Gå til innhold

Hvorfor tar ikke kroppen min bedøvelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne som nærmer meg 40 år, og jeg har ved alle anledninger der jeg har fått en form for bedøvelse, opplevd at bedøvelse ikke virker som den skal.

Dette gjelder både vanlig lokalbedøvelse, epidural og narkose.

Epidural går ut av kroppen alt for fort, og dette har skjedd de to gangene jeg har hatt keisersnitt, samt ved en operasjon. Ved et keisersnitt forsvant bedøvelsen like etter at barnet kom ut, og en gang mens legene skar opp for å hente ut barnet. Endte i narkose elle tre gangene.

Narkosen sitter ikke lenge nok, så jeg har minner fra operasjonsstuen fra to anledninger (ble fort gitt ny narkose...)

Bedøvelse hos tannlegen virker alt for kort tid også...

Noen som har det på samme måte, og har fått en forklaring?

Anonymkode: 21d77...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mannen og datteren min har feil på noen CYP-gener og for de virker ikke lokalbedøvelse som normalt. Kanskje du skal ta en sjekk på dette?

Endret av Ulven
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ulven skrev:

Mannen og datteren min har feil på noen CYP-gener og for de virker ikke lokalbedøvelse som normalt

Noen av dem som har hatt lignende opplevelser ved narkose?

Skrevet

Det er en gen "feil", vet egentlig ikke om det er riktig å si feil. Rart at det ikke har blitt sjekket i og med at du har hatt flere alvorlige hendelser. Det kan testes.

Hvordan er det med smertelindring? 

Anonymkode: d0252...158

• Liker 2
Skrevet

Ehlers Danlos ? Har hørt at mange pasienter kan oppleve at bedøvelse virker dårligere . Noe med hypermobilitet ågjør

Anonymkode: 6e7c9...e61

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen av dem som har hatt lignende opplevelser ved narkose?

Mannen min har hatt narkose en gang og det fungerte som normalt etter det jeg vet. Da han var usatt for en ulykke klarte de ikke å smertelindre ham og han måtte opp i noen temmelig drøye doser før de fikk kontroll på smerten. Dettte var før vi fikk tatt prøvene og visste hva som var galt.

Kodeinpreparater har ingen effekt i det hele tatt, så det blir som sukkerpiller. Det samme med lokallbedøvelse. Så de har begge sydd både skader og for min datter, to revner under fødsel, uten bedøvelse. 😞 

Endret av Ulven
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en gen "feil", vet egentlig ikke om det er riktig å si feil. Rart at det ikke har blitt sjekket i og med at du har hatt flere alvorlige hendelser. Det kan testes.

Paracet og paralgin forte virker dårlig. Kan fungere hvis jeg bare har litt murrende hodepine og feber.

Skrevet
2 minutter siden, Ulven skrev:

Mannen min har hatt narkose en gang og det fungerte som normalt etter det jeg vet. Da han var usatt for en ulykke klarte de ikke å smertelindre ham og han måtte opp i noen temmelig drøye doser før de fikk kontroll på smerten. Dettte var før vi fikk tatt prøvene og visste hva som var galt.

Kodeinpreparater har ingen effekt i det hele tatt, så det blir som sukkerpiller. Det samme med lokallbedøvelse. Så de har begge sydd både skader og for min datter, to revner under fødsel, uten bedøvelse. 😞 

Hos meg virker heldigvis morfin i ganske høy dose, men det har vært en evighet før jeg har fått dette de gangene det har stått på. Først må jeg prøve «vanlig» smertelindring i en time...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hos meg virker heldigvis morfin i ganske høy dose, men det har vært en evighet før jeg har fått dette de gangene det har stått på. Først må jeg prøve «vanlig» smertelindring i en time...

Bestill en time hos fastlegen og så ber du ham teste for CYP-genfeil. Det er stor sannsynlighet for at problemet ditt ligger der, og da skal det føres i kjernejournalen at du ikke reagerer normalt på kodeinpreparater, samt ved narkose.

Skrevet
1 minutt siden, Ulven skrev:

Bestill en time hos fastlegen og så ber du ham teste for CYP-genfeil. Det er stor sannsynlighet for at problemet ditt ligger der, og da skal det føres i kjernejournalen at du ikke reagerer normalt på kodeinpreparater, samt ved narkose.

Ja, det er enzymer som styrer hvordan man bryter ned medisiner, og for TS kan det være at disse enzymene forårsaker at medisinen blir brutt ned fortere enn andre

Skrevet

Ts her: takk til alle som har svart her 😊

Jeg skal få sjekket opp dette med genene, samt Ehlers Danlos (jeg har hypermobil ledd og skjev rygg i tillegg)

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er enzymer som styrer hvordan man bryter ned medisiner, og for TS kan det være at disse enzymene forårsaker at medisinen blir brutt ned fortere enn andre

eller at enzymene som skal omdanne medisinene til virksomme stoffer ikke finnes i store nok mengder.

Anonymkode: 9ad8b...412

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: takk til alle som har svart her 😊

Jeg skal få sjekket opp dette med genene, samt Ehlers Danlos (jeg har hypermobil ledd og skjev rygg i tillegg)

Fant fra en dansk side: '' Lokal- og epiduralbedøvelse kan have utilfredsstillende effekt hos personer med Ehlers Danlos hypermobil type ''

altså, det kan være at det virker dårligere.. Så hvis du allerede har tegn på det som hypermobile ledd, kan være greit å sjekke opp i ja.

Skrevet

Sjekk CYP 2 og CYP 6👍 Er nok noe der.. Lykke til👍

Skrevet

Jeg har også det, måtte syes under en fødsel(på operasjonsstue) og responderte ikke på smertestillende, de ga meg så mye at pulsen falt uten effekt, så de endte opp med å sy uten bedøvelse.
Har lite effekt av medisiner også, spesielt smertestillende og beroligende. Har tatt gentest, men de fant ikke noe feil der.

Anonymkode: a6293...ec0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Genmutasjon. CYP-test er som nevnt nødvendig. Har med metabolismen i leveren å gjøre. Noen har raskere og andre langsom metabolisme i forhold til ulike legemidler. 

Anonymkode: fca9e...87e

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også det, måtte syes under en fødsel(på operasjonsstue) og responderte ikke på smertestillende, de ga meg så mye at pulsen falt uten effekt, så de endte opp med å sy uten bedøvelse.
Har lite effekt av medisiner også, spesielt smertestillende og beroligende. Har tatt gentest, men de fant ikke noe feil der.

Anonymkode: a6293...ec0

Ts: min største skrekk er at de ikke «finner noe», og at jeg nå skal gjennom en ny operasjon uten smertelindring...

Håper det hele har en naturlig forklaring som lar seg dokumentere.

Skrevet

Jeg har det i alle fall slik at smertestillende og medisiner har dårlig virkning. Må alltid ta veldig høye doser for å få noe virkning. Har en kronisk sykdom og går på dobbel dose av maks dose av den medisinen jeg bruker, uten at den har tilfredsstillende effekt. Da jeg fødte første gang fikk jeg epidural, som jeg opplevde at ikke fungerte i det hele tatt (mulig de satt den for sent, selvfølgelig, men likevel). Paracet/ibux o.l. synes jeg sjelden har noe særlig effekt. Faren min har det på samme måte, så mulig det er noe arvelig. Jeg blir heller aldri full! Kan bli litt "morsom" etter en del glass, men har aldri blitt sånn sjanglete og snøvlete og rare som så mange blir, selv om de har drukket mindre enn jeg. Virker som om jeg bryter det ned raskere, liksom? Når det gjelder Ehlers Danlos, synes jeg ikke symptomene stemmer noe særlig på meg, bortsett fra at jeg har plattfot og ofte vrikker anklene. Men det er sikkert mange ulike genfeil som påvirker dette, les f.eks: https://forskning.no/dna-genteknologi-smertelindring/50-000-nordmenn-trenger-mer-morfin/409539

Anonymkode: 4f038...8ee

Skrevet

Jeg må i narkose til tannlegen for at jeg kjenner smerter med bedøvelse. Tannlegen sa sedasjon ikke var godt nok. Det er narkose som gjelder for meg. Hvorfor jeg kjenner den smerten vet jeg ikke. Men den er ubeskrivelig vond.

Anonymkode: 75708...c44

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det i alle fall slik at smertestillende og medisiner har dårlig virkning. Må alltid ta veldig høye doser for å få noe virkning. Har en kronisk sykdom og går på dobbel dose av maks dose av den medisinen jeg bruker, uten at den har tilfredsstillende effekt. Da jeg fødte første gang fikk jeg epidural, som jeg opplevde at ikke fungerte i det hele tatt (mulig de satt den for sent, selvfølgelig, men likevel). Paracet/ibux o.l. synes jeg sjelden har noe særlig effekt. Faren min har det på samme måte, så mulig det er noe arvelig. Jeg blir heller aldri full! Kan bli litt "morsom" etter en del glass, men har aldri blitt sånn sjanglete og snøvlete og rare som så mange blir, selv om de har drukket mindre enn jeg. Virker som om jeg bryter det ned raskere, liksom? Når det gjelder Ehlers Danlos, synes jeg ikke symptomene stemmer noe særlig på meg, bortsett fra at jeg har plattfot og ofte vrikker anklene. Men det er sikkert mange ulike genfeil som påvirker dette, les f.eks: https://forskning.no/dna-genteknologi-smertelindring/50-000-nordmenn-trenger-mer-morfin/409539

Anonymkode: 4f038...8ee

Ts

Jeg har perioder jeg ikke reagere på alkohol i det hele tatt, og perioder der det virker litt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...