Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til de som har vært igjennom eggdonasjon. Jeg og mannen tenkte å prøve eggdonasjon snart. Men hvordan går man frem ? Ringer jeg ? Sender mail ? Forstår jo ikke så godt dansk så tenker på hvordan kommunikasjonen skal bli ? 

Her er det jeg lurer på.

- Hvor mange turer må man inn i løpet av perioden ? 
-  Hvordan velger man donor ? 
- Må jeg gå på noen medisiner ? 
- Hva er kravene ? Må man være samboer, gift eller felles adresse ? Eller blir man automatisk godkjent siden jeg både har vært i det offentlige og private ? 

Anonymkode: 64a37...5ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggdonasjon er ikke lov i Norge. Mulig det er lov i Danmark eller Sverige

Anonymkode: 4ce94...6f5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggdonasjon er ikke lov i Norge. Mulig det er lov i Danmark eller Sverige

Anonymkode: 4ce94...6f5

Trodde du skjønte at det var Danmark jeg mente siden jeg skrivde at jeg ikke forsto så godt dansk. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke vært i Danmark, men om siste ivf nå ikke klaffer blir det eggdonasjon på oss, antakelig i Spania. Reglene og fremgangsmåtene varierer noe fra land til land, så du bør sjekke spesifikt for Danmark om det er dit du skal. Merk at jeg har hørt at Danmark ikke er så langt fremme på eggdonasjon, det er spørsmål om hvor lang ventetid og alder på donor (man vil jo helst ha en ung donor). Men mulig jeg tar feil - bare sjekk grundig. De jeg vet er gode er Olga klinikk i St Petersburg, der får man velge donor fra en bildebase med mye info. I Russland er det ikke krav til forhold, man kan være enslig og benytte egg- og sæddonasjon. I Spania er de også langt fremme på dette, noe mindre tilgang på nordisk utseende donorer og donor er anonym (man får ikke velge selv, legen/klinikken velger ut fra øyefarge osv. Donorene blir testet for en rekke sykdommer mv). Vi har hatt kontakt med en klinikk i Alicante som heter Vista Hermosa, fått veldig godt inntrykk av dem. 

Uansett land må du gå på noen medisiner, du må antakelig ta p-piller først for å koordinere syklus med donors, deretter østrogen og progesteron for å gi best mulig forhold for embryo i livmor. Sikkert mer også. Om mannen din skal levere spermen til embryo, må dere ihvertfall ned i forbindelse med egguthenting fra donor og bli til innsett (5-6 dager). Alternativt kan man også levere sæd som fryses ned og befruktes med donoregg senere, og så dra ned til innsett. Altså enten en litt lang tur eller to kortere ved ett forsøk. Så må man gjerne ned en tur før selve forsøket også til en innledende konsultasjon, prøvetaking mv. Og så kan det jo være man kjøper en pakke med flere forsøk - da blir det flere turer. 

Ønsker deg masse lykke til 💗🤞!

Skrevet

Jeg glemte å si at jeg fikk kontakt med den spanske klinikken via min norske klinikk, som samarbeider med den spanske. Så var det mailkontakt og en veldig fin skype-samtale. Den russiske klinikken har jeg også hatt kontakt med på mail og skype.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til de som har vært igjennom eggdonasjon. Jeg og mannen tenkte å prøve eggdonasjon snart. Men hvordan går man frem ? Ringer jeg ? Sender mail ? Forstår jo ikke så godt dansk så tenker på hvordan kommunikasjonen skal bli ? 

Her er det jeg lurer på.

- Hvor mange turer må man inn i løpet av perioden ? 
-  Hvordan velger man donor ? 
- Må jeg gå på noen medisiner ? 
- Hva er kravene ? Må man være samboer, gift eller felles adresse ? Eller blir man automatisk godkjent siden jeg både har vært i det offentlige og private ? 

Sjekk ut Stork i Danmark. De har mye info på norsk. https://www.vivaneo.dk/da/aegdonation/aegdonation/

Anonymkode: 1fa5e...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...