke var invitert til, et foreldrepar valgte kun å invitere noen. Dumme meg hadde nevnt for sønnen min i forveien, ja nå har X bursdag så nå blir det gøy med bursdagsfeiring igjen. Det falt meg ikke inn at noen nå kunne velge å ikke inkludere alle. I 2 år er alle inkludert og invitert og heldigvis virker det som resten av klassen inviterer alle. Jeg tror nesten det er verst for gutten med foreldre som ikke inviterte alle, jeg for min del har tenkt at nå har foreldrene "valgt ut" de barna de ønsker at han skal være sammen med og da er ikke denne gutten øverst på listen over barn som tidvis er på besøk eller med hjem fra skolen. Det er jo foreldrene som har gjort noe teit her, mener jeg, jeg synes det helt fint går an å invitere alle ut barneskolen. Disse foreldrene kunne dessuten gått sammen med flere andre foreldre som har bursdag samme måned og spleiset på bursdag i trampolinepark el.l. Ja, for det var det de gjorde - de tok med noen i trampolinepark. Hadde man da spleiset med en annen så ville det blitt akkurat samme kostnad og uten dette momentet om at noen holdes utenfor.

Når det er halloween har vi fest for barna på skolen først, hele trinnet, før de går ut med "knask eller knep" og da også passer vi på at alle har noen å gå sammen med. 

Sønnen min har vel så mange kompiser i de andre klassene på trinnet, greia her er at de ikke inviterer hverandre i bursdagsselskap - de holder seg til klassen, selv om de er mest sammen med de andre ellers. Sånn har det vært hittil, jeg er positiv til å holde det sånn, evt. kan man invitere de "beste" kompisene en annen dag, men klassebursdag prioriteres.

Anonymkode: 9e582...7b3

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arrangerer ikke klassebursdager. Jeg inviterer kun de nærmeste lekekameratene, på tvers av alder, klasser, kjønn og skoler. Det blir langt under halvparten av samme kjønn i klassen. Og jeg foretrekker raringer.

Sier at de som roper høyt om klassebursdager og inkludering, de bør dempe seg om de ikke har tenkt å følge det opp. 

Forstår jeg deg rett hvis du allerede fra tidlig alder av har latt være å invitere mange i klassen/gruppa til ditt barn og valgt de barnet ditt har nært? 

Om det er sånn, så har jo du bidratt til mulig følelse av utenforskap hos barn du ikke kjenner så godt, men som kanskje er en såkalt "raring", lenge allerede. Selv om du selv mener du foretrekker raringer. Andre kan også føle seg utelatt. 

På skolen der mine barn går er det tydelig policy. Alle jentene/guttene i klassen blir invitert, eller hele klassen. 

Når barn er vant til fra de er 5-6 år at bursdag er en felles begivenhet så stopper ikke det av seg selv når de blir 10. Jeg har såpass tro på menneskeheten at de voksne (og barna) har blitt såpass kjent med elevene i en klasse at det ikke blir sånn at "Kari" plutselig ikke får komme i bursdager lenger. 

Overgang til ungdomsskole blir en annen sak. 

Endret av Gundaen
  • Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er underlig at du kritiserer andre for å slutte med "klassebursdager" og så arrangerer du ikke slike? Tenker du at du ikke har et ansvar for godt klassemiljø? Hvorfor gjør du ikke begge deler, klassebursdag er så viktig for miljøet og de nærmeste lekekameratene kan inkluderes - eller komme en annen dag.

Anonymkode: 9e582...7b3

• Liker 9
Skrevet

Jeg er imot klassebursdager . 

Jeg ble selv mobbet ganske kraftig på barne og ungdomsskolen  og mine minner fra klassebursdager er alt annet enn inkluderende; i min egen bursdag flyttet 9 av 10 gjester seg fra der  jeg satt fordi den populære jenta sa  de skulle.  Andre bursdager ble jeg latterliggjort og uansett ikke inkludert  når jeg først kom i selskapet.  

For min del hadde det vært bedre å selv kunne velge de få vennene jeg hadde og unnlatt å gå i mobbernes  bursdag.  

Anonymkode: 4a534...b5a

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot klassebursdager . 

Jeg ble selv mobbet ganske kraftig på barne og ungdomsskolen  og mine minner fra klassebursdager er alt annet enn inkluderende; i min egen bursdag flyttet 9 av 10 gjester seg fra der  jeg satt fordi den populære jenta sa  de skulle.  Andre bursdager ble jeg latterliggjort og uansett ikke inkludert  når jeg først kom i selskapet.  

For min del hadde det vært bedre å selv kunne velge de få vennene jeg hadde og unnlatt å gå i mobbernes  bursdag.  

Anonymkode: 4a534...b5a

Er helt enig. Selv inviterte jeg alle til min bursdag i syvende, til tross for at jeg tidligere kun hadde hatt dårlige erfaringer med dem. Det endte opp med at det satt en gjeng i gang som diskuterte hvor kjedelig bursdagen min var, og noen jenter på toaletter som snakket om hvor dårlig jeg og noen andre var til å danse. 

• Liker 5
Skrevet

Vi inviterte alle ut barneskolen .

Anonymkode: 92f14...779

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og disse såkalt inkluderende foreldrene...

Hva skjer når barna blir 10 år? Da slutter de fleste med klassebursdagene. Nettopp i den alderen da de virkelig trenger å bli inkludert og fulgt opp. Dersom dere virkelig er av den snille, rause og inkluderende typen, så slutter dere ikke med klassebursdager nettopp når barna trenger det mest! Hvis dere gjør det er dere kun show off foreldre.

Og Halloween? En ganske stor dag for barna. Inviterte dere alle da? Eller rettere sagt: inviterte dere "raringen" i klassen på festen, det barnet som alltid går aleine? 

Aner man et hidden pissed innlegg her:-)?

Anonymkode: ff055...877

Skrevet

Man må jo sette en strek et sted. Barn vil etablere egne relasjoner, og de vil møte folk på stadig flere arenaer. Naboer, klassen, idrettslaget, barn av foreldrenes venner. På et tidspunkt er "en eller alle" tankegangen ikke mulig lenger. 

Jeg tror heller ikke denne tankegangen egentlig hjelper, av grunner som allerede nevnt over. Du løser et "symptom" (at ungen ikke blir invitert), og ikke problemet "holdninger hos barn". Det hjelper lite å være i 10 bursdager, når du likevel blir holdt utenfor 355 andre dager i året. 

Det viktigste man lærer barn er å være inkluderende. Jeg forventer at de ikke mobber eller fryser ut, at de tar med seg den som blir sittende igjen, at de har forståelse for at alle er ulike, at alle har ulik råd, for ulike karakterer og har ulike ting. Slikt har vi snakket mye om. Om alle foreldre hadde klart dette i stedet for å skrike opp om "forbud mot iPhone 11", "alle skal bli invitert", så hadde mange barn hatt en mye bedre hverdag. 

Anonymkode: 3f21e...fec

Skrevet

Jeg vil gjerne bidra med barnets perspektiv her.

Jeg var den første i min klasse som bare inviterte noen. Jeg var en stille jente som ikke var så glad i masse styr, og som fort ble overveldet hvis det var for mye fokus på meg. Etter to bursdager med 15 jenter som herjet rundt, og hvor jeg endte opp med å stenge meg inne på badet gråtende, nektet jeg å feire bursdag da jeg ble 8. Jeg gledet meg faktisk, og det ble en fin feiring med noen få venner.

Anonymkode: c1c9b...c65

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for inkludering, og i starten på barneskolen er jeg for at alle jentene/guttene blir invitert. Men, det er noen som ikke trives med disse store bursdagene. De syns det blir for mange, det blir krangling og uenigheter. Da skjønner jeg veldig godt at disse etter hvert bare inviterer noen få. Det er tross alt deres bursdag, og bursdagsbarnet skal også ha en fin dag. 

Jeg må også si at de jeg har observert som er litt utenfor, har foreldre som tar null initiativ til å invitere til forskjellige ting. Man må faktisk ta litt tak selv også.

Anonymkode: d094a...dbe

• Liker 1
Skrevet

Jeg driter i hva folk måtte mene. Jeg tvinger ikke min datter til å invitere folk som er ekle med henne eller som hun uansett ikke leker med. Vi inviterer hvem vi vil invitere på hennes bursdag, hva folk måtte mene om det gir jeg en lang F i.

Anonymkode: ad7a4...82e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i hva folk måtte mene. Jeg tvinger ikke min datter til å invitere folk som er ekle med henne eller som hun uansett ikke leker med. Vi inviterer hvem vi vil invitere på hennes bursdag, hva folk måtte mene om det gir jeg en lang F i.

Hva hvis noen utelatte elever varsler skolen og du blir innkalt til møte?

Anonymkode: 5583c...3b8

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg holder ikke med den du siterte. Men skolen har ikke noe de skulle ha sagt i dette tilfelle. Skolen kan ikke tvinge en forelder til å invitere alle jentene i klassen. Så lenge de gir invitasjonene utenom skoletid så gjør foreldrene akkurat som de vil. Skolen kan oppumuntre til at alle skal bli invitert, men igjen så har ikke alle hverken lyst eller mulighet til dette

Anonymkode: 3adc7...70e

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen bestemmer ikke hva vi skal gjøre på fritiden.

• Liker 7
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke skolen noe med. På vår skole oppfordrer skolen til å inviterer alle guttene, alle jentene eller hele klassen. Men, det er kun en oppfordring. De kan ikke bestemme at alle SKAL gjøre det. Dette er fritid.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke skolen noe med. På vår skole oppfordrer skolen til å inviterer alle guttene, alle jentene eller hele klassen. Men, det er kun en oppfordring. De kan ikke bestemme at alle SKAL gjøre det. Dette er fritid.

Men da gir de vel ut invitasjoner utenom skolen? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...