Gå til innhold

Når søsken kommer og sutrer over sin vanskelige oppvekst lenge etter at du har gjort deg ferdig med den biten

Anbefalte innlegg

Skrevet

For flere år siden tok jeg tak i vanskelige ting jeg opplevde i min oppvekst. Den gangen bagatelliserte søsknene mine at vanskelige ting hadde skjedd og vi begynte å ha mindre med hverandre å gjøre- vi kommuniserte veldig dårlig og jeg måtte stå på egne ben med alle mot meg mens det stormet som verst. Jeg tok tak i alt som var vanskelig-gikk til terapeut  og ryddet opp. 

Nå 15 år senere begynner plutselig søsknene mine og og skal rydde og de fremlegger det på en måte akkurat som ingen skulle ha klaget på dette før de gjorde det nå. Jeg er ferdig med å rydde og gidder ikke bruke en kalori på sutringen deres. 

Andre søskenflokker som har hatt det vanskelig og som har opplevd noe lignende- først var de mot deg og etter flere år så sier de plutselig noe annet?

Anonymkode: 981f1...dfd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sutrer, er det et nødvendig ord å bruke? Du fremstår litt bitter? Folk bruker ulik tid på å prosessere ting, kanskje det nylig har gått opp for dem at ting ikke var så greit som de først har trodd? 

Anonymkode: 0f823...13d

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de ikke var mentalt klare til å ta innover seg oppveksten? Mange går ikke gjennom en slik prosess før de er oppe i 30-årene, en av grunnene til at respondenter må være over 40 for å svare på undersøkelser ang barndom i følge den kjente barnepsykologen Jesoer Juul; det er først da mange har et avklart forhold ig nok distanse til barndommen for å gi saklige reelle svar. 

Kan du ikke forklare dem at du vet inderlig godt hva de snakker om, fordi du jo var gjennom dette for 15 år siden. At du skjønner dem godt men at du ikke orker å gå gjennom dette en gang til da du har prosessert det og har lagt det bak deg? 

Anonymkode: 1044d...e3a

• Liker 1
Skrevet

Hjernen kan også blokkere langtidshukommelsen på tøffe og traumatiske ting, som en beskyttelsesmekanisme. Følelsene er undertrykt og "glemt". Så derfor kan noen søsken ikke huske overgrepene mens andre søsken gjør det.

Anonymkode: 29697...a5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...